Gem. leestijd 3 min  676x gelezen

De week in werving: van gewilde winkeldochters tot zingende sollicitanten

De week in werving: van gewilde winkeldochters tot zingende sollicitanten

Voorlopig voor de laatste keer: de wekelijkse round-up van het belangrijkste nationale en internationale nieuws rondom werving en selectie.

Deze week: van winkelpersoneel gewild tot een zingende sollicitatie.

#1. Winkelpersoneel gewild

Wie de vele faillissementen in de winkelstraat ziet, zal het misschien niet geloven. Maar toch is het schaarste troef in de detailhandel. Uitkeringsinstantie UWV verwacht de komende 2 jaar in elk geval zo’n 15.000 extra banen in de sector, vooral bij webwinkels.

Eerder bleek ook al uit onderzoek van Joblift dat het wel meevalt met de ellende in de retail. En vorige week kwam al naar buiten dat het merendeel (zo’n 70%) van het voormalig personeel van V&D een jaar na het bankroet weer aan het werk is.

In totaal biedt de detailhandel werk aan bijna 870.000 personen

In totaal biedt de detailhandel nu werk aan bijna 870.000 personen. Tussen 2011 en 2013 liep de werkgelegenheid er wat terug, maar daarna werd de weg omhoog weer gevonden. In 2016 groeide het aantal winkelbanen met ongeveer 5.000.

#2. Volop optimisme over arbeidsmarkt

Niet alleen in de detailhandel schijnt de zon, over de hele linie heerst in Nederland optimisme over de arbeidsmarkt. Dat blijkt althans uit een peiling van EenVandaag. Van de door hen ondervraagden denkt bijna de helft (48%) dat de arbeidsmarkt er de afgelopen maanden beter voor is komen te staan. Ruim 3 op de 10 (31%) verwacht bovendien dat deze verbetering zich ook het komende half jaar voortzet.

#3. Ook Sylvana wil graag anoniem solliciteren

Nieuwe ontwikkelingen rondom het onderwerp anoniem solliciteren. De waarschijnlijk meest besproken vrouw van 2016, Sylvana Simons, heeft zich afgescheiden van de politieke groepering DENK, en pikt met anoniem solliciteren meteen weer een mooi mediagevoelig item op.

DENK was fel tégen anoniem solliciteren; iedereen moet trots kunnen zijn op zijn of haar naam

Sylvana’s eigen partij (Artikel 1) gaat zich er in elk geval sterk voor maken, zei ze in een interview met televisieprogramma EenVandaag. DENK was juist fel tégen anoniem solliciteren, omdat iedereen trots moet kunnen zijn op zijn of haar naam. DENK ziet daarom meer in een harde aanpak van bedrijven die discrimineren, maar Sylvana (achternaam niet eens meer nodig…) denkt daar dus anders over.

#4. Solliciteren (en reageren) met een lied…

Tja, wat doe je, als je graag als bezorger bij online supermarkt Picnic wil werken, maar eigenlijk nog geen diploma’s of ervaring hebt? Dan doe je dus alles om op te vallen…

En zo geschiedde. David van Son bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn als hij zijn sollicitatie in liedvorm zou gieten, en dat vervolgens op YouTube zou zetten. ‘Hee hee, ik studeer CMV, een hele leuke studie, doe het nu een jaar of 2.’
Bij de online supermarkt konden ze de originele manier van solliciteren wel waarderen. ‘Het is toch fantastisch als iemand zo veel moeite doet?’, aldus Picnic-oprichter Michiel Muller.

Bij Picnic moeten sollicitanten altijd ook een video insturen. Zelden ontving het bedrijf echter zo’n origineel filmpje. Natuurlijk, ‘smaken verschillen’, aldus Muller, ‘maar hij heeft wel echt zijn best gedaan’. En zo sleepte Van Son dus de baan in de wacht. Zijn nieuwe collega’s verwelkomen hem minstens zo origineel: met een geheel eigen lied.

#5. Limburgvac.nl is overgenomen

Media Groep Limburg (MGL), uitgever van De Limburger, WijLimburg en 1Limburg, heeft recent de vacaturesites Limburgvac.nl en Brabantvac.nl overgenomen.

Limburgvac.nl was in 1999 een van de allereerste online vacaturebanken in Nederland

De voormalig eigenaar van de vooral in Limburg bekende vacaturesites, de 63-jarige John Hufkens, treedt nu in dienst van MGL. De onderneming plaatst meer dan 5.000 vacatures in Limburg per jaar. Limburgvac.nl startte al in 1999, en was destijds een van de allereerste online vacaturebanken in Nederland. Ook nu nog zetten veel bedrijven in Limburg hun vacatures hier online.

#6. Grap van de week

van 9 tot 5van 9 tot 5Bron: van9tot5.com

Lees ook het nieuws van vorige weken:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners