Gem. leestijd 2 min  3099x gelezen

Weer nieuwe tool die vooroordelen in selectie wil voorkomen

Weer nieuwe tool die vooroordelen in selectie wil voorkomen

Met Function Profiler heeft Profile Dynamics een nieuwe tool geïntroduceerd die het selectieproces wil objectiveren. 

Er zijn veel bedrijven bezig met innovatieve technieken om een betere keuze te kunnen verantwoorden. Function Profiler richt zich op het voorkomen van het zogeheten ‘Similar-to-Me‘-effect: de valkuil (onbewust) te kiezen voor een kandidaat die het meest lijkt op de interviewer zelf.

Drijfveren

profile_dynamicsFunction Profiler focust daarom op de benodigde drijfveren voor de vacature. Tevens geeft de tool inzicht in de persoonlijke eigenschappen die nodig zijn voor een bepaalde rol en taak. Door dit mee te laten wegen in het selectieproces wordt bovendien de succesratio van een match vergroot, aldus het in Almere gevestigde Profile Dynamics.

Profielschets

In de tool maakt de werkgever eerst een profielschets van de functie op basis van de gewenste competenties. Function Profiler zet dit vervolgens om tot een profiel van de kandidaat met drijfveren die goed bij de functie passen. Iemand die over deze drijfveren beschikt, heeft de benodigde talenten mogelijk al in huis of kan deze makkelijk ontwikkelen omdat het bij zijn persoonlijkheid past, aldus Wilma Kuipers, partner bij Profile Dynamics. ‘Kandidaten met een profiel dat hierop lijkt, hebben de motivatie die een goede invulling van de functie mogelijk maakt.’

Motivatie als voorwaarde

‘Voor het verschil tussen gemiddeld of goed presteren is motivatie een belangrijke voorwaarde’, stelt Kuipers. ‘Reden genoeg om in het selectieproces rekening te houden met het drijfverenprofiel van uw kandidaat. Met deze tool in de hand kunnen organisaties zoeken naar geschikt talent.’

Er zijn er meer

De nieuwe tool van Profile Dynamics lijkt te passen in een trend van (preselectie)testen die betere kandidaten moeten opleveren dan via het standaard sollicitatiegesprek. Andere partijen (zoals ConnectCubed) werken  met echte testen, ook omdat drijfveren meestal lastig in kaart te brengen zijn. In het Engelse taalgebied wordt daarnaast bijvoorbeeld zeer veel verwacht van een nieuwe disruptive app Crystal, die je gedrag op sociale media in kaart brengt en op basis daarvan ‘berekent’ hoe jij het best te benaderen bent – en dus ook wat voor type kandidaat je bent.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners