Gem. leestijd 4 min  1836x gelezen

Je ideale vacature samenstellen? Dat blijkt veel IT’ers aan te spreken (OGD ict-diensten)

Je ideale vacature samenstellen? Dat blijkt veel IT’ers aan te spreken (OGD ict-diensten)

Als IT’ers zich moeilijk laten overhalen voor jouw functies, waarom laat je ze dan niet zelf hun eigen ideale vacature samenstellen? Met dat idee – en met 750.000 unieke gifjes – ging OGD ict-diensten de arbeidsmarkt op. En met succes.

Lees de hele case van OGD ict-diensten die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Het groeiende OGD ict-diensten in Delft is continu op zoek naar nieuwe IT’ers. ‘Dat doen we bij een moeilijk te bewegen doelgroep in een krappe arbeidsmarkt met een achterhaald imago’, aldus hoofd recruitment Laurens van Leuven. ‘De doelgroep krijg je alleen in beweging als je echt iets te bieden hebt. Als je anders bent dan de concurrenten. Nou zijn wij gelukkig ook anders, qua cultuur, werkwijze, sfeer en faciliteiten.’

‘Deze doelgroep krijg je alleen in beweging als je echt iets te bieden hebt. Als je anders bent dan de concurrenten’

De kandidaat centraal

In de nieuwe arbeidsmarktpositionering ‘Je baan is meer dan werk’ is dat anders zijn tot de kracht van de organisatie gemaakt. ‘In het concept staat de kandidaat centraal’, zegt Van Leuven. ‘Dat geen ICT’er hetzelfde is en dat OGD dit omarmt, brengen we tot leven met unieke en persoonlijke vacaturetitels. Geen vacaturetitel die de functie omschrijft, maar focust op de persoon achter de functietitel en zo indirect toont wat OGD hem of haar te bieden heeft.’

abri ogd

Vacaturetitel aangepast

In de campagnemiddelen staat de variabele en unieke vacature centraal. ‘We gebruiken in de uitingen geen visuele clichés, maar alleen copy. Een prikkelende boodschap die opvalt en ruimte biedt voor segmentatie. De vacaturetitel passen we aan binnen de context van het medium of ontvanger. Zo kan iemand die graag een comicbeurs bezoekt een abri met ‘comic-geek’ in de titel te zien krijgen en iemand die veel googlet op gadgets een advertentie met daarin de term: gadgetfreak.’

Kloppend hart

De website jebaanismeerdanwerk.nl is het kloppend hart van de campagne. ‘Een kandidaat maakt zelf de ideale vacature die echt alleen bij hem of haar past. De vacaturetitel-generator biedt verschillende keuzes rond thema’s als karaktereigenschappen, hobby’s en favoriete werkzaamheden. In totaal kunnen 750.000 unieke vacatures gemaakt worden’, vertelt Van Leuven. ‘En om niet alleen in woord, maar ook in beeld te laten zien dat je baan meer is dan werk, wordt elke vacature tot leven gebracht met een uniek GIFje.’

Wat was de impact van de case?

De campagne werpt reeds zijn vruchten af, aldus Van Leuven. ‘De doelstelling voor 2017 is om 50 nieuwe medewerkers te werven uit de beoogde doelgroepen. Dit is ambitieus, gezien de huidige arbeidsmarkt, waarin we al enige jaren spreken van een onbalans in de vraag en het aanbod.’

5,5 miljoen online advertenties

Na iets meer dan 2 maanden heeft de campagnesite al 12.000 unieke bezoekers gehad, die samen ruim 3.000 vacatures hebben gegenereerd en bekeken. Alleen al op Facebook is een uniek bereik gegenereerd van meer dan 140.000 gebruikers. In totaal zijn de online advertenties ruim 5,5 miljoen keer vertoond op Facebook, Display, YouTube en LinkedIn.

30.000 bekeken video’s

Er worden ook verschillende YouTube video-advertenties ingezet die aansluiten bij het interesseprofiel van de doelgroep. Deze video’s zijn inmiddels bijna 30.000 keer volledig bekeken door de doelgroep.

in de eerste 2 maanden van de campagne zijn al 12 nieuwe mensen geworven uit de doelgroepen; vorig jaar was dit er 1

Nu al 12 nieuwe medewerkers

Het aantal sollicitanten via de campagne staat momenteel op ruim 90, zegt Van Leuven. ‘En het aantal sollicitanten via de reguliere wervingssite is in die tijd stabiel gebleven.’ In de eerste 2 maanden van de campagne zijn reeds 12 nieuwe medewerkers geworven uit de beoogde doelgroepen: 10 voor infrastructuur en 2 voor software development. In dezelfde periode vorig jaar was dat er slechts 1. In dat hele jaar zijn er niet meer dan 7 nieuwe medewerkers aangenomen uit deze doelgroepen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘We draaien de rollen om en laten kandidaten zelf hun ideale vacature samenstellen’, vertelt Van Leuven. ‘We laten het werk los en richten ons op de persoon achter de functie. Met de generator en de gifjes staan we ver af van traditionele werving en laten we duidelijk de OGD-cultuur zien.’

‘We laten het werk los en richten ons echt op de persoon achter de functie’

Effort vanuit hele organisatie

Met de campagne is het hele employer brand opnieuw gepositioneerd, aldus het hoofd recruitment van OGD ict-diensten. ‘Dit is een effort vanuit de hele organisatie. Zo laten we het OGD-verhaal vertellen door degenen die dat het beste kunnen; de OGD’ers zelf.’

ogdKilometervreter langs de snelweg

Ook technisch is het een sterke campagne, vindt hij. ‘Van de zelfgebouwde gif-generator, inclusief enorme database, tot de online campagne over veel sociale kanalen, met gerichte content en targeting waarin zelfs de gekozen functietitel terugkomt bij de kandidaat.
Door de vorm van de functietitels kunnen we de campagne zowel breed als heel specifiek inzetten. ‘Kilometervreter’ langs de snelweg of ‘parttime hacker’ bij een security event. Dit maakt de uitingen veelzijdig, goed te targetten en altijd relevant.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern OGD:

  • Recruitment
  • Marketing
  • Softwareontwikkeling

Extern:

  • Kaliber Interactief

Lees meer over deze case:

werf& awards avl caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards. Lees hier meer over alle inzendingen.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners