Ooit waren de grote accountants toonaangevend in hun wervingsprocessen. Daar is op hun recruitmentsites nu niet veel meer van te merken, constateert Bas van de Haterd.
Digitaal-Werven bekijkt in aanloop naar het event op 7 oktober de corporate recruitmentsites van verschillende grote, bekende organisaties. Eerst waren drie banken aan de beurt, daarna was het tijd om in te zoomen op hoe grote winkelketens aan hun personeel komen, nu kijken we naar de grote accountantsbureaus, beter bekend als de Big Four.
Nieuwe standaard
Eén van die grote vier, Deloitte, zette ruim 5 jaar geleden een nieuwe standaard op het gebied van corporate recruitmentsites. Na twee jaar de Digitaal-Werven award gewonnen te hebben zijn ze in de jaren erna ook altijd genomineerd. Op de komende editie van het evenement komt Roos van Vugt, destijds met haar team verantwoordelijk voor deze revolutionaire site, haar verhaal doen.
Wisselend beeld
Maar hoe goed is de site nu nog? En hoe brengen de concurrenten het ervan af? Dat blijkt een wisselend beeld op te leveren.
#1. Deloitte: Blijft goed, maar kan beter
De site van Deloitte blijkt duidelijk al behoorlijk wat jaren oud, stelt Van de Haterd, ‘en zoals vaker als je door blijft bouwen raken sommige dingen verstopt.’ Ook qua design is er volgens hem nog wel wat te winnen bij Deloitte. ‘Het is een beetje ‘klinisch’. Een beetje gevoelloos als ik eerlijk ben. Vol met goede content, maar zonder dat ik me echt welkom voel.’
Er zitten een hoop goede dingen in, zoals: een duidelijk onderscheid naar type bezoekers; de gebruiker is in controle; alle basisinformatie staat erop, zoals het hoort; een leuke, simpele test; filmpjes op het goede moment, en een goede keuze voor hoe je wilt solliciteren. Maar er zijn ook een hoop mindere punten zoals de presentatie van de vacatures, en de usability van het design. Tijd om eens op de resetknop te drukken, aldus Van de Haterd. ‘De site blijft goed. Hij is nog steeds heel compleet. Maar hij straalt zo weinig uit en door de vele toevoegingen raak je snel de weg kwijt.’
Deloitte krijgt daarom het rapportcijfer 7,5.
Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van Deloitte
#2. PwC: gewoon gemiddeld
PwC heeft op dit moment veel vacatures openstaan. Maar de presentatie ervan is ‘een bak aan informatie zonder dat er meteen veel structuur in zit’, constateert Van de Haterd. ‘Misschien is het een test voor de toekomstig accountant, of hij of zij in al die informatie kan vinden wat-ie zoekt, maar kandidaatvriendelijk kan ik het niet noemen.’
Het begint al met de homepage, stelt hij, ‘een enorme vergaarbak aan linkjes zonder een duidelijke call-to-action‘. En ook daarna is het af en toe de overdaad die schaadt: ‘Het lijkt alsof ze alles voor iedereen willen zijn. En hij die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand.’ En de informatie die gepresenteerd wordt is op veel momenten dan ook nog eens irrelevant. ‘Eigenlijk gewoon een hele gemiddelde site. Niets bijzonders. Heel veel informatie, weinig gebruiksvriendelijk. Je kunt het bijna typerend noemen voor de accountant: stort alle informatie over ze heen en laat ze zelf maar uitzoeken wat ze relevant en interessant vinden. Misschien past het wel bij de doelgroep.’
Een voldoende, maar niets speciaals, is het eindoordeel. ‘PwC lijkt als enige accountant niet echt een pay-off te hebben, geen duidelijke positionering, en dat komt ook uit de site naar voren. Niets aparts, niets bijzonders.’
De site van PwC krijgt daarom het rapportcijfer 6,5.
Lees hier het volledige oordeel over PwC.
#3. KPMG: wat meer design graag
Het begint al goed: werkenbijkpmg.nl komt niet bij de recruitmentsite uit, maar is wel in bezit van de accountantsfirma. Hier heeft dus iemand zitten slapen, oordeelt Van de Haterd. En dat geldt wel voor meer punten op de site. ‘Heel veel tekst in een heel klein lettertype. Geen duidelijke call-to-actions. Een minivideo en alleen een hele grote knop ‘CHECK’. Die opent de widget naar ‘companymatch’, die je van de site afstuurt. De video stuurt me naar Youtube waar ik anderhalve minuut zie van mensen in vergaderingen, meetings en achter laptops. Geen woord over KPMG, volgens mij zou elk grote bedrijf een vergelijkbare video kunnen maken.’
En zo zijn er nog wel meer kritiekpunten, zoals heel weinig informatie per vacature, naast een enkel lichtpuntje, zoals een geheel correct privacy statement (!) en een e-mailalert. Helaas is die dan weer slecht ingericht. Ook verder weinig aanlokkelijks. ‘Bij de vacatures niets dat mij een KPMG-gevoel geeft. Geen foto, geen plaatje, geen quote, niets. Mooi opgemaakt is anders.’
Conclusie: het sollicitatieproces, ‘dat is ‘easy as pie’. Zo eenvoudig als het hoort’. Maar het design is ‘ondermaats. De informatie is acceptabel, het gebruikersgemak kan veel beter.’ Van de Haterds advies aan KPMG is dan ook: ‘Huur een goede designer in. Of liefst twee die goed kunnen samenwerken, een grafisch ontwerper en een usability designer. Want beide kanten van het ontwerp zijn voor veel verbetering vatbaar.’
De site krijgt daarom een rapportcijfer 5.
Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van KPMG
#4. EY: hoe dieper in de site, hoe slechter het wordt
Net als bij KPMG komt ook werkenbijey.nl niet op de recruitmentsite van het voormalige Ernst&Young uit, al lijkt hier de reden wat anders te liggen. Toch zal het niet bij deze ene teleurstelling blijven, constateert Van de Haterd. Geen zoekmachine voor vacatures, een vervolgpagina die ‘druk en vol met ongeleide keuzes’ is (‘Wat een verschrikking’),en de kandidaat die vergeten lijkt. ‘Blijkbaar heeft men de grote zwakte van Deloitte willen kopiëren: de overkill aan informatie en het gebrek aan begeleiding bij de reis door die informatie.’
Zoals het stukje over de arbeidsvoorwaarden. ‘Simpelweg lachwekkend. Ik heb zelden zo’n nietszeggend stukje tekst gezien. ‘Het kan vele vormen aannemen’. Vier punten eronder (die niet klikbaar zijn) en vervolgens een disclaimer. Serieus, er staat niets inhoudelijks, maar wel dat je er geen rechten aan kunt ontlenen. Het zegt me veel over EY: we zeggen niets, behalve dat je ons niet mag houden aan dat we niets hebben gezegd.’
En zo gaat het verder. ‘Het moment dat je in de vacatures wilt gaan zoeken… Dan schrik je pas echt. Alle look&feel is weg. Alle branding naar de knoppen.’ De recruitmentsite van EY ‘wordt steeds slechter naarmate je dieper in de site gaat’, concludeert Van de Haterd. ‘De homepage is rustig en overzichtelijk. De eerste pagina daarna is druk en onoverzichtelijk. Het zoeken naar vacatures is slecht, het solliciteren is dramatisch. Ja, er is veel informatie te vinden, maar het is niet goed gestructureerd. Het hele proces naar de conversie, waar je die geïnteresseerde kandidaat ook sollicitant maakt, gaat totaal verkeerd.’
De site van EY krijgt daarom een rapportcijfer 3,5, ‘echt het maximale wat ik hiervoor kan geven’.
Lees hier het volledige oordeel over de site van EY.
Conclusie
De accountants hebben ongetwijfeld moeilijke jaren achter de rug. Maar willen de grote bureaus ook in de toekomst nog aan voldoende goed personeel komen, dan mogen ze eerst wel eens scherp kijken naar hun recruitmentsites. Daar valt nog veel te verbeteren. Dan komt de rest misschien vanzelf weer…
De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is professioneel bemoeial en organisator en initiatiefnemer van Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring van kandidaten centraal staat. Volgende keer in deze serie: de sites van enkele grote FMCG-bedrijven.
Lees de eerdere afleveringen in deze serie
Lees meer over Digitaal Werven:
- Bol.com wint Digitaal Werven-Award 2014
- Digitaal Werven: Minder verloop en besparen op wervingskosten
- ‘Online vacatures missen vaak cruciale informatie’
Foto boven via homepage carrièresite EY.