Omschrijving van de case
Stel: je bent enthousiast geworden over een vacature bij Freshheads. Je doorloopt een uitgebreid sollicitatietraject en zegt vervolgens volmondig ‘ja’ tegen ons aanbod. Over een paar weken start je als een van de ‘Heads’ bij Freshheads. Hoe kunnen wij jou op een verrassende en persoonlijke manier welkom heten, nog voordat je de eerste stap in ons karakteristieke kantoor in Tilburg hebt gezet? Oftewel: hoe zorgen wij er op een toffe manier voor dat je de laatste benodigde informatie ontvangt en de cultuur alvast beter leert kennen? Daar hebben wij iets op bedacht: het Freshheads-welkomstpakket!
We willen dat nieuwe Heads zich welkom voelen, ze meteen onderdompelen in onze cultuur.
We willen dat nieuwe Heads zich welkom voelen, ze meteen onderdompelen in onze cultuur en onderdeel maken van wat Freshheads doet en waar we voor staan. Daarom vindt elke nieuwe Head zo’n 2 weken voor indiensttreding een welkomstpakket in de brievenbus: een grote envelop met ons welkomstmagazine, een bamischijf-tegoedbon, FH-stickers en een persoonlijke brief. Daarin maken we geen onderscheid in wat voor nieuwe Head je bent, dus of je in loondienst komt, of als stagiair of freelance collega begint.
In het magazine vind je een voorwoord geschreven door directeur Wout, onze 5 kernwaarden met toelichting, wat je kunt verwachten van een gemiddelde werkdag bij Freshheads, maar ook wat je tegen gaat komen in je eerste maand als nieuwe Head. Verder lees je er alles over onze fameuze bamischijfverslaving en leggen we onze eigen Heads-taal uit met een heuse ‘headsicplopedie’. Dit alles begeleid door foto’s van ons pand en onze Heads. Helemaal opgemaakt in onze eigen huisstijl.
‘We willen hiermee benadrukken dat we écht blij zijn met je komst.’
We kiezen voor deze aanpak omdat we willen benadrukken dat we écht blij zijn met je komst. Een onverwachte envelop van je toekomstige werkgever op je deurmat is dan een stuk persoonlijker dan een mailtje of belletje. Daarnaast past het beter binnen onze creatieve cultuur, herinnert het je nog even aan het toffe bedrijf waar je ‘ja’ tegen hebt gezegd en laat het zien dat we er zin in hebben!
Wat was de impact van de case?
‘Wow, dit is echt tof! Ik heb dit nog nooit ergens anders gezien’, zei (Fresh)head Joost toen we hem vroegen naar zijn eerste gedachte bij het welkomstpakket. Jelle, kersverse backend developer bij Freshheads: ‘Het voelde als een warm ontvangst. Zo onverwacht! Ik vond het leuk en fijn om alvast wat meer te lezen over wat me te wachten zou staan. Ik deelde het pakket ook op LinkedIn. Daar plaats ik eigenlijk nooit iets, maar het was leuk om te zien dat oud-collega’s en kennissen erop reageerden. Net als mijn nieuwe collega’s bij Freshheads trouwens!’
Héél veel wows. Veel Heads ervaren dit als verrassend, uniek en betrokken.
Dit is nog maar een greep uit de positieve reacties die we kregen van nieuwe Heads. Héél veel wows. Ze ervaren het als verrassend, uniek en betrokken. Ze delen het op hun social media, taggen Freshheads en plakken de stickers.
Natuurlijk zijn ook wij altijd op zoek naar nieuwe werknemers. Extra leuk dus dat nieuwe Heads het welkomstpakket op een enthousiaste manier delen op social media. We zien ook dat mensen uit hun netwerk de posts liken en ons gaan volgen. Dat zorgt meteen voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid!
Het pakket is ontstaan op initiatief van een collega (zonder tussenkomst van managers of dergelijke).
Het pakket is ontstaan op initiatief van een collega (zonder tussenkomst van managers of dergelijke), vanuit zijn intrinsieke motivatie om nieuwe Heads zich snel thuis te laten voelen binnen Freshheads. Dit zorgt ervoor dat het een geloofwaardig en realistisch pakket is geworden met informatie die nuttig is en ook echt geschreven vanuit de situatie zoals het is.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Sinds we ermee gestart zijn heeft ons welkomstpakket alleen maar voor positieve reacties gezorgd. We vinden het onbegrijpelijk dat niet elke organisatie dit doet voor nieuwe medewerkers. Het doet zoveel voor de nieuwe Heads, ze voelen zich oprecht welkom en verrast. Dit pakket is ontstaat vanuit collega’s die het bedacht en gemaakt hebben. Daarna zijn we het gewoon gaan doen en gaandeweg hebben we de afgelopen 3 jaar dit pakket aangepast en verbeterd op basis van feedback en veranderingen in de organisatie.
Resultaten
- Met het welkomstpakket bouwen we meteen aan een positieve employer branding.
- Aangaan, onderhouden en uitbouwen van relaties met nieuwe, huidige én oud-medewerkers op een wijze die waarde creëert voor zowel de organisatie als de (potentiële en/of oud-) medewerker.
- Medewerkers meer binden aan de organisatiedoelen.
- Betrokkenheid/trots vergroten bij medewerkers.
- Vergroten van interne trots bij medewerkers.
- Medewerkertevredenheid vergroten en motivatie verbeteren.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Vera Zonneveld, recruiter
- Lisa Raaijmakers, communicatiespecialist
- Dennis van Meel, teamcoach
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.