Werkgevers zijn nog steeds te traag in het doen van een passend aanbod. Geschikte kandidaten zijn in deze markt echter niet bereid om te wachten en kiezen daarom vaker voor de concurrent.
Dat werkgevers er te lang over doen om aan geschikte kandidaten een aanbieding te doen, is tegenwoordig zelfs een van de de grootste kopzorgen van externe recruiters. Maar liefst 31 procent van hen klaagt over de inefficiëntie van hun opdrachtgevers. Alleen het vinden van genoeg goede kandidaten zorgt voor nog meer stress. Meer dan 35 procent heeft hier in de huidige markt moeite mee, blijkt uit onderzoek van Top Echelon onder ruim 2.500 (vooral kleine) Amerikaanse werving- en selectiebureaus.
16% heeft te weinig klanten
Het goede nieuws van het onderzoek: slechts 16 procent van de ondervraagden heeft te kampen met een gebrek aan klanten. Niet zo gek, want er is tegenwoordig echt sprake van een kandidatenmarkt, aldus de onderzoekers: talent is schaarser dan ooit. ‘Recruiters moeten zelf alle moeite doen om goede mensen te vinden. Maar als ze die dan gevonden hebben, zien ze vaak dat hun opdrachtgevers te laks met die mensen omgaan, zodat de recruiters zelf een goede plaatsing verliezen. Daar worden ze echt gestrest van.’
Klanten klagen: waar zijn de kandidaten?
Waarover klagen de klanten van de headhunters dan? Vooral over een gebrek aan kandidaten, zo blijkt. Meer dan 45 procent vindt dat de werving- en selectiebureaus aan hen te weinig goede mensen voorstellen. Maar dat is ook niet zo gek, antwoorden die bureaus op hun beurt. Die goede mensen zijn namelijk ook niet zomaar voorradig. ‘Sommige klanten denken nog steeds dat ze de markt kunnen dicteren. Maar het tegenovergestelde is waar!’, aldus een van de ondervraagde recruiters.
‘Sommige klanten denken nog steeds de markt te kunnen dicteren. Het tegenovergestelde is waar!’
Gemiste kansen
Een van de grootste uitdagingen in de huidige kandidatenmarkt, aldus de onderzoekers, is ‘opdrachtgevers overtuigen van de realiteit’. ‘Er zijn nog steeds vacaturehouders die hun ogen sluiten voor wat er in de arbeidsmarkt gebeurt. Hun ontkenning van die realiteit resulteert in gemiste kansen en verloren plaatsingen bij externe recruiters.’
Treuzelen totdat het te laat is
Gevraagd naar waarom een kandidaat een aanbieding naast zich neer heeft gelegd, antwoordt bijna 30 procent dat het geboden salaris onvoldoende was. Nog eens bijna 25 procent zegt dat andere aanbiedingen beter waren, en een bijna even groot aantal vindt dat de opdrachtgever te traag was in het doen van een aanbod. ‘Ik had zelfs een opdrachtgever, die wíst dat de kandidaat ook andere aanbiedingen had lopen, en die toch nog treuzelde. Totdat het echt te laat was’, klaagt een van de ondervraagde recruiters.
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!