Het aantal studenten dat afstudeert op het gebied van water is de afgelopen jaren met 30% afgenomen, terwijl de vraag naar waterkennis alleen maar toeneemt. Alleen al op het gebied van deltatechnologie, de technologie om water tegen te houden, worden in 2012 zo’n 8.000 vacatures verwacht.
Zorgwekkend
Het is een zorgwekkende situatie, zo vinden onderzoeksinstituten, universiteiten, waterbedrijven en overheidsinstellingen. Waterkennis moet er mede voor zorgen dat Nederland in 2020 is teruggekeerd in de top 5 van kenniseconomieën. De ambities zijn heel hoog de komende jaren op het gebied van waterinnovatie, maar Nederland heeft straks niet de mensen om het te doen.
Minder studenten
Het aantal afgestudeerde masters op het gebied van water aan de universiteiten van Delft en Twente nam tussen 2003 en 2009 af met 30%, van 117 tot 82 afgestudeerden per jaar. Alleen het aantal buitenlandse studenten stijgt, maar die gaan allemaal weer terug naar hun eigen land als ze afgestudeerd zijn.
Om het verwachte tekort aan experts het hoofd te bieden, gaan de betrokken partijen in de watersector de komende weken met elkaar om de tafel om afspraken te maken. Aan deze zogeheten kennisdialoog zullen universiteiten, bedrijven, waterschappen, het Netherlands Water Partnership (NWP) en de rijksoverheid deelnemen. Het doel is om eind november een plan aan de regering aan te bieden, met daarin alle noodzakelijke stappen om de Nederlandse waterkennis op peil te houden.
Niet vrijblijvend
Hoewel de naam ‘kennisdialoog’ wellicht anders doet vermoeden, is het niet de bedoeling dat het bij een vrijblijvende brainstormsessie blijft. Er moeten concrete afspraken worden gemaakt. Te denken valt aan het toevoegen van ICT-componenten aan de wateropleidingen om ze aantrekkelijker te maken én om beter in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Er worden nu bijvoorbeeld chips in dijken aangebracht om te meten welk onderhoud er nodig is.
Ook moeten er wellicht drastischere maatregelen worden genomen om studenten naar de waterstudies te krijgen, namelijk door een stop te zetten op andere richtingen binnen de civiele techniek. Zodat studenten wel voor waterstudies móéten kiezen.
Bron: FD