Veel sollicitanten houden een naar gevoel over aan sollicitaties, met name door de vaak slechte afhandeling door bedrijven schrijft People Management. Dit blijkt uit Brits onderzoek onder zestienhonderd dat de helft van de Britten ontevreden is over hoe ze tijdens een sollicitatieprocedure worden behandeld.
Communicatie
Niet meedelen of de sollicitatie uberhaupt een vervolg krijgt (46 procent), geen feedback krijgen (39 procent)en geen ontvangstbevestiging krijgen (39 procent) zijn de meestgehoorde klachten. Een vijfde van de ondervraagden zegt als gevolg van een slechte sollicitatie-ervaring te zijn gestopt met het kopen van producten van het betreffende bedrijf.
Imago
Onderzoeker David Leigh waarschuwt werkgevers voor het laks omgaan met potentiele medewerkers. Het afwijzen van mensen gebeurt misschien gemakkelijk, maar werkgevers zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ongeschikte kandidaten wel nog steeds potentiele klanten zijn. Een slechte sollicitant met een slechte ervaring kan net zo schadelijk zijn voor het imago als een ontevreden klant in de winkel.
Daarnaast loop je het risico dat de sollicitant zijn of haar ervaringen deelt met vrienden, kennissen of sociale media waardoor de schade nog groter kan worden.
Bron: People Management