Tijdens de eerste dag van de Webinar Week werd honderduit gesproken over de Candidate Experience en Employer Branding. De webinars van die dag zijn nu ook online voor iedereen na te kijken.
Het was Martijn Hemminga die de spits mocht afbijten. Hij ging in zijn webinar onder meer in op de Candidate Journey. Uit een poll tijdens het webinar bleek dat de meerderheid van de organisaties die kandidaatreis nog niet structureel meet. Dat zouden ze toch maar beter wel doen, aldus Hemminga. De schaarste op de arbeidsmarkt dwingt organisaties er namelijk toe, stelt hij. ‘Je ziet dat organisaties die structureel aandacht besteden aan de candidate journey echt stappen maken op die arbeidsmarkt’, concludeerde hij.
Wat maakt dat mensen klikken?
Daarna was het woord aan Anouk Kon, recruitment evangelist van Indeed. Zij presenteerde onderzoek naar het aantrekken van talent, waaruit onder meer bleek dat passieve kandidaten tegenwoordig eigenlijk niet meer bestaan. ‘Zelfs als mensen net aan een nieuwe baan begonnen zijn, kijken ze nog om zich heen’, zei ze. Net als kopers van een huis nog lang op Funda blijven rondkijken, ook nádat ze verhuisd zijn, doen baanzoekenden dat ook, aldus Kon.
5 stappen voor een optimale kandidaatreis
Ook Gerry Crispin, oprichter van Career Xroads, deed een duit in het zakje. Hij presenteerde 5 stappen die je moet zetten om je kandidaten een optimale ervaring aan te bieden. Laten zien dat je luistert, goed de verwachtingen van de kandidaat managen, altijd antwoorden: het lijken misschien vanzelfsprekendheden, maar dat zijn ze lang niet overal, maakte Crispin duidelijk. Terwijl daar wel de sleutel van succes ligt, zo liet hij duidelijk merken.
Contentmarketing en user experience
Daarna werd het nog een stukje concreter, toen Peter Woudenberg en Deborah Hempenius van Minescape ingingen op de verschillende manieren om de kandidaatreis tot een goed einde te brengen. Verplaats je altijd in de doelgroep, was hun hoofdboodschap. De content die je vervolgens maakt, moet daarop aansluiten, blijkt vervolgens in het webinar.
En kan het ook automatisch?
En zo kwamen we alweer bij het laatste webinar van de dag, waar Maurits Abrahamjan en Sander Hoogendoorn (van MrWork) ingingen op de vraag hoe je de candidate journey ook kunt automatiseren. Aan de hand van een case van DuraVermeer volgde het antwoord: ja, dat kan.
Lees meer over de Webinar Week
- Het hele programma in vogelvlucht
- Dag 4 in 5 video’s (over HR & Flex, bij de collega’s van ZiPconomy)
- Dag 5: De kracht van het doelgroependashboard
De komende dagen komen ook de video’s van de webinars van de andere dagen online. Hou deze site dus in de gaten!