Gem. leestijd 4 min  1709x gelezen

Werf& Awards dit jaar prooi voor AIVD, Jumbo en YoungCapital

De Werf& Awards zijn dit jaar gewonnen door de AIVD, Jumbo en YoungCapital. Jumbo ging er met twee prijzen vandoor, zowel bij de publieksjury als de vakjury voor arbeidsmarktcommunicatie. YoungCapital scoorde bij het publiek voor zijn samenwerking met Scotty, de AIVD kreeg de prijs van de vakjury voor zijn ‘puzzel-podcasts’.

Werf& Awards dit jaar prooi voor AIVD, Jumbo en YoungCapital

Het was ook voor de jury spannend, want die waren ook niet op de hoogte wie er ging winnen. En zo kon het gebeuren dat voor het eerst in de 7-jarige geschiedenis van de Werf& Awards één case met twee prijzen ervandoor ging. En dat nog wel voor een organisatie die vorig jaar óók al een prijs op de schouw mocht zetten.

Jumbo wint twee prijzen

Maar het was dan ook een behoorlijk bijzondere case, die waar Jumbo een samenwerking wist te sluiten met zangeres Bente. Een campagne die een dag ervoor ook al een Zilveren Esprix in de wacht wist te slepen, dus dan doe je blijkbaar wel iets goed. Met de ‘Good Vibes‘-campagne wist de supermarktketen eindexamenkandidaten aan te spreken die in hun extra lange zomervakantie graag een zakcentje willen verdienen.

Het was niet alleen de gratis Sportlife-kauwgum en gratis eindexamentraining die deze campagne eruit deed springen.

Want het was niet alleen de gratis Sportlife-kauwgum en gratis eindexamentraining die deze campagne eruit deed springen. Wat écht het verschil maakte voor de vakjury was de speciale track die de populaire TopNotch-artiest Bente maakte: ‘Morgen’, plus de samenwerking met de populaire podcast ‘Het Tussenuurtje’, waarin 4 jongeren die ook eindexamen doen in 5 speciale afleveringen de recente examens bespreken, met Bente bellen over het nummer en ook studeertips met professor Erik Scherder behandelen.

De radio-edit en uitgebreide versies van ‘Morgen’ werden uiteindelijk meer dan 250.000 keer gestreamd via de verschillende platforms. De eindexamenspecials van ‘Het Tussenuurtje’ zijn bovendien ruim 25.000 keer gestreamd door de doelgroep (zonder advertentiebudget). Maar het belangrijkste; tijdens de hele campagne zag Jumbo niet alleen een stijging van 26% in het aantal vacatureviews, maar ook het aantal hires steeg flink: niet met de als doel gestelde 30%, maar zelfs met 56%. ‘Zo heeft deze actie bijgedragen aan onze unieke employer branding’, aldus de Jumbo-inzenders. ‘Letterlijk een ander geluid binnen de arbeidscommunicatie.’

AIVD wint voor het eerst

Bij de Algemene Inlichtingen & Veiligheidsdienst was er ook al een link met vorig jaar. Toen was er alleen een nominatie voor de podcast die de AIVD destijds had gemaakt. Maar dit jaar is de case echt een stap verder gekomen, aldus juryvoorzitter Marion de Vries, die de prijs vanmiddag uitreikte. En een prijs voor de AIVD is natuurlijk sowieso bijzonder, benadrukte ze daarbij meteen. ‘In hoeveel landen zou de binnenlandse veiligheidsdienst eigenlijk een prijs voor arbeidsmarktcommunicatie kunnen winnen, denk je?’

‘In hoeveel landen kan de veiligheidsdienst een prijs winnen voor arbeidsmarktcommunicatie?’

Met ‘Operatie POSITRON‘ bouwde de AIVD (inhouse!) een challenge waarmee luisteraars per aflevering een zipfile kunnen downloaden met een uitdagend spel: ‘Luister & zoek mee naar de malware en de impact ervan’. Een communicatiemiddel dus, direct gecombineerd met een technisch assessment of selectiegame.

De mensen die na 6 afleveringen uiteindelijk de oplossingen wisten in te sturen, kregen een uitnodiging op het AIVD-kantoor voor een memorabele middag. Dat sluit goed aan bij de filosofie, aldus de inzenders van de case. ‘Het heeft geen zin om deze zeer schaarse doelgroep actief of agressief te benaderen. Zij zorgen ervoor dat ze niet vindbaar zijn of reageren niet op mail. Ze in staat stellen een leuk uitdagend spelletje te spelen en zelf te laten aangeven of ze langs willen komen, werkt wél.’

De website met challenges heeft nu al zo’n 8.000 unieke bezoekers verwelkomd.

En dat blijkt: de nieuwe afleveringen zijn inmiddels zo’n 300.000 keer gedownload (and counting). De website met challenges heeft nu al zo’n 8.000 unieke bezoekers verwelkomd. En de uitdagende challenges zijn al minstens 1.400 keer gedownload. Met tal van relevante kandidaten als resultaat. ‘Ook de cybergemeenschap valt de podcast goed. Ze zien ook de humor er van in. Dat levert broodnodige free publicity op. Moderne ‘multi level‘ arbeidsmarktcommunicatie dus, wat ons betreft.’ Tot hoeveel hires het uiteindelijk allemaal heeft geleid? ‘Dat is natuurlijk geheim’, grapte Guido van Hulzen op het podium.

Het volume van YoungCapital

Over naar de laatste winnaar van de middag: YoungCapital, het bureau dat al járen meedoet met opvallende inzendingen, maar lang niet altijd in de prijzen valt. Maar nu dus wel, dankzij een enthousiast meestemmend publiek, dat vol lof bleek over de recruiter-robot, gebouwd door Scotty Technologies, die potentieel tot wel een half miljoen (!) kandidaten per uur kan bellen voor een prescreening. Oftewel: urenlang sollicitanten nabellen? Not anymore.

Urenlang sollicitanten nabellen? Not anymore.

Prescreenen mét Scotty gaat 99,7% sneller dan zonder, claimt YoungCapital. Hierdoor zijn binnen een uur (!) kandidaten aan een klant te koppelen. ‘Bovendien wordt het werk voor recruiters alleen maar leuker, omdat zij zich kunnen focussen op de inhoudelijke gesprekken die na de prescreening komen.’ Inmiddels hebben meer dan 25.000 kandidaten nu een prescreening gedaan via Scotty. Ervan uitgaande dat een recruiter gemiddeld 35 kandidaten op een dag kan prescreenen, heeft YoungCapital hiermee al ruim 4.500 uur bespaard (‘er rekening mee houdend dat zo’n 20% van de telefoontjes misschien fout gaat’).

‘Inmiddels kunnen wij Scotty niet meer wegdenken uit ons recruitmentproces.’

Maar dat niet alleen: ook de quality of hire is er met Scotty op vooruit gegaan. Althans: het percentage uitstroom nam sinds de introductie van het project met 66% af. ‘Inmiddels kunnen wij Scotty dan ook niet meer wegdenken uit ons recruitmentproces’, aldus YoungCapital. En dat binnen een jaar na introductie ervan.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners