Waarom de 9 tot 5 mentaliteit effectiever is
“Ben jij een echte aanpakker en heb je geen 9 tot 5 mentaliteit, dan zijn wij naar jou op zoek”. Veelgebruikte woorden in een willekeurige, ietwat cliché vacature. Met alle huidige communicatiemiddelen en “het nieuwe werken” wordt het steeds gewoner dat je ook in het weekend eventjes je werkmail checkt. Een werkgever ziet zo’n mentaliteit natuurlijk graag, maar snijden ze zichzelf daarmee niet in de vingers?
Om die vraag te beantwoorden leg ik eerst uit waarom we “het nieuwe werken” met z’n allen zo omarmen.
We willen niet verliezen
Het verliezen van vrijheden en bezittingen is als een nachtmerrie voor ons. Volgens de theorie die in de psychologie loss aversion wordt genoemd is ons gedrag met name gericht op het niet willen verliezen van verworven bezittingen en vrijheden, meer nog dan het verwerven van nieuw bezit. Niet voor niets laten autodealers je graag even een testrondje in die glimmende nieuwe auto maken. Nadat je een uurtje hebt mogen ervaren hoe het voelt om die heerlijke auto in je bezit te hebben, is het erg lastig om dat bezit weer in te moeten leveren. Kassa voor de autodealer dus!
Kiezen is verliezen
Met keuzes maken werkt dat eigenlijk net zo. Het hebben van keuzes is als een bezit en kiezen voor een bepaalde optie, en daarmee het verliezen van andere, knaagt dus aan ons. We kennen dit fenomeen allemaal onder de tegenwoordig veelgebruikt term: keuzestress.
In restaurants zit je vaak moedeloos naar de menukaart te staren. De varkenshaas ziet er goed uit, maarja dan kies je niet voor die tournedos. Uit onderzoek van de bekende psycholoog Daniel Kahneman blijkt dan ook dat het verliezen van een optie hetzelfde voelt als het verliezen van een bezit.
Wat hebben een testritje en een tournedos dan met het nieuwe werken te maken? Welnu, door het nieuwe werken hóef je niet meer te kiezen. Je kunt je baby verschonen terwijl je handsfree een offerte in de wacht sleept of je legt de laatste hand aan een belangrijke mail terwijl de macaroni aan het overkoken is. Fantastisch toch!
Focus
Goed, we houden er dus niet van om te moeten kiezen. Niet hoeven kiezen lijkt dus de oplossing. Helaas laat onderzoek van een andere Amerikaanse psycholoog Dan Ariely zien dat hier toch wat nadelen aan kleven. Volgens Ariely leidt het openhouden van opties namelijk tot een verminderde focus en een verlies van de doelen die je eigenlijk voor ogen had. Neem nou een student die niet goed kan kiezen tussen twee studies. Omdat de student eigenlijk beide opties open wil houden kiest hij er maar voor om beide studies te gaan doen. Het gevolg hiervan is dat hij zijn tijd moet verdelen over de twee studies waardoor hij goed wordt in beiden, maar een expert in geen.
Het openhouden van verschillende opties zorgt ervoor dat de kwaliteit van je werk achteruit gaat.
Werkt het nieuwe werken?
Altijd en overal kunnen werken. Dat is dus het nieuwe werken. Op zich is dat erg handig en efficiënt natuurlijk. Je hoeft ’s ochtends niet meer in die tergend lange file te staan omdat je ook prima vanuit huis kunt werken. Maar het wordt dus bijvoorbeeld ook makkelijker om in het weekend, terwijl je op het terras aan een biertje zit, nog even je werkmail te checken om je vervolgens druk te maken en te mengen in discussies waar je eigenlijk op dat moment niet mee bezig wilt zijn.
Het punt is dat verschillende opties waarmee je, je schaarse tijd in kunt delen door elkaar gaan lopen. ’s Avonds en in het weekend zit je met je hoofd nog op kantoor, terwijl je eigenlijk met je vrouw en kinderen wat leuks wilde doen en op je werk zit je vervolgens te balen dat je te weinig leuke dingen in het weekend hebt gedaan. Net zoals de student die beide studies besluit te gaan doen zul je uiteindelijk dus half werk gaan leveren.
Alle huidige communicatiemiddelen bieden een fantastische schat aan mogelijkheden om op nieuwe manieren over werken en werkplekken na te denken. Deze blog laat zien dat de vrijheid aan keuzes die gepaard gaat met deze transitie ook negatieve gevolgen heeft en het is nu belangrijker dan ooit om als werkgever goed na te denken hoe daarmee om te gaan.
9 tot 5 is win win
Uiteraard mag je van je werknemers verwachten dat ze af en toe een paar stappen extra doen en niet op hun klok zitten te kijken wanneer het vijf uur geworden is. Maar het kaderen van bezigheden waardoor je het aantal opties verkleint zorgt voor: een betere focus, kwalitatief beter werk en een goede balans tussen werk en privé. Halleluja 9 tot 5!
Jari Kloppenburg, Insights Consultant bij Steam schrijft regelmatig blogs over de wetenschap achter alles wat met arbeidsmarktcommunicatie te maken heeft.