Gem. leestijd 4 min  634x gelezen

Werken bij ALDI is meer dan je denkt (inzending ALDI)

ALDI stapt uit de schaduw en laat heel Nederland zien wat haar medewerkers al voelen: werken bij ALDI is meer dan je denkt. Lees de hele case van ALDI die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Werken bij ALDI is meer dan je denkt (inzending ALDI)

ALDI is vaak niet top of mind in de arbeidsmarkt, niet de eerste aan wie je denkt. Dit is zonde, want werken bij ALDI is meer dan je denkt. Hoog tijd om het ALDI-werkgeversmerk in een nieuw jasje te steken dat dit weerspiegelt. En dat is groots aangepakt, maar natuurlijk wel op zijn ALDI’s. Door eenvoud en kwaliteit te combineren, door hard te werken én slim te investeren.

Campagne-uitingen:

ALDI geeft potentiële sollicitanten een realistisch beeld door medewerkers te vragen hoe werken bij ALDI écht is. De nieuwe contentstrategie die op basis van interviews met medewerkers door SteamTalmark is geformuleerd, presenteert het onweerstaanbare verhaal van ALDI als werkgever.

In samenwerking met Born05 is de contentstrategie tot leven gekomen waarbij de medewerker centraal staat. Het resultaat mag er zijn:

  • Touch: HERO employer brand video, die ‘Meer dan je denkt’ waarmaakt
  • Tell: drie video’s voor de verschillende doelgroepen (winkel, distributiecentrum & kantoor)
  • Sell: stills waarin de ‘Meer dan je denkt’-propositie per functie wordt gespecificeerd

De verschillende formats zijn uitgezet in een 360°-campagne om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Met deze campagne geeft ALDI haar medewerkers het podium dat zij verdienen. Samen gaan zij op zoek naar nieuwe collega’s die samen verder willen bouwen aan de toekomst van discount.

Werkenbij-site:

Na het zien van de sterke campagne-uitingen, moet de werkenbij-site minstens zo goed zijn. Een primeur, want het is de eerste keer voor ALDI dat de gehele recruitmentfunnel op elkaar aansluit. Als echte discounter is een klein in-house team aan de slag gegaan met vernieuwing van de website, zonder de internationale richtlijnen uit het oog te verliezen. De werkenbij-site biedt nu nóg meer informatie over wat ALDI jou biedt als werkgever, maar geeft ook inzicht in de werkzaamheden en USP’s voor de verschillende doelgroepen, hoe medewerkers hun werk ervaren én doorgroeimogelijkheden.

Wat was de impact van de case?

Voor het eerst heeft ALDI een mediastrategie waar campagnes in de verschillende fasen van de recruitmentfunnel op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Dit is een grote stap, met nóg mooiere resultaten die ook na de lanceringsperiode (november 2023) blijven verrassen.

Het versterken van het employer brand:

  • 11 miljoen+ impressies in de touch-laag
  • 625.000+ impressies in de tell-laag
  • Groei van websitebezoekers met 29% YoY

Verhogen van de conversie van sollicitaties:

  • Het doel was om het conversiepercentage van websitebezoeker naar sollicitatie omhoog te brengen naar 11% voor het eind van 2023. Dit is ruimschoots behaald met 14%.
  • 59% meer sollicitanten YoY
  • Stijging van afrondingspercentage sollicitaties met 2% YoY

Verhogen medewerkersbetrokkenheid:

Naast de impact op het employer brand, maakten de campagnes ook indruk op eigen medewerkers. Zij herkennen hun collega’s en het verhaal dat verteld wordt en dat zorgt voor nog meer trots:

  • ‘Leuke video, nu kan men eens zien wat er achter de schermen gebeurd , van begin tot eind!’
  • ‘Super leuk filmpje! Echt top gedaan met zn allen. Leuk om ook bekende gezichten erin te zien, nu ben je een echte BN-er Ado👌 En ook super trots op onze collega Annique 🤩💙’

Deze trots wordt niet alleen uitgesproken, maar dit is ook terug te zien in de cijfers.

  • Stijging gemiddelde duur van dienstverband 1% sinds livegang.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vanwege het groots aanpakken van het nieuwe werkgeversmerk, waar het ALDI-DNA verbeeld wordt en dicht bij de basis blijft. Maximale impact maken op een discountmanier. Dit heeft ALDI bereikt door medewerkers het podium te geven waar zij kunnen laten zien dat zij onderdeel zijn van kleine, simpele momenten die ertoe doen en het werk betekenis geven. Zo laten eigen medewerkers zien dat ALDI meer is dan dat de huidige arbeidsmarkt van hen denkt. Dat is nou net ALDI: dat wat je niet zou verwachten is er wel degelijk.

Een grote arbeidsmarktcampagne was een primeur voor ALDI, dat sneller verandert dan ooit.

Net als een grote arbeidsmarktcampagne. Een primeur voor ALDI, dat sneller verandert dan ooit. Zij zijn klaar voor de volgende transitie waarin ALDI haar medewerkers in de arbeidsmarktcommunicatie centraal stelt. Natuurlijk wel op zijn ALDI’s: met een beperkt budget hebben zij door het slim inzetten van de mediamix maximale impact bereikt. Met geweldige resultaten als gevolg, en misschien wel het allerbelangrijkste: het gevoel van trots en (h)erkenning bij de huidige medewerkers.

Credits case

In de communicatie zie je een doorsnede van eigen medewerkers: de gezichten van ALDI. Zij hebben tijdens de ontwikkeling van de contentstrategie in samenwerking met Talmark input geleverd aan wat werken bij ALDI volgens hen is. Ook tijdens de productie van de contentstrategie was er een hoofdrol voor de ALDI-medewerkers weggelegd. Het podium voor de gezichten van ALDI werd mogelijk gemaakt door:

Het projectteam vanuit People & Culture:

  • Annemarie van Groningen , Manager People Acquisition
  • Annouk van der Burg, Expert HR Campaign Management
  • Carla van Lingen, Managing Director People and Culture
  • Ineke Jansen, Expert Employer Branding
  • Sander van Schie, Director Employee Lifecycle

Projectteam Born05:

  • Frederik Pot, Creative Lead
  • Joyce Rodenburg, Senior Project Manager
  • Michael Kouwenhoven, Creative Director
  • Sander de Graauw, Client Services Director

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners