Gem. leestijd 2 min  1884x gelezen

Werven in de zomer biedt kansen

Werven in de zomer biedt kansen

De afgelopen maand heeft Werf& een poll gehouden onder haar lezers met de vraag of de zomertijd reden is om meer of juist minder te werven. Het blijkt dat het merendeel van de organisaties hun wervingsinspanningen niet verandert in de zomermaanden. Toch biedt werven in vakantietijd ongekende kansen.

Ideale tijd om te werven

Uit onze mini-poll (71 respondenten) blijkt dat ruim de helft evenveel werft als het zomer is. 28 procent werft minder en slechts 21 procent doet juist meer aan werving. Afhankelijk van de aard en doelstellingen van je organisatie, zou de zomer juist een ideale tijd kunnen zijn om meer of in elk geval anders te werven.

Laag pitje

Hoezo zou het geen zin hebben om in de zomer te werven? Een vijfde van de Nederlanders is dit jaar niet met vakantie geweest. En aangezien veel werkgevers in de zomer hun werving op een laag pitje zetten, kun je juist in deze tijd extra opvallen. Bovendien is het merendeel van de Nederlanders ook op vakantie gewoon regelmatig online.

Tijd voor verandering

Veel mensen gebruiken de vakantie om eens serieus na te denken over hun loopbaan. Volgens vacaturesite Jobbird stijgt elk jaar na de zomervakantie het aantal bezoekers en cv-plaatsingen op de jobboards enorm. Zeven op de tien werknemers geeft bovendien aan ook op vakantie vacatures te bekijken.

Zomerkorting

In de zomermaanden wordt aanzienlijk minder geadverteerd en dat heeft zo zijn gevolgen voor de prijzen. Juist in de zomermaanden kan je profiteren van aantrekkelijke kortingen in verschillende media. Vooral De Telegraaf ziet de verkoop van losse nummers enorm stijgen in de zomerperiode.

Anders werven

De zomer geeft je de mogelijkheid je werving eens helemaal anders aan te pakken. Waarom niet eens met je promotieteam een boulevard bezoeken? Of deel gratis ijsjes uit aan je doelgroep. Meer inspiratie opdoen? Bekijk hier een paar zomerse tips van Werf&.

Nieuwe poll: hoe vernieuwend ben jij?

In oktober verschijnt nummer 23 van ons Werf& vakmagazine, met dit keer het thema Innovatie. Onze nieuwe poll op de site sluit hierbij aan. Wij vragen jou hoe innovatief jij zelf de werving van jouw organisatie vindt? Ben je trots of kan het volgens jou een stuk vernieuwender? Deel jouw mening en lees de resultaten in oktober op onze site.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners