Het artikel gaat hieronder verder.

Met de huidige personeelstekorten en het stigma rondom werken in de kinderopvang willen wij bij Partou, als grootste kinderopvangorganisatie van Nederland, verandering brengen. Daarom introduceerden we de campagne: Werken bij Partou. Bepaald niet kinderachtig. Deze campagne snijdt aan twee kanten:
- Werving en waardering: We trekken nieuw talent aan en laten ons huidige personeel zien dat hun werk wordt gewaardeerd.
- Bewustwording en positionering: We creëren meer begrip bij ouders, de overheid en andere stakeholders over de waarde van kinderopvang.
Samen hebben we een Big Idea gecreëerd dat de kern van ons merk verwoordt en verbeeldt.
Het creatieve concept werd ontwikkeld door reclamebureau Hotel L’Amour, na een uitgebreide briefing vanuit Partou. Samen hebben we een Big Idea gecreëerd dat de kern van ons merk verwoordt en verbeeldt. Dit idee inspireert, vergroot de interne verbondenheid en draagt aantoonbaar bij aan de werving van nieuwe medewerkers. Voor de mediaplanning werkten we samen met Zigt, en voor de branded content sloegen we de handen ineen met &C. Deze samenwerking heeft geleid tot een impactvolle campagne die de eerste stap vormt in een bredere en langetermijnstrategie voor onze werkgeverspositionering.
Wat was de impact van de case?
Op 5 november 2024 (week 49) is de campagne live gegaan op social media, YouTube, het werkenbij-platform van Partou, out-of-home (OOH) en radio. De resultaten spreken voor zich:
- 25 miljoen online impressies
- 4.672 sollicitaties
Na dit succes volgde een samenwerking met &C, waarin actrice en ondernemer Carolien Spoor een dag meedraaide met drie Partou-medewerkers. Via video’s, testimonials en advertorials liet zij zien waarom werken bij Partou ‘bepaald niet kinderachtig’ is. Dit vervolg droeg verder bij aan de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van Partou als werkgever.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case verdient te winnen vanwege de innovatieve en effectieve aanpak om pedagogisch medewerkers aan te trekken en te behouden. Het Big Idea versterkt zowel interne binding als externe werving en vormt de basis voor een bredere werkgeverscampagne.
De campagne levert sterke resultaten op:
- Groei in naamsbekendheid (Partou steekt boven andere aanbieders in de kinderopvang uit, >1/3 doelgroep).
- Hoge overweging als werkgever (28%), voorkeur Partou (21%).
- Herkenning (50%), met de meeste impact via radio (44%), online video (31%), OOH (28%) en social media (26%). Maar liefst 63% heeft een positiever beeld van Partou als werkgever.
- Activering: 27% zocht info op, 11% overwoog te solliciteren, 5% deed dit ook daadwerkelijk.
De campagne is intern onderzocht: “Belangrijke rol” en “bepaald niet kinderachtig” komen duidelijk over. De meeste respondenten vinden de campagne helder, passend en opvallend. Het externe panel waardeert vooral het vernieuwende en de interesse in kinderopvang. De campagne laat ouders zien dat wij goed werk verrichten.
Credits case
Deze campagne is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen meerdere partijen:
- Partou Kinderopvang: verantwoordelijk voor de briefing, inhoudelijke input en werkgeversstrategie.
- Hotel L’Amour: creatief bureau achter het Big Idea en de visuele uitwerking.
- Zigt: verantwoordelijk voor de mediaplanning en -strategie.
- &C: betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de branded content.
- Externe partijen voor video-opnames, voice-overs en influencer marketing.
Lees ook
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.