Gem. leestijd 4 min  2012x gelezen

Werf& Awards dit jaar voor Abdij Koningshoeven, Alliander, DPG Distributie en Jumbo

De vakjuryprijzen van de Werf& Awards zijn dit jaar gewonnen door de Abdij Koningshoeven en Alliander, de publieksprijzen waren voor DPG Distributie en Jumbo. Gefeliciteerd! En waaraan danken zij die zege?

Werf& Awards dit jaar voor Abdij Koningshoeven, Alliander, DPG Distributie en Jumbo

De Werf& Awards zijn vanmiddag uitgereikt op de locaties van de winnaars, wat te volgen was via een live stream. Zoals hier, bij Jumbo in Veghel, waar de Award met gejuich (en met Leeuwencapes) werd ontvangen:

Nog één keer alle winnaars, onder elkaar:

Vakjury Recruitment: Alliander

De credits van deze case vermelden liefst 35 namen. En dan hebben we het alleen nog maar over de interne Alliander-mensen. Maar dan heb je ook wat. Want goede monteurs mogen dan traditiegetrouw schaars zijn, met de door de corona-omstandigheden gedwongen wervende webinars wist het netwerkbedrijf er vorig jaar toch duizenden te bereiken.

De campagnes rondom de webinars hebben een enorm bereik gehad. 895.000 mensen zagen de advertenties en er waren bijna 4 miljoen weergaven met dan 25.000 interacties. Naast de 550 aanmeldingen zijn er nog eens 66 directe sollicitaties ontvangen. In één jaar hebben meer dan 2.000 deelnemers aan 1 van de 10 webinars deelgenomen. Vooraf was gerekend op 50 deelnemers per webinar, dit is een veelvoud. Gemiddeld kijkt 90% van de deelnemers een webinar af. Tot dusver heeft dit geresulteerd in 24 aangenomen technici voor (zéér) lastige vacatures. Genoeg voor de ultieme erkenning van de vakjury.

Publieksjury Recruitment: DPG Distributie

Employer-branding-bureau Jobsrepublic is sinds vorig jaar de eerste in de geschiedenis die niet één, maar twee Werf& Awards op de schouw heeft staan. En dit jaar komt daar dus maar liefst een derde bij, dankzij de campagne om krantenbezorgers te werven voor DPG Distributie, op maat afgestemd op drie verschillende doelgroepen: jongeren, 65+’ers en mensen voor wie een krantenwijk een mooie bijverdienste kan zijn.

Die gediversifieerde aanpak sloeg aan. ‘Na 6 weken campagne is het verschil al duidelijk te zien’, aldus Elisa Carson, Manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie DPG. ‘Wij werken met behoorlijke budgetten, maar in het verleden voelde het toch altijd als schieten met hagel. In de samenwerking met Jobsrepublic en Joboti heb ik het gevoel echt grip te hebben op elke wervingseuro. De combinatie van de focus op de kandidaat en harde resultaten is een verademing. Alles wordt doorgemeten en inzichtelijk gemaakt.’ Het publiek heeft dat in elk geval als succes erkend, zo blijkt.

Vakjury Arbeidsmarktcommunicatie: Abdij Onze Lieve Vrouw

En dan komen we bij de heuse wereldprimeur: een multimediaal platform om monniken te werven. Nou ja, werven… Het even rustgevende als verhelderende platform waarmee abdij Koningshoeven monniken-in-spe wil aanspreken, is vooral bedoeld om hen voor te lichten over wat hen te wachten staat. Het klooster in Berkel-Enschot (bekend van het bier van La Trappe) brengt onder de naam ‘eNovice’ een nieuwe aanpak, met onder meer ‘videotestimonials’ van monniken van de abdij die vertellen over hun eigen ervaringen.

En tja, wanneer noem je zo’n project nu een succes? De introductie van eNovice ging in elk geval gepaard met veel media aandacht in binnen- en buitenland, waaronder een interview met de abt in het Radio 1 Journaal, aandacht bij Kerknet voor de nominatie bij de Werf& Awards, en een presentatie aan de ‘recruiters’ van de Amerikaanse Trappistenabdijen. En inmiddels hebben zich 85 mensen aangemeld als ‘eNovice’ (waaronder iemand uit Vietnam). Zelfs enkele vrouwen hebben zich gemeld; al moest de abt hen dan weer doorverwijzen naar vrouwelijke kloostergemeenschappen. Is het recruitment? Is het arbeidsmarktcommunicatie? De vakjury was in elk geval zo enthousiast over de aanpak, dat het de hoofdprijs in ontvangst mocht nemen.

Publieksjury Arbeidsmarktcommunicatie: Jumbo supermarkten

Van heel andere orde is de vierde winnaar: de 6-delige YouTube-serie die de Jumbo maakte rondom Stefan de Vries en Bram Krikke. De populaire YouTubers gaan daarin, samen met een team van Jumbo-medewerkers, steeds een aantal maffe challenges aan. Dat alles bedoeld om de bijbaan in de supermarkt onder de aandacht te brengen van jongeren tussen de 13 en 25 jaar, de belangrijkste doelgroep voor Jumbo.

Een succes? Wat heet! De YouTube-serie wordt gewaardeerd door de doelgroep. Met 1,2 miljoen uitgekeken views (200.000 views boven het gestelde target) en een gemiddelde watch time van 6 minuten kunnen we spreken van een ware YouTube-hit. Daarnaast hebben de social posts met 3,9 miljoen impressies een goed bereik binnen de doelgroep gerealiseerd, en leverde de campagne Jumbo een boost in imago op.

‘Met 1,2 miljoen uitgekeken views en een watch time van 6 minuten kunnen we spreken van een ware YouTube-hit.’

Lotte Konieczek: Manager Recruitment Employer Branding: ‘Maar het allerbelangrijkste: de campagne zorgt voor een grote groei in views, sollicitanten en hires. Tijdens de campagneperiode zijn de vacatures op jumbowerkt bijna 232.000 bekeken, en solliciteerden er zo’n 30.000 jongeren. De doelstelling van 15% meer hires is zelfs verpletterd. Er zijn uiteindelijk 34% meer nieuwe collega’s aangenomen ten opzichte van de periode voordat de campagne liep.’

Meer weten?

Twee winnaars van de Werf& Awards zullen volgende week, op donderdag 27 mei tijdens Werf& Live, een korte toelichting geven op hun case. Meer weten? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners