Hoe het is om elke dag ruim 400 orders te drukken op een pers van 2 miljoen euro? Reclameland maakt het kandidaten duidelijk in een video van 1,5 minuut. ‘Collega’s kwamen al vragen wanneer zij aan de beurt waren.’
Binnen 1,5 minuut ontdekken hoe een gemiddelde werkdag van een klantadviseur, marketeer en snijder eruitziet bij online drukkerij Reclameland? In een recente video is het duidelijk geworden. Lees de hele case van Reclameland die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
De Groningse online drukkerij Reclameland is vanwege continue groei op zoek naar nieuwe collega’s, vertelt marketeer Klarina Brands. “Maar de kandidaten naar wie we op zoek zijn variëren nogal: van mensen die het liefst de hele dag achter de computer zitten tot mensen die graag met hun handen werken. Een overeenkomst tussen hen is dat ze graag online video’s bekijken. Om beide doelgroepen te bereiken is daarom het idee ontstaan om kandidaten voor onze vacatures te werven via een video.”
https://www.youtube.com/watch?v=-jkfnYzdik4
De video moet ook een ander probleem oplossen, zegt Brands, namelijk dat tekst niet altijd duidelijk genoeg is om de juiste verwachtingen bij kandidaten te schetsen. “Op onze vacaturepagina staat bij elke vacature wat we van de kandidaat verwachten en schetsen we een werkdag. Maar het blijft tekst. Iedereen kan dat op een andere manier interpreteren.”
‘Met de video kan elke kandidaat zich een ‘echt’ beeld vormen van een soms niet-alledaagse functie’
Bovendien ken je dan nog het bedrijf en de mensen daarachter niet, zegt ze. “Daarom hebben we een video gemaakt waarbij je de werkdag vanuit een medewerker beleeft. Omdat de werkplekken van de gezochte kandidaten nogal verschillen, hebben we de video door de ogen van drie medewerkers gefilmd. Zo ervaar je in één video hoe een werkdag bij een online drukkerij eruit kan zien.”
Op den duur wil Reclameland per vacature een video opnemen vanuit één medewerker, aldus Brands. “Zo kan de kandidaat echt feeling krijgen bij de functie. Zo kun je bijvoorbeeld ervaren hoe het is om met klanten te bellen terwijl je ondertussen een klantvraag via mail beantwoordt. Of hoe het is om dagelijks meer dan 400 orders te drukken op een pers van ruim 2 miljoen euro. Zo kan elke kandidaat zich een ‘echt’ beeld vormen van een soms niet-alledaagse functie.”
Wat was de impact van de case?
De video staat pas sinds eind januari online, dus veel bezoekcijfers zijn nog niet te melden. Wel heeft de video intern alvast voor een positieve vibe gezorgd, zegt Brands. “Op de werkvloer leverde het veel gespreksstof op. Medewerkers voelen zich sterker verbonden met het bedrijf en het gevoel van trots is gegroeid. Collega’s vragen zelfs wanneer ‘hun’ werkdag wordt gefilmd.”
‘Medewerkers voelen zich sterker verbonden met het bedrijf en het gevoel van trots is gegroeid’
Maar ook extern is er al effect te merken, zegt ze. “We hebben bereikt wat we willen: gerichte sollicitaties en een goede match op bedrijfscultuur en type persoon. Daarnaast is de video onder meer op Facebook vaak gedeeld wat ons bereik als bedrijf enorm heeft vergroot.”
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case is “een mooi voorbeeld hoe je met aandacht voor je kandidaat je bereik, zowel intern als extern, kan vergroten en tegelijkertijd je merk kan versterken”, zegt Brands: “De video is onderscheidend omdat je daadwerkelijk een werkdag ervaart vanuit een medewerker en je als bedrijf zo ervoor zorgt dat de kandidaat snel weet of hij of zij een geschikte match is met de functie en het bedrijf. Dat is fijn voor de sollicitant, én voor ons als bedrijf, omdat we zo betere kandidaten ontmoeten.”
Credits case
De hele video is in-house gemaakt, zegt Brands. “Dit zijn de collega’s met wie je als nieuwe medewerker straks gaat werken. Logisch dus ook dat je hen ziet.” Medewerkers die een bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen van de video zijn manager Gerwin Verdonk, klantadviseur Lorenzo Irokomo, marketeer Klarina Brands, indeelspecialist Marco Terpstra en cameraman Bart de Nes.
Lees ook:
- 360-graden VR-experience doet Alliander opvallen bij veel technici
- Zo zette McDonald’s Nederland een nieuwe recruitmentsite op tafel
- Hoe Albert Heijn met fun én overdrijving jongeren erbij wil laten horen
Ook kans maken op een Werf& Award?
Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 9 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.