Gem. leestijd 2 min  2266x gelezen

Werkgevers scoren met ethiek en milieu

Als werknemers uit Nederland mogen kiezen waar ze werken, hebben zij een duidelijke voorkeur voor werkgevers met een goede reputatie op het gebied van ethiek en milieu. Dit blijkt uit een internationale enquête over werkplekken door Kelly Services.

Het onderzoek toont aan dat alle leeftijdsgeneraties zich meer aangetrokken voelen tot bedrijven die ethisch verantwoord en milieuvriendelijk handelen. Verrassend uit het onderzoek is dat de oudere werknemers, baby boomers (48-65jaar) en Generatie X (30-47jaar), hier kritischer naar kijken dan hun jongeren collega’s van Generatie Y (18-29jaar).

Meer dan een derde van alle werknemers is bereid om een salarisverlaging of een degradatie te accepteren als zij kunnen werken voor een organisatie met een goede corporate reputatie. Het blijkt dat als werknemers voor een werkplek kunnen kiezen, voor hen bezorgdheid over ethisch gedrag zwaarder weegt dan de bezorgdheid over het milieu; dit geldt voor alle generaties.

Trots op de eigen organisatie
Ondanks dat medewerkers het belangrijker vinden om trots te zijn op hun eigen werk en bijdrage aan de organisatie, is werkgeverstrots wel van belang. Medewerkers krijgen voldoening als ze onderdeel uit maken van een organisatie die zich niet alleen richt op resultaten, maar ook op grotere sociale doelen. Een werkgever die daar nu goed mee scoort is de Rabobank. Als coöperatieve bank is winstmaximalisatie niet het belangrijkste doel. En juist in deze tijd spreekt dat meer mensen aan.

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
De belangrijkste conclusies uit het internationale onderzoek zijn:

  • 77 procent van de respondenten wil liever werken voor een organisatie die als ethisch en maatschappelijk verantwoord wordt beschouwd.
  • 63 procent wil liever werken voor een organisatie die als milieuvriendelijk wordt beschouwd.
  • 46 procent geeft aan dat zij bij de keuze van een werkplek, de reputatie van een organisatie wat betreft ethisch gedrag ‘zeer belangrijk’ vinden.
  • 34 procent zou bereid zijn om een minder belangrijke rol of een lager salaris te aanvaarden om te werken voor een voor een organisatie die milieu en gemeenschap hoog in het vaandel heeft staan.
  • Slecht 18 procent geeft aan dat bij de keuze van een werkplek, het beleid dat een organisatie voert tegen de opwarming van de aarde ‘zeer belangrijk’ is.
  • Er is een patroon te zien wat betreft toenemende bezorgdheid over ethisch en milieubewust handelen. Naarmate werknemers ouder worden, zijn baby boomers zich over het algemeen, meer bewust van sociale en ethische kwesties dan jongere werknemers.
  • 35 procent van de baby boomers zou bereid zijn minder te verdienen of een lagere functie te aanvaarden als zij zouden kunnen werken bij een sociaal verantwoordelijke werkgever, gevolgd door Generatie X en Generatie Y, beide met 33 procent.

Bron: Kelly Services

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners