Het artikel gaat hieronder verder.
Het zat al een tijdje in de pijplijn, maar het komt nu ook ineens in een sneltreinvaart naar buiten. Nadat LinkedIn met de Hiring Assistant eind oktober vorig jaar al stevig op de trom sloeg, komt het deze maand met alwéér twee nieuwe A.I.-tools, en wel onder de naam Job Match. Het idee, kort samengevat: de (voorlopig alleen in het Engels beschikbare) tool kan werkzoekenden direct advies geven of het de moeite waard is om op een vacature te solliciteren. Het algoritme belooft daarbij verder te kijken dan alleen semantiek, en diep in je ervaring en persoonlijke informatie te kijken of je ook echt de vaardigheden bezit die ze bij de vacature vragen.
Opvallend is dat beide producten nu eens een keer door LinkedIn zelf zijn gebouwd.
De andere tool is een nieuwe A.I. agent die gericht is op kleinere bedrijven, een soort synthetische versie van de recruitmentmanagers en -teams die grotere bedrijven doorgaans gebruiken om sollicitaties te bedenken, gekwalificeerde kandidaten aan te trekken en sollicitaties te sorteren. Opvallend is dat beide producten door LinkedIn zelf zijn gebouwd, voornamelijk op basis van eigen A.I.-technologie en zijn eigen first-party data, in tegenstelling tot eerdere lanceringen waarbij LinkedIn vooral zwaar leunde op technologie van OpenAI, de A.I.-startup die wordt gesteund door Microsoft, dat ook eigenaar is van LinkedIn.
9.000 sollicitaties per minuut
Volgens LinkedIn zelf telt het platform inmiddels 1 miljard gebruikers, die samen gemiddeld 9.000 sollicitaties per minuut versturen, waarvan er uiteindelijk (slechts) 7 tot een aanname leiden. Voor recruiters leidt dat tot een enorme overload waar ze geen wijs meer uit kunnen worden, vertelt Rohan Rajiv, directeur productmanagement bij LinkedIn, tegen TechCrunch. ‘Gebruikers besteden 3 tot 5 uur per dag aan het doornemen van sollicitaties, en ontdekken dat minder dan de helft van de sollicitaties daadwerkelijk aan de vereiste criteria voldoet. Dit proces is compleet kapot, en dat weten we.’
‘Dit proces is compleet kapot, en dat weten we.’
Met Job Match moeten werkzoekenden beter kunnen inschatten of het de moeite waard is om daadwerkelijk op de verzendknop te drukken. Wat recruiters aan de andere kant in theorie dus ook weer veel tijd zou moeten besparen. Opvallend is dat beide nieuwe A.I.-tools beschikbaar zijn voor iedereen, en niet enkel voor LinkedIn Premium-gebruikers, of eigenaren van een Recruiter Seat. Dat is volgens TechCrunch niet zo vreemd als het op het eerste gezicht misschien lijkt. ‘In een tijd waarin het bedrijf ook wordt onderzocht op hoe het gegevens verzamelt en gebruikt, geeft dit LinkedIn een anker om te betogen dat het ook enig nut heeft.’
5 miljoen groene kragen
Volgens Rohan Rajiv zijn er nu 5.000.000 mensen die de groene kraag met Open to Work op hun profiel hebben ingeschakeld, een stijging van 40% ten opzichte van een jaar geleden, met 67.000.000 gebruikers die wekelijks op zoek zijn naar een baan. Aan de mkb-kant gebruiken ongeveer 2.500.000 bedrijven LinkedIn om vacatures in te vullen. Als het platform werkelijk een miljard geregistreerde gebruikers zou hebben, zijn die getallen trouwens nog relatief laag, merkt TechCrunch op. En dus is het volgens hen ook niet zo gek dat LinkedIn nu met de nieuwe tools komt, uit angst ‘om anders momentum in werving en selectie te verliezen’.
Maar daarmee kannibaliseert het platform wel op zijn eigen businessmodel. En het is natuurlijk ook maar de vraag of recruiters zo blij ermee moeten zijn dat LinkedIn werkzoekenden adviseert misschien niet op bepaalde vacatures te solliciteren. Het probleem dat recruiters met reacties worden overstelpt kun je er misschien (deels) mee ondervangen. Maar mogelijk houdt het ook talent tegen van wie je wél wil dat ze solliciteren.
Mogelijk houdt de nieuwe tool ook talent tegen van wie je wél had gewild dat ze zouden solliciteren.
En wie zegt dat de overijverige kandidaten zich iets aan de adviezen van LinkedIn’s nieuwe tools gelegen laten liggen? Dat het proces nu kapot is, daarmee zullen weinigen het oneens zijn. Maar of deze tools het proces daadwerkelijk beter maken? Dat zal de komende maanden moeten blijken, als LinkedIn steeds meer gebruikers aansluit, en de tools uiteindelijk ook in meer talen beschikbaar komen, wat juist voor goede matching heel belangrijk is.
Beter oplosbaar dan gedacht
Rajiv heeft er in elk geval wel vertrouwen in. Tegen Engadget vertelt hij dat de tool uiteindelijk ook niet-gekwalificeerde kandidaten zal willen doorverwijzen naar vacatures waarvoor ze wel de kwalificaties in huis hebben. En de tool zal ook voor recruiters aan de slag gaan om gekwalificeerde kandidaten op te sporen, zegt hij, ‘zodat het minder waarschijnlijk is dat goede kandidaten over het hoofd worden gezien.’ Volgens Rajiv hebben vroege tests van de tool hem duidelijk gemaakt dat een ‘niet te onderschatten deel’ van het probleem op de arbeidsmarkt ‘beter oplosbaar is dan we denken’.