Gem. leestijd 4 min  21x gelezen

Werk voor iedereen: hoe een lokale campagne echte kansen bood (inzending WSD)

Met een persoonlijke aanpak en echte verhalen verlaagde WSD drempels, waardoor meer mensen de stap naar werk durfden te zetten. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Werk voor iedereen: hoe een lokale campagne echte kansen bood (inzending WSD)

Er zijn mensen die graag willen werken, maar voor wie die stap niet vanzelfsprekend is. Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen, anderen twijfelen of ze wel een kans krijgen. Standaard wervingscampagnes bereiken hen niet, en werk wordt niet altijd als iets positiefs gezien. In 9 Brabantse gemeenten biedt sociaal ontwikkelbedrijf WSD juist deze mensen een kans. WSD helpt mensen om weer mee te doen.

Hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden?

Maar hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden? Mensen die drempels voelen om de stap te zetten? De oplossing lag in een persoonlijke en lokale aanpak. Met een campagne die de doelgroep opzocht op plekken waar zij zich wél prettig voelen: onder andere op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken.

Samen met Frisse Blikken ontwikkelde WSD een campagne die echte verhalen centraal stelde. WSD’ers die zelf die stap naar werk hadden gezet, werden de ambassadeurs. Hun ervaringen gaven herkenning en perspectief. Onderdeel van de aanpak was:

  • Verdiepend doelgroep inzicht: in samenwerking met een gedragspsycholoog.
  • Een nieuwe boodschap: met de disrupt-then-reframe-methode: eerst erkenning voor hun situatie, dan een nieuwe kijk op werk.
  • Toegankelijkheid verhogen: door naar de doelgroep toe te stappen. En de ontwikkeling van een WhatsApp-lijn, waarmee mensen zonder drempel vragen konden stellen.
  • Een mix van fysieke en online middelen: zoals een reizende expositie met persoonlijke verhalen, een marktkraam (‘WSDate’), referral-ansichtkaarten en advertenties op Meta en LinkedIn en print media in lokale kranten.
  • Samenwerkingen met lokale kringloopwinkels en voedselbanken.

Dit alles was alleen mogelijk dankzij de kracht van samenwerking, het lef én de inspirerende inzet van onze eigen ambassadeurs.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne had een duidelijke missie: meer instroom, en dus passend werk voor iedereen. Een grotere zichtbaarheid van WSD in de 9 gemeenten en een sterker imago als werkgever voor iedereen. Het resultaat: in 8 maanden vonden 38 mensen passend werk. En daar zijn we trots op! Want dit betekent niet alleen een baan, maar ook structuur, sociale contacten en een nieuw perspectief.

Per actie hebben we de volgende resultaten gemeten:

  • De marktkraam WSDate stond op 13 markten en zorgde voor waardevolle interacties met 455 personen, van wie er minstens 1 direct instroomde.
  • De reizende expositie trok de aandacht in alle gemeenten, met 135 scans van de QR-code voor meer informatie.
  • In samenwerking met de voedselbank werden ruim 450 mensen bereikt.
  • Posters en flyers werden door collega’s zelf opgehangen en waren zichtbaar in de gemeenten. Dit zorgde voor 131 geïnteresseerden via QR-scans.
  • Referral-kaarten via de WSD-postbus zorgden ervoor dat 108 mensen zelf op zoek gingen naar meer informatie.

De campagne was ook aanwezig in 4 kringloopwinkels met een gezamenlijk maandbereik van 12.000 tot 20.000 bezoekers. Advertenties in kranten bereikten 99.100 huishoudens en WSD kreeg aandacht in lokale media. Daarnaast werden al 36+ gesprekken gevoerd via WhatsApp. Ook online maakte de campagne impact: van juni tot september werden 50.000 weergaven gegenereerd binnen de negen gemeenten, met een totaal bereik van 17.000 accounts en 8.288 kliks naar meer informatie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een award vanwege de sterke sociale impact. Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan. Een groep van 38 doet weer mee! Daarmee gaat de impact van de case verder dan alleen een sterke campagne. De campagne is alomvattend en goed doordacht met een boodschap die past bij de doelgroep. Maar waar we het meest trots op zijn is dat de eigen medewerkers centraal stonden als ambassadeurs, waardoor hun persoonlijke verhalen echt raakten.

Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan: een groep van 38 doet weer mee!

Bovendien zorgde de lokale aanpak – met een reizende expositie en marktkraam – voor maximale betrokkenheid in de 9 gemeenten. Dit alles maakte de campagne niet alleen effectief, maar ook duurzaam en betekenisvol.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

WSD projectgroep:

  • Kim Hagens,
  • Nathalie den Hartog,
  • Marina Simons &
  • Lindsey Huebers.

Support vanuit de stuurgroep:

  • Claudia de Leeuw,
  • Edith Bakker,
  • Jan Simons
  • Een grote groep WSD-collega’s die heeft ondersteund in het ontwikkelen van onder andere marktkraam en de expositie.

Frisse Blikken:

  • Wieke Jacobs,
  • Milan van den Bos en
  • Britt Driessen

Recubro (WhatsApp-lijn)
Superminds (online advertising): Naomi Gruning & Luuk van Meijel
Behavior Change Group

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners