Normaal staan politici, BN’ers en popsterren op billboards, maar in Spanje werd afgelopen september baanzoekenden op een billboard afgebeeld. In verband met de hoge werkloosheid in Spanje van 20% ontwikkelde CBS Outdoor een concept waarbij werklozen zichzelf konden verkopen op Billboards.
Het totale aantal werklozen in Spanje omvat meer dan 20% van de Spaanse beroepsbevolking en daarmee behoudt Spanje de hoogste werkloosheid van Europa. CBS Outdoor in Spanje ontwikkelde het concept “Vende-t” ofwel “Verkoop jezelf”, met als doel werklozen via een billboardoproep weer aan een baan te helpen.
50 werklozen
In mei konden kandidaten zich inschrijven op voorwaarde dat ze werkloos waren, een creatief idee hadden en zichzelf konden verkopen. Een jury met daarin vertegenwoordigd: CBS Outdoor, een headhunters kantoor en communicatiebureau selecteerde veertig winnaars. Op de overige tien kandidaten werd gestemd. De in totaal vijftig werklozen kregen ‘een gezicht’ op een billboard in de door hen gewenste stad voor de duur van vier weken.
Publiciteit
Ook Raquel: zij is studente en afgestudeerd in Reclame. “Uitgeefster wil werk”, zo luidt haar campagne. “Als u mij wilt ontmoeten ………..e-mail mij”. “Ik kom naar je toe gerend.” Duizenden passanten passeren het billboard van de Spanjaard Jorge Bela, die aangeeft’ erg uit te kijken naar een baan en die hoop blijft houden’. Hij zou graag iets in de Ontwikkelingshulp willen doen. Diverse nationale en locale televisiestations hebben de actie van CBS Outdoor Spanje uitgezonden. Ook de pers heeft het nieuws groots uitgelicht, evenals tientallen magazines en maar liefst 30 websites.
Kijk voor meer informatie en beelden van de billboards op: www.vallasconvida.com
Bron: CBS Outdoor