Werkzoekenden in Nederland zijn nadrukkelijker aanwezig op social media dan niet-werkzoekenden. 12% is dagelijks bezig om online hun netwerk te vergroten. Daarnaast gaat de actieve baanzoeker beduidend vaker het gesprek aan via social media door dagelijks berichten te plaatsen (22%) en te reageren op berichten (21%).
Vergroten van online netwerk
Werkzoekenden gebruiken social media beduidend vaker om hun netwerk te vergroten dan niet-werkzoekenden. Dit blijkt uit analyses voor de Masterclass Social media recruitmentstrategie van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie die op 26 maart 2013 plaatsvindt. Actieve baanzoekers versturen vier keer vaker dagelijks een uitnodiging aan anderen via social media dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast reageert 24 procent dagelijks op uitnodigingen van anderen en zoek de actieve baanzoeker vaker de dialoog met anderen. Meer dan één op de vijf plaatst dagelijks berichten en reageert op die van anderen. Ook lezen ze vaker de berichten van hun online netwerk. Het enige onderdeel waarop actief werkzoekenden zich niet onderscheiden van niet-werkzoekenden is in het dagelijks plaatsen van foto’s.
Vraagstelling: Op welke wijze maakt u dagelijks gebruik van social media?
Slagingskans van sourcing-activiteiten vergroten
Wanneer recruiters bijvoorbeeld gaan sourcen via LinkedIn kunnen ze hun kansen vergroten door zich te richten op mensen die binnen de doelgroep actief zijn op social media. Mensen die actief zijn staan vaker open voor nieuwe baan waardoor de slagingskans toeneemt. Het vinden van de latente baanzoeker op social media lijkt daarmee ook lastiger dan het vinden van de actieve baanzoeker. Het monitoren van het social mediagedrag van eigen medewerkers kan er eveneens voor zorgen dat potentieel (ongewenste) mobiliteit wordt gesignaleerd. Ook kan het stimuleren van social media gebruik, mobiliteit op de arbeidsmarkt (intern en extern) verder vergroten.
Masterclass Social media recruitmentstrategie
De masterclass Social media recruitmentstrategie gaat in op hoe en welke social media werkgevers kunnen gebruiken als het gaat om recruitment. Enerzijds wordt gekeken naar de interne organisatie van social media, zoals richtlijnen voor het gebruik van social media, de beheersbaarheid van wat er online gebeurt en het creëren van online ambassadeurs. Anderzijds wordt ingegaan op de externe arbeidsmarkt, zoals het opbouwen van talentpools, het gebruik van social referrals en influentials, maar ook het promoten van vacatures en het direct benaderen van interessante kandidaten. Op dinsdag 26 maart 2013 wordt deze masterclass gegeven. Kijk voor meer informatie op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Technische verantwoording
Voor deze analyse is gebruik gemaakt van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim 5.000 unieke respondenten per kwartaal door Intelligence Group. Op jaarbasis worden minimaal 20.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. In totaal hebben 2.301 respondenten de vraag ‘Op welke wijze maakt u dagelijks gebruik van social media?’ beantwoord.