Gem. leestijd 3 min  2757x gelezen

Werkgevers werven hoger opgeleiden liever zelf

Werkgevers adverteren zelf meer functies voor hoger opgeleiden dan voor lager opgeleiden. Bij uitzendbureaus en andere intermediairs is het juist andersom.

Dat blijkt uit cijfers van Jobfeed, de arbeidsmarktanalysetool van Textkernel. Uit analyse van de Nederlandse arbeidsmarkt in de tweede helft van 2013 blijkt dat 51 procent van de vacatures* gericht is op hoger opgeleiden en 49% op lager opgeleiden**. Uitgesplitst naar vacatures van werkgevers en intermediairs blijkt dat 55 procent van de vacatures geplaatst door directe werkgevers zich richt op hoger opgeleiden, terwijl bij intermediairs dit met 48 procent minder dan de helft is.

Verdeling opleidingsniveau

Rabo zoekt hoger opgeleiden, Creyf’s bemiddelt lager opgeleiden

De top-10 van werkgevers en intermediairs – samengesteld op basis van het aantal unieke vacatures geplaatst in de afgelopen drie maanden – ziet er als volgt uit:

Werkgever Intermediair
1. KPN (2) 1. Start People (2)
2. Jumbo Supermarkten (4) 2. Randstad (1)
3. PostNL (1) 3. Unique Uitzendbureau (6)
4. LIDL Nederland (37) 4. Creyf’s Uitzendbureau (5)
5. Rabobank (6) 5. Adecco (3)
6. Philips (3) 6. Tempo-Team (4)
7. Deloitte (20) 7. Continu (9)
8. Cofely (10) 8. Flexibility (14)
9. The Phone House (-) 9. Manpower (12)
10. Blokker (5) 10. Olympia Uitzendbureau (7)

Top-10 directe werkgevers en intermediairs. Gerangschikt naar aantal unieke vacatures* in de periode december ’13 – februari ’14 (positie september ’13 – november ’13)*. Bron: Jobfeed

Als naar het gevraagde opleidingsniveau van de grootste intermediairs en werkgevers wordt gekeken, valt op dat de grootste intermediairs meer lager opgeleiden werven dan hoger opgeleiden. Zo richt 80 procent van de vacatures van Creyf’s zich op opleidingsniveau tot en met MBO, zoals ook blijkt uit de grafiek hieronder:

gevraagd opleidingsniveau van top 5 werkgevers en intermediairs

Gevraagd opleidingsniveau in vacatures van grootste 5 werkgevers en intermediairs. Bron: Jobfeed

Hoewel 55 procent van de vacatures van werkgevers zich richt op hoger opgeleiden, is dat niet bij alle partijen in de top-5 zo. Minder dan een kwart van de vacatures bij Jumbo, PostNL en Lidl is voor hoger opgeleiden. Rabobank daarentegen werft wel voornamelijk hoger opgeleiden. In 74 procent van hun vacatures wordt een opleidingsniveau HBO of hoger gevraagd.

*Sinds enkele maanden maakt Jobfeed onderscheid in het type vacature. Ranglijsten worden nu samengesteld op basis van het aantal unieke ontdubbelde vacatures exclusief vrijwilligerswerk, stages, bijbanen en franchises.

** de uitsplitsing hoger en lager opgeleiden wordt gedaan op basis van gevraagd opleidingsniveau in de vacatures. ‘Lager opgeleiden’ is: een gevraagd opleidingsniveau tot en met MBO. Hoger opgeleiden is: een gevraagd opleidingsniveau van HBO of hoger.

Over Analytics by Jobfeed
In de Werf& rubriek Analytics by Jobfeed komt iedere maand een van de drie onderwerpen aan bod: marktaandeel vacaturebanken per kwartaal, aantal vacatures per doelgroep per kwartaal en meest postende werkgevers en intermediairs per kwartaal. Door ieder kwartaal terug te kijken op het vorige kwartaal is de ontwikkeling goed in kaart te brengen. Jobfeed verzamelt wekelijks ruim 58.000 nieuwe vacature-uitingen die op het Nederlandse web verschijnen, ontdubbelt ze, categoriseert ze en zet ze vervolgens om in doorzoekbare data. Jobfeed is een initiatief van Textkernel, softwareleverancier van meertalige cv-parsing en semantische Search & Match-oplossingen.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners