De economie trekt voorzichtig aan, we durven weer vooruit te kijken ook voor wat betreft de werving. In dit artikel krijg je een aantal handige tips voor stappen die je nu alvast kan maken om straks geen kostbare inhaalslag te moeten maken. Hoe je de werving een impuls te geven zonder extra resources en wellicht zelfs kosten te besparen.
Naar voren kijken
Beurzen laten internationaal records zien. Werkloosheidscijfers vallen, heel voorzichtig, mee. Pensioenfondsen zijn weer in staat ongekort pensioenen uit te keren. Het risico op omvallende banken binnen de EU, op de mediterrane regio na, is sterk afgenomen. Mede gestimuleerd door de overheid, beoordelen banken investeringsaanvragen met meer vertrouwen dan sinds de val van Lehman Brothers het geval was. Hoewel het geloof in het definitief achter ons kunnen laten van de ergste crisis sinds de jaren ’30 nog erg broos is, durven we voorzichtig weer wat naar voren te kijken. Ook voor wat betreft de werving.
Het bal is geopend
In 2007, begin 2008, spraken we over een krappe arbeidsmarkt. Met acute tekorten op het gebied van onder meer MBO-technici, zorgmedewerkers op alle niveaus en ervaren ICT’ers met verstand van bijvoorbeeld Java, ERP en het kruisvlak van internettechnologie en databases. Met grote vrees werd ook gekeken naar de uitfasering van babyboomers en de schaarse hoeveelheden aan jonge mensen die die lege plekken in zouden kunnen vullen. De crisis heeft de vraag naar schaarse doelgroepen voor een groot deel stilgelegd. Hoe kun je je voorbereiden op de heropening van het bal op de arbeidsmarkt? Om je alvast een beetje te helpen, schets ik een aantal belangrijke stappen doe je nú zou kunnen zetten. Zou moeten zetten, om straks niet achter de feiten aan te lopen.
1. Personeels- en recruitmentplanning
De kunst van het maken van een bruikbare personeelsplanning, is het bereiken van voldoende detailniveau om bruikbaar te zijn. Veel pogingen echter verzanden in de ambitie om in één keer te veel cijfers achter de komma in de planning te verwerken. Een eenvoudig en bruikbaar Excel-model helpt om een eerste wervingsbehoefte voor de komende jaren in kaart te brengen. Belangrijke input voor het maken van een strategisch recruitmentplan voor bijvoorbeeld 2014-2016. Indien gewenst kan daarna eventueel over worden gegaan tot verdiepings- en preciseringsslagen.
2. Online jobmarketing
Waren ICT’ers, techneuten, mensen uit de zorg, het onderwijs en de overheden twee/drie jaar geleden nauwelijks actief op diverse social media, dat beeld is inmiddels flink gekanteld. LinkedIn is niet meer het exclusieve domein van marketeers, recruiters en managers. Er komt veel interessante informatie voorbij op Twitter, FaceBook, Google+, YouTube, SlideShare et cetera. Maar hoe houd je die digitale watervallen in hemelsnaam bij? Tools als FlipBoard, Paper.li en RSS-readers, helpen gebruikers relevante info op hun eigen specifieke interessegebieden te verzamelen, te filteren en plezierig te presenteren. Daarmee verandert ook de manier waarop je je vacatures succesvol richting de markt kenbaar kunt maken. Die filters moeten vooral jóuw vacatures aan de juiste mensen laten zien. Gebruik de juiste communicatiekanalen, tools, teksten en (tref)woorden, mede door te luisteren naar je eigen medewerkers.
3. Werkenbij-site
Men heeft interesse voor het werken bij jouw organisatie, maar komt in de zoektocht naar wat meer informatie terecht op een hypercorrecte corporate website. Met veel informatie over de producten, press releases en juridische informatie. Best relevant. Maar de potentiële medewerker wil vooral weten of collega’s op een warme manier met elkaar omgaan. Concrete voorbeelden zien van doorgroeimogelijkheden. Informatie krijgen over de arbeidsvoorwaarden. Een sneak preview zien van de toekomstige werkplek. Zonder uitnodigend warme, informatieve werkenbij-site, raak je veel latent geïnteresseerden kwijt. Nog voordat je zelf op de hoogte was van die kortstondige interesse. Het maken van een effectieve werkenbij-site hoeft niet veel tijd en geld te kosten. In 2008 leidde een project van zes weken, grotendeels met behulp van eigen medewerkers, tot een werkenbij-site die later dat jaar de Digitaal Werven Award wist te winnen.
4. Recruitmentsysteem
Een eenvoudig recruitmentsysteem kan, mits goed ingericht, helpen om:
- zicht te krijgen op processen,
- doorlooptijden te verkorten,
- onnodig verlies van waardevolle sollicitanten te voorkomen,
- inzicht te krijgen in de meest succesvolle communicatiekanalen voor de diverse doelgroepen,
- kwetsbaarheid bij ziekte, vertrek of vakantie van een recruiter te verkleinen en
- contact met voormalige sollicitanten te houden, die op een ander moment wél zouden kunnen passen.
5. Netwerk medewerkers
Je hebt meestal de vertegenwoordigers van lastig te werven doelgroepen al zelf in huis: je eigen medewerkers. Deze collega’s hebben vaak een netwerk onder vakgenoten. Hoe help je je medewerkers om hun eigen netwerk te activeren? Belangrijk is om het proces zo in te richten dat de medewerker geen schade ondervindt bij zijn manager en zijn netwerkcontact als de verschillende partijen onverhoopt niet tot elkaar komen. Een aparte referral -pagina op de werkenbij-site kan daarin een rol spelen. Evenals een eerste ontmoeting tussen manager en geïnteresseerde met een puur oriënterend karakter. Met daarna de wederzijdse vraag of het zinvol is om tot een daadwerkelijk sollicitatiegesprek over te gaan. Bijvoorbeeld buiten het fysieke kantoor van de organisatie.
Deze bijdrage is geleverd door Ronald van Driel. Hij is sinds 1999 actief als zelfstandig recruitment specialist en interim recruitment manager. Sinds de oprichting van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is hij aan de Academie verbonden als docent strategisch recruitment. In de workshops ‘Strategisch Recruitment Plan’ en ‘Bespaar 80% op uw recruitmentkosten in 10 stappen’, brengt hij operatie, tactiek en strategie bij elkaar in één logisch verhaal.
[box type=”shadow” align=”alignleft” width=”620″ ]
Expertclass: Bespaar tot 80 procent op uw recruitment: 12 november 2013
In de expertclass van dinsdag 12 november a.s. leert u hoe u betere medewerkers werft tegen (gemiddeld) 80% lagere kosten. Hoe maakt u als organisatie de stap van het ad hoc invullen van vacatures naar een structurele, proactieve aanpak? Hoe zorgt u voor een snel recruitmentproces en hoe zet u middelen effectief in origineel in, van recruitmentsite tot referral recruitment. Aan de hand van tips & tricks en concrete praktijkcases ontdekt u hoe u uw recruitment veel efficiënter en effectiever kunt maken. De investering in deze expertclass heeft u zo terugverdiend. Kijk voor meer informatie op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.[/box]