Ook bij DAF merken ze dat de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Wat doen de truckbouwers eraan om toch continu voldoende talent binnen te krijgen?
Dat de arbeidsmarkt van nu een totaal andere is dan die van pakweg 3 jaar geleden? Ja, de recruiters bij DAF merken dat natuurlijk ook. Maar hoe krijg je de hiring managers daarin mee? Hoe maak je hen duidelijk dat een motivatiebrief van een sollicitant misschien niet nodig is? Dat een LinkedIn-profiel soms ook volstaat?
Hoe maak je hiring managers duidelijk dat tegenwoordig een motivatiebrief niet meer nodig is?
Om dat duidelijk te maken, hebben vorig jaar maar liefst 103 hiring managers bij DAF deelgenomen aan een workshop. Ze spraken daar met elkaar over onderwerpen als diversiteit en de candidate experience, en wisselden onderling best practices uit. De gesprekken werden voorafgegaan door een inkijkje in de trends op de arbeidsmarkt.
333 vacatures in 1 jaar te vervullen
Alles om iedereen te laten voelen dat het menens is in de war for talent, aldus corporate recruiter Jaap Hoogveld. De 4 recruiters van DAF wisten vorig jaar 333 vacatures te vervullen. Dat gaat dan om de mensen met een contract bij DAF, de werving van de flexschil is uitbesteed aan Randstad.
samen maken die meer dan 10.000 mensen 254 trucks. Per dag! Dus ruim 67.000 per jaar
Maar goed, ook dan blijven er dus nog genoeg mensen te werven over. Want DAF is een erg groot bedrijf. In Eindhoven werken er momenteel bijvoorbeeld 6.725 medewerkers, in het Vlaamse Westerlo en de salesvestigingen nog eens zo’n 3.500. Samen maken die meer dan 10.000 mensen gemiddeld 254 trucks. Per dag! Dat zijn er dus ruim 67.000 per jaar. Het bedrijf kent onder zijn medewerkers 51 verschillende nationaliteiten.
Altijd werken in multidisciplinaire teams
‘Werken bij DAF betekent een grote diversiteit aan banen, waarbij je altijd werkt in multidisciplinaire teams’, zo vertelde Hoogveld vrijdag tijdens een bijeenkomst van het Bedrijvennetwerk HR, een autonoom samenwerkingsverband op HR-gebied van een twintigtal internationaal opererende bedrijven en organisaties in Nederland. Recruiters en HR-medewerkers van onder meer Achmea, Aegon, Fontys, de Wageningen Universiteit en de Randstad Groep waren op het evenement afgekomen (zie foto boven).
91 vacante functies, en nog eens 34 stagevacatures
Niettemin telt het bedrijf momenteel nog 91 vacante functies, en nog eens 34 stagevacatures op hbo- en academisch niveau. ‘Er komt veel op ons af’, zegt Hoogveld dan ook. ‘En de arbeidsmarkt in Eindhoven is voor een paar specialismen ook nog eens erg krap. We hebben veel bedrijven om ons heen die voor sommige beroepen in dezelfde vijver vissen. Slechts weinig mensen denken bij DAF bijvoorbeeld aan een IT-functie. Toch hebben wij zo’n 450 mensen met een IT-achtergrond in dienst. En we zoeken er ook nog méér.’
DAF lanceerde daarvoor recent een nieuwe werkenbij-site, en voerde meteen wat veranderingen door in het recruitmentproces. Een motivatiebrief is nu bijvoorbeeld niet meer verplicht, je kunt als kandidaat direct je cv of LinkedIn-profiel uploaden en je sollicitatie is binnen. Oók via je mobiel. ‘Voor veel hiring managers is dit best wennen’, zegt Hoogveld. ‘Maar je moet tegenwoordig gewoon veel aandacht hebben voor de candidate experience, anders wordt het heel moeilijk.’ Wat hij illustreert met een bekend IBM-filmpje over ‘the art and science of recruitment‘:
Whatsappen met de recruiter
Op de nieuwe site en op sociale media staan meer user stories van medewerkers. Hier vertellen zij hun eigen DAF-verhaal. Ook wordt medewerkers gevraagd content via sociale media te delen. ‘En we merken dat sommigen dat uit zichzelf beginnen te doen’, zegt Hoogveld. Ook kunnen kandidaten tegenwoordig whatsappen met recruiters. ‘En dat doen ze bijna allemaal. Het is een kleine moeite om het engagement te verhogen.’
‘Whatsappen met de kandidaat is een kleine moeite om het engagement te verhogen’
Die hiring manager heeft bij DAF sowieso ook wel wat tips meegekregen. Zoals: hou het kort en eerlijk, wees geloofwaardig, en zeg helder en eenvoudig: wat gaat iemand precies doen? ‘We merkten dat de boodschap niet altijd voldoende overkwam bij kandidaten.’
Scorecard voor screening
Bij DAF zitten de recruiters (in principe) niet bij de selectiegesprekken. Wel maakt de hiring manager samen met de recruiter een grondige voorselectie. Daarvoor wordt vaak een scorecard gebruikt, die onder meer onbewuste bias moet tegengaan, elke kandidaat een eerlijke kans geeft, en de juiste afweging makkelijker maakt. Meestal krijgt een kandidaat drie gesprekken: één met de hiring manager; één met het hoger management, en één met HR over de arbeidsvoorwaarden. ‘Maar indien mogelijk willen we 1 en 2, of 2 en 3, ook wel combineren’, legt Hoogveld uit.
De candidate journey, zo prettig mogelijk
Om de schaarste te lijf te gaan, heeft DAF tegenwoordig steeds meer aandacht voor een prettige candidate journey, aldus Hoogveld. ‘Dat begint al bij de eerste awareness. Hoe kunnen we al vroeg in de verleiding van de kandidaat zitten?’ Kandidaten hechten tegenwoordig aan een snel en duidelijk proces, en aan een positieve benadering en persoonlijke terugkoppeling. Juist daar kan HR ook van invloed zijn op de hiring managers, zegt Hoogveld. ‘Denk aan : snelheid, snelheid, snelheid. En durf ook eens kandidaten uit te nodigen die niet 100% aan het profiel voldoen.’
Leuke discussies over diversiteit…
En dan is er nog een laatste belangrijk punt: diversiteit. ‘Daarover hebben we ook leuke discussies gehad met de hiring managers‘, aldus Hoogveld. In workshops van 2,5 tot 3 uur ging het dan bijvoorbeeld over: ‘Welke vooroordelen kennen we? Houden we rekening met diversiteit bij bijvoorbeeld het functieprofiel en het selectieproces? Hier ontstonden vaak heel levendige discussies. Sommigen geloofden er niet in, anderen zeiden het juist heel prettig te vinden als iemand een totaal andere achtergrond heeft. Omdat het geen discussie met mij was, maar met elkaar, verandert dat echt wel iets, denk ik.’