Gem. leestijd 3 min  1571x gelezen

Werf kandidaten als het hén uitkomt (en niet als het jou schikt)

Werf kandidaten als het hén uitkomt (en niet als het jou schikt)

Kandidaten moet je continu zoeken en boeien, en niet alleen als het jou schikt, stelt Jeroen Moerenhout.

De meeste recruiters gaan op zoek naar een geschikte kandidaat als het hen uitkomt: ze hebben een vacature. Daarna gaan ze de vacatures zenden en vragen om kandidaten op social media. Maar wie krijgen ze dan? Precies: kandidaten die én beschikbaar én actief op zoek zijn naar een (andere) baan.

Passieve kandidaten

Volgens het LinkedIn’s 2015 Global Recruiting Trends Report wordt 39 procent van jouw doelgroep zo niet bereikt. Dit zijn de zogenoemde passieve kandidaten. En dat worden er steeds meer. Hoe trek je die kandidaten wél aan?

Als het hen niet schikt

Passieve kandidaten reageren veelal niet op vacatures. Niet omdat ze geen interesse hebben, maar omdat het hen niet schikt. Ze zijn onwetend en vaak zelfs onbewust van vacatures. Maar in het mobiele tijdperk van nu moet je interessante kandidaten juist verleiden op het moment dat het hen wél uitkomt. Hoe? Door proactieve betrokkenheid bij jouw merk te genereren.

Kandidaat is consument geworden

Een kandidaat is tegenwoordig net een consument. Kandidaten zijn net zo mobiel, hebben online toegang tot alles wat ze maar willen en bepalen dus zelf waar en wanneer ze op zoek gaan naar diensten, producten of interessant werk. En dus staan ze steeds minder open voor ‘verkoopactiviteiten’, ook op het gebied van vacatures.

Touchpoints

Kandidaten moet je, net als consumenten, dus raken op het moment dat ze, al dan niet passief, in contact komen met jouw merk. Als het hun uitkomt. Toevallig, of omdat ze er bewust of onbewust voor kiezen. De zogeheten touchpoints. Zo raken ze betrokken bij je organisatie voordat de vacature er is. Ze worden zich meer bewust. Bewust van hun eigen interesse in iets anders en dus… bewust van jouw vacatures!

4 stadia van betrokkenheid

Maar wat is dat dan, betrokkenheid? Hoe uit zich dat? Ik heb 4 stadia van betrokkenheid op een rijtje gezet:

#1. Ze zijn zich bewust van je merk

Door als bedrijf publiek zichtbaar te zijn, ontstaat de eerste bewustwording. Denk aan je gedrag op sociale media of eventuele campagnes in de media. Hier komen ze terloops met je in aanraking. Ze weten nu dat je bestaat en hoe je je gedraagt.

#2. Ze begrijpen je merk

Begrip ontstaat niet door te vertellen over het ‘wat’ van je organisatie: jullie producten, diensten, de schat aan ervaring en kunde van jouw bedrijf. Begrip gaat over het ‘waarom’: wat wil je de markt waarin je actief bent of de maatschappij brengen? Waar sta je voor? Waar geloof je in? Wat is je visie? Open meetings die je organiseert, infographics, whitepapers of video’s kunnen daarbij een goed hulpmiddel zijn.

#3. Ze zijn betrokken bij je merk

Door met kandidaten de dialoog aan te gaan, raken ze betrokken bij jouw merk. Dit kan gaan over een visie of een inhoudelijk thema, maar ook over de verbetering van je sollicitatieproces of dienstverlening. Vraag om meningen en/of feedback: wat vind jij? Blogs met interactie, online fora, interviews en polls kunnen daarbij goed helpen.

#4. Ze verbinden zich aan je merk

Het ultieme stadium: de kandidaten zijn fan! Ze volgen je en bevelen je aan anderen ongevraagd aan. Jullie missie, dienstverlening en sociale invloed zijn minimaal een 9 waard. Ze willen bij je horen. Je vraagt niet alleen hun feedback of mening, maar doet er ook concreet en aantoonbaar iets mee. Je betrekt hen in co-creatie en werkt met hen samen om jullie merkbeleving te verbeteren.

Missie: actief betrekken

Proactieve betrokkenheid creëren wordt steeds essentiëler voor een succesvol recruitmentproces. Kandidaten worden namelijk steeds passiever in het mobiele tijdperk van “Ik bepaal”. Maak het dus tot je missie om die kandidaten permanent en actief te interesseren, overtuigen, inspireren en te betrekken. Alleen dan kun je ze uiteindelijk werven op het moment dat het jou schikt. Zo niet, dan selecteer je waarschijnlijk de meest actieve kandidaat. En dat hoeft zeker niet de beste te zijn…

jeroen moetenhoutJeroen Moerenhout werkt bij De Staffing Groep, bedrijf in HR en staffing solutions, waar hij ondernemingen adviseert op het gebied van in-, door- en uitstroom van talent. Hij is tevens oprichter van Leefvermaak.

Lees meer van Jeroen:

Foto boven via Flickr.com

Consultant Arbeidsmarktstrategiebij Leefvermaak

Jeroen Moerenhout

Jeroen Moerenhout is zelfstandig Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak en gespecialiseerd in conceptontwikkeling voor Recruitment en Talentmanagement. Jeroen schrijft en blogt over de toekomst van werk.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners