Gem. leestijd 2 min  1801x gelezen

Werknemers willen charismatische leiders

Werknemers willen charismatisch leiderschapMet de gemeenteraadsverkiezingen net achter de rug en de tweede kamerverkiezingen nog voor de boeg is leiderschap momenteel een hot topic. Werknemers zouden hun vertrouwen in  leiderschap verloren hebben, maar nieuw onderzoek toont aan dat het zo erg niet is gesteld. 

Tijdens de huidige financiële crisis blijken werknemers binnen het Nederlandse bedrijfsleven nog steeds te geloven in leiderschap, maar dan wel vooral in charismatisch leiderschap. Charismatische leiders beschikken over een duidelijke visie naar de toekomst, inspireren hun medewerkers en hebben de passie om die visie te realiseren. Dit blijkt uit onderzoek van David De Cremer en Marius van Dijke, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Uit het onderzoek onder 531 Nederlandse werknemers blijkt charisma een belangrijke leiderschapskwaliteit te zijn die van het grootste belang is in een tijd waarin wantrouwen en gebrek aan ethisch besef hoogtij vieren. Een belangrijke reden voor deze mening is dat charismatisch leiderschap volgens deze respondenten vooral geschikt is om de nodige morele en ethische waarden te versterken tijdens de huidige crisis. De Nederlandse werknemer evalueert een charismatische leider dus als een leider die een moreel kompas heeft.

Leiderschap verhoogt moraliteit
Experimenteel onderzoek door De Cremer en Van Dijke toont verder aan dat leiders die charismatische kwaliteiten bezitten (zoals passie en inspiratie uitstralen) hun omgeving eerder bewust zullen maken van de noodzaak van rechtvaardigheid en moraliteit. Een belangrijk gevolg hiervan is dat als mensen geleid worden door een charismatische leider ze ook meer aandacht besteden aan het feit of er ethische normen geschonden worden in hun omgeving of niet.

Ondanks recente berichten dat de Nederlander niet meer in leiderschap gelooft en dan vooral niet in politiek leiderschap, tonen deze resultaten aan dat werknemers wel degelijk nog geloven in leiders die over het nodige charisma beschikken.
Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners