Een aantal vragen waar het onderzoek antwoord op moet geven zijn:
- Wat zijn de topprioriteiten en belangrijkste uitdagingen voor recruitmentbureaus in 2020?
- Hoe gaan recruitmentbureaus om met het tekort aan talent?
- Hoe kijken staffing- en recruitmentprofessionals naar AI en automation?
- Wat zijn de belangrijkste thema’s waarop recruitmentorganisaties zich moeten focussen het komende jaar?
De belangrijkste trends voor 2019
Uit het onderzoek van vorig jaar kwam bijvoorbeeld naar voren dat recruitmentprofessionals zeer optimistisch waren over 2019. Verwachtingen over omzet, winst en plaatsingen waren beter dan het jaar ervoor. De meest voorkomende thema’s domineerden ook in 2019 het vooruitzicht: recruitmentprofessionals maken zich nog altijd het meeste zorgen over het tekort aan talent. Als gevolg kondigden veel respondenten aan op zoek te gaan naar manieren om het recruiten en de interactie met kandidaten te verbeteren.
Een ‘kandidaat-first-focus’ domineerde de prioriteitenlijst voor recruitmentbureaus in 2019.
Daarom domineerde ‘een kandidaat-first-focus’ de prioriteitenlijst voor recruitmentbureaus in 2019: kandidaat-sourcing, kandidaat-acquisitie en kandidaat-engagement. Houdt dit ook in 2020 aan? En hoe zit het met andere topprioriteiten als het omarmen van digitale transformatie om operationele werkzaamheden te verbeteren, werken aan employer branding en marketing en het verbeteren van de kandidaat-ervaring?
Hot Topics: diversiteit en AI. Oh jeetje!
Over welke thema’s zijn recruitmentprofessionals het eens? En over welke zijn de meningen verdeeld? Vorig jaar bleken de respondenten het volledig erover eens dat recruitmentbureaus de digitale transformatie moeten omarmen, dat werkgevers loonsverhogingen moeten versnellen en dat het omscholen van kandidaten heel belangrijk is. Over diversiteit liepen de meningen veel meer uiteen; respondenten waren bijna evenredig verdeeld over de vraag of de branche een diversiteitsprobleem heeft. In het onderzoek voor 2020 wordt dit thema dan ook verder uitgediept.
Lees hier meer over de bevindingen van vorig jaar. Wil je volgend jaar weer zulke interessante resultaten lezen, of je organisatie helpen met voorbereiden voor het komende jaar? Doe dan mee met het onderzoek voor 2020. Neem ongeveer 10 minuten de tijd om je visie te delen en je bent begin 2020 de eerste die de resultaten ontvangt. Je maakt bovendien kans op een van de 30 bol.com-cadeaukaarten ter waarde van 20 euro.