Gem. leestijd 5 min  2365x gelezen

Werken bij Achmea: eindelijk weer een recruitmentsite om blij van te worden

Werken bij Achmea: eindelijk weer een recruitmentsite om blij van te worden

Achmea heeft dit jaar een nieuwe corporate recruitmentsite gelanceerd. Een site om behoorlijk blij van te worden, constateert Bas van de Haterd. En wel hierom…

Achmea heeft dit jaar een nieuwe corporate recruitmentsite gelanceerd. Dat was hoog nodig, geeft de verzekeraar zelf ook toe. De vorige site was best wel goed, toen hij gelanceerd werd. De site was compleet en zat vol met slimme dingen uit die tijd, maar hij stamde uit de tijd dat Hyves nog hot was en was dus wel aan vervanging toe. Een nieuwe site dus, tijd voor een bezoekje.

Homepage: clean en slim

De homepage is clean met een duidelijk doel: mensen naar een vacature brengen. Daar houd ik van. De bewegende hoofdbeelden geven de site ook een fijne, moderne uitstraling. Mooi gedaan.

achmea

Ook vult het systeem automatisch je zoekopdracht aan. Dat is fijn, maar daarbij kijkt het systeem helaas wel naar exacte functietitels. Als er niets is, zoals nu met recruitment, krijg je dus ook niets wat erop lijkt en ook geen mogelijkheid tot het aanmaken van een job alert. Dat is jammer. Tip: bij Innogy hebben ze ook de vakgebieden als antwoordoptie, dat voorkomt misgrijpen bij kandidaten die wel interesse zouden kunnen hebben.

achmea

De site heeft gelukkig ook een optie om op een aantal andere manieren te zoeken. Op locatie, of op dienstverband bijvoorbeeld. Slim. Maar dit geeft dus aan dat er vakgebieden en andere facetten in de database bij de vacatures staan. Dus waarom zou je die niet ook in de search-functie verwerken?

Bij deze manier van zoeken kom ik helaas wel weer de categorie ‘Overig’ tegen. Bij Achmea is dit zelfs een behoorlijk grote categorie met functies die volgens mij echt wel ergens anders onder te brengen zijn. Zo staan er bijvoorbeeld strategische functies, maar ook marketingfuncties (die niet digitaal zijn), en zelfs een risk manager (is dat niet financieel of juridisch, afhankelijk van het soort risk?). Niemand wil ‘overig personeel’ zijn, deze categorie zou nooit op je site mogen staan.

Vacature-overzicht: veel goeds

In het vacature-overzicht zie ik vervolgens weer heel veel goeds. Het merk waarvoor je gaat werken, belangrijk bij Achmea. De standplaats, het aantal uur per week en de salarisindicatie.

achmea

Eén ding ontbreekt helaas in het overzicht: een beschrijving van de functie. Zo blijkt de ‘strategisch expert’ een marketingfunctie, en dat is niet wat ik verwacht had als ik hem zo had zien staan. De functietitel alleen zegt dus duidelijk niet genoeg. Ook mis ik het gewenste opleidingsniveau en jaren werkervaring in het overzicht. Volgens mij zijn dat toch belangrijke factoren bij een besluit een vacature wel of niet te bekijken.

achmea

Vacature: word ik blij van

De vacature zelf dan. Dit is altijd het belangrijkste item op je recruitmentsite. Dat is immers waar 80 tot 90% van al je bezoekersverkeer komt. Dat is dus ook de plek waar je je organisatie moet verkopen. En daar heeft Achmea duidelijk veel tijd en energie in gestoken.

achmea

De achtergrond gaat van wit naar lichtgrijs, wat de vacature mooi leesbaar maakt. De bulletpoints zijn vinkjes in Achmea-roze, ook netjes. Andere elementen kleuren mee met de kleur van het desbetreffende label, Zilveren Kruis-blauw, Centraal Beheer-groen. Kleine details waar ik blij van word. Bij ‘Wat wij bieden’ zitten drie unieke voorwaarden met plaatjes erbij. De procedure is in beeld uitgebeeld en er is een video van de locatie. Prima.

achmea

Onder de vacature staan twee gerelateerde vacatures. Nu denk je misschien in dit geval dat er twee keer dezelfde staat, maar de één blijkt voor een interimfunctie te zijn, de ander voor een vaste functie. In die communicatie is dus nog iets te winnen…

achmea

Solliciteren: geen gedoe

Ook het solliciteren ziet er keurig uit. Geen login, geen gedoe. Gewoon heel mooi en vooral het statement eronder dat 4 weken na het einde van je procedure worden je gegevens geanonimiseerd. Geen kilometers aan privacy-statement, gewoon één zin. En een doorklik naar als je toch per se meer wilt weten.

achmea

Verder valt het op dat het sollicitatieformulier zich aan de vacature aanpast. Navraag leert dat er zeven soorten formulieren zijn voor zeven verschillende functies, deels op basis van de wervingsmoeilijkheid. Bij makkelijk vervulbare functies zitten er zelfs knockout-vragen in, bij moeilijk vervulbare functies, zoals in de IT, is de motivatiebrief niet verplicht.

Conclusie: basis staat als een huis

Mijn conclusie is dat Achmea heel erg trots mag zijn op hun nieuwe site. Er is duidelijk goed over nagedacht en er zitten echt heel slimme, mooie dingen in. De opmaak is consistent en goed.

De basis van de site staat als een huis. Ik hoop dat Achmea heeft geleerd van de vorige site en wel blijft doorontwikkelen. Qua verbeteringen van bestaande features zou ik in de zoekopdracht en de presentatie van het vacature-overzicht kleine dingen aanpassen.

‘Eerder bekeken vacatures’ is nuttig. veel mensen kijken een vacature immers vaker voordat ze solliciteren

Wat ik wel jammer vind is dat de ‘eerder bekeken vacatures’ verdwenen zijn. Achmea had die wel in de oude site. En volgens mij is dat een waardevol element, aangezien de meeste mensen meerdere keren een vacature bekijken voordat ze al dan niet solliciteren.

Wat ik ook mis is een alert service. Op het moment dat ik de site bekeek, zocht Achmea geen recruiters. Maar ik kan ook niet aangeven dat ik daarin wel interesse zou hebben. Of dat ik op de hoogte gehouden wil worden van nieuwe vacatures in mijn regio op mijn vakgebied. Als ze zulke verbeterpunten nog zouden toevoegen, wie weet komen ze dan volgend jaar wel in aanmerking voor een nominatie voor Digitaal-Werven.

Over de auteur

bas van de haterd

Bas van de Haterd is onder meer organisator van Digitaal-Werven, waarvoor hij al 12 jaar de recruitmentwebsites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzoekt.

Op 1 november wordt op het evenement weer de jaarlijkse award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring van Nederland uitgereikt. Tot die tijd verschijnen hier regelmatig reviews en onderzoeksresultaten van zijn hand.

Op 16 oktober is Bas ook een van de sprekers op het Werf& Selectie Jaarcongres. Aanmelden kan hier.

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners