In veel opzichten klinkt de Metaverse alsof het rechtstreeks afkomstig is uit de ontbrekende Matrix-film. Virtuele 3D-ruimtes, waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Augmented reality, online digitale platformen, Robotic Process Automation, microlocal concepten, en dat allemaal online. Het is in wezen de ultieme vorm van een virtueel sociaal netwerk — of zo je wilt: een alternatieve realiteit.
‘In de Metaverse voelt het alsof je écht met andere mensen op een andere plek bent.’
Waar gebruikers kunnen communiceren, dingen kunnen bouwen, geld kunnen verdienen en onroerend goed kunnen kopen. ‘Je kunt de Metaverse een beetje zien als de belichaming van het internet’, zei Mark Zuckerberg erover tegen The Vergecast. ‘Waar je niet alleen inhoud kunt bekijken, maar er zelf íinzit. Het voelt alsof je écht met andere mensen op een andere plek bent. Je kunt dingen ervaren zoals dat niet mogelijk is op een 2D-app of webpagina — zoals dansen of fitness.’
Miljarden dollars
Mark Zuckerberg en zijn vers-van-naam-veranderde bedrijf Meta lopen voorop in de trend. Het bedrijf formerly known as Facebook investeert al sinds 2014 in VR-technologie, toen het VR-brilleverancier Oculus kocht voor een bedrag van 2 miljard dollar. In 2021 gaf Meta naar verluidt meer dan 10 miljard dollar uit aan AR- en VR-gerelateerde hardware. Ondertussen meldt een ander rapport dat Meta inmiddels bijna 10.000 werknemers (een vijfde van het personeelsbestand) in haar Reality Labs heeft werken, waar wordt gewerkt aan innovatie op VR- en AR-gebied.
In 2021 gaf Meta naar verluidt meer dan 10 miljard dollar uit aan AR- en VR-gerelateerde hardware.
En dat worden er waarschijnlijk snel meer. In een gezamenlijke verklaring van Nick Clegg (Meta’s VP Global Affairs) en Javier Olivan (VP Central Product), kondigde Meta aan 10.000 nieuwe, hoogopgeleide banen in de EU te willen creëren om de Metaverse verder op te bouwen. Opmerkelijk, aangezien juist Europa kampt met een enorm tekort aan (IT-)talent. Uit een Gartner-enquête blijkt bovendien dat IT-managers deze schaarste zien als belangrijkste barrière voor méér techadoptie. ‘De aanhoudende druk op remote werken en de versnelling van de wervingsplannen in 2021 hebben de schaarste nog eens verergerd’, stelt VP research Yinuo Geng.
‘Europees talent is het beste’
Maar Meta lijkt ondertussen onverschrokken. ‘We hebben lang geloofd dat Europees talent van de absolutut beste kwaliteit is. Daarom hebben we er in de loop der jaren zo zwaar in geïnvesteerd’, aldus Clegg. ‘Terwijl we aan het begin staan van de Metaverse-reis, hebben we dringend behoefte aan gespecialiseerde ingenieurs. We kijken ernaar uit om met regeringen door de hele EU samen te werken om de juiste mensen en markten te vinden om het idee verder te realiseren, als onderdeel van een wervingscampagne in de hele regio.’
Het is belangrijk om te erkennen dat het niet alleen Meta is dat het idee van de Metaverse nastreeft.
Maar het is belangrijk om te erkennen dat het niet alleen Meta is dat het idee van de Metaverse nastreeft. Zo zegt William Geldart, Brand & Labs Lead bij wereldwijde recruiter BPS World, tegenover Recruitment Tech: ‘Ondanks dat Meta/Facebook all in is gegaan met de Metaverse, zullen organisaties van over de hele wereld erbij betrokken raken. Facebook of Meta is niet dé Metaverse – hoewel ze waarschijnlijk willen dat je het tegendeel gelooft.’
Naar alle markten
Uiteindelijk raakt de Metaverse iederéén, verwacht Geldart. ‘Het wordt vooral interessant om te zien hoe snel de Metaverse toegankelijk wordt, niet alleen voor grote corporates, maar ook voor middelgrote bedrijven en MKB’s. Toen ik in 2020 mijn eerste ideeën publiceerde, speelde de metaverse-hype zich grotendeels af rondom spelers in crypto en entertainment. Maar onthoud: dat wat neigt naar een gimmick vormt eigenlijk pas het beginpunt. Het is de neonreclame die je oproept om binnen te komen, maar de Metaverse gaat veel verder – naar de ruimte, naar vastgoed, naar engineering, noem maar op.’
‘De Metaverse creëert een enorme explosie in nieuwe functietitels en disciplines.’
Al met al voorziet Geldart een ‘enorme explosie’ in nieuwe functietitels en disciplines die de Metaverse creëert. ‘Het zal zorgen voor nog meer uitdagingen bij de werving van personeel en de vraag naar nieuwe vaardigheden. Sinds de eeuwwisseling hebben we gezien hoe sociale media een hele industrie voortbrengen. Toen explodeerde fintech en nu hebben we blockchain- en crypto-bedrijven die snel schalen. Natuurlijk is het zo dat als Big Tech-bedrijven zich ermee gaan bemoeien, het – met reden – aannemelijk wordt dat ze ergens al het lokale talent gaan wegwerven.’
Impact op recruitment
Maar dan de hamvraag: wat gaat de komst van de Metaverse voor de wereld van recruitment betekenen? Daarover is nog veel onzeker. Zullen we bedrijven zien die specifiek gaan werven voor werk ín de Metaverse? Zal de Metaverse de manier van recruitment in de echte wereld veranderen? ‘Wat betreft recruitment kan de Metaverse eindeloze mogelijkheden creëren’, stelt Geldart. ‘Door recruiters en kandidaten dichter bij elkaar te brengen binnen de Metaverse, worden tal van nieuwe wegen geopend voor interactie. Dit kan uiteindelijk voor voor beide partijen voordelig zijn.’
‘Wat betreft recruitment kan de Metaverse eindeloze mogelijkheden creëren.’
Er zouden meer voordelen kunnen ontstaan, denkt hij. ‘Recruiters krijgen toegang tot méér kandidaten. En kandidaten kunnen veilige ruimtes betreden – een soort metaverse-talentcommunities – en veel meer de één-op-één-interactie zoeken, terwijl ze toegang hebben tot concretere informatie voordat ze ervoor kiezen om wel of niet te solliciteren. Als het gaat om technologische innovatie staat de recruitmentbranche nou niet echt bekend als voorloper, dus het zal interessant zien om te zien wie als eerste de sprong waagt.’
Eerste beurs in Metaverse
Daarvan zijn inmiddels wereldwijd al wel enkele voorbeelden te zien. Zo hostte het Indiase recruitmentbureau Hirect (samen met tech startup Venu) al de eerste banenbeurs in de Metaverse. Daar konden bezoekers rondlopenin een lobby, een beursvloer, en een auditorium. Een beetje zoals onze Virtuele Banenbeurs in Nederland, maar dan met een VR-bril op je neus. Het leidde tot een best prettige ervaring, bericht een van de bezoekers. ‘Het voelde een beetje alsof ik een game speelde, maar het voelde ook alsof ik echt bij het evenement was.’
‘De Metaverse creëerde een heel vriendelijke omgeving voor sollicitatiegesprekken.’
Recent onderzoek van Gartner voorspelt dat tegen 2026 ongeveer 25% van de mensen elke dag wel een uur zal rondlopen in de Metaverse, waarbij werk een belangrijke reden hiervoor is. Inmiddels hebben in deze virtuele wereld ook al de eerste virtuele sollicitatiegesprekken plaatsgevonden. Zo gebruikten 600 sollicitanten het eigen platform ‘ifland‘ van het Zuid-Koreaanse SK Telecom voor1-op-1-interviews. Een verademing, aldus de 27-jarige Yook So-young. ‘De Metaverse creëerde een heel vriendelijke omgeving om niet alleen met interviewers te praten, maar ook andere kandidaten te ontmoeten.’
Ook Samsung doet al mee, en houdt deze maand voor de tweede keer een recruitmentbeurs in de Metaverse. Net als LG Electronics trouwens. En de Zuid-Koreaanse franchiseketen Shinsegae gebruikt de Metaverse om zijn nieuwe personeel te onboarden en te trainen. In een enquête van recruitmentsite JobKorea bleek eind vorig jaar al dat 51% van de werkzoekenden (geboren ná 1985) positief waren over het gebruik van Metaverse-platforms in het recruitmentproces, bijvoorbeeld omdat je er ook makkelijk anoniem kunt solliciteren.
Af en toe ook kritiek
Tegelijk klinkt er her en der ook wel kritiek bij al die positieve signalen. Zullen mensen werk en privé in de Metaverse niet nog meer gaan vermengen? Ligt een nieuwe golf van burnouts niet op de loer? Wat gaan al die experimenten in de Metaverse eigenlijk concreet opleveren? En wat betekent dat precies voor het huidige recruitmentproces, zoals Jayson Darby van assessmentleverancier Thomas International zich al afvroeg.
‘Vergeet niet dat waar we nu zijn aangekomen al meer dan 10 jaar in de maak is.’
Eén ding is zeker, besluit William Geldart: organisaties zullen in de niet al te verre toekomst wel moéten reageren op de Metaverse-ontwikkelingen. ‘In sommige bestuurskamers zullen managers zich al afvragen: wat is onze Metaverse-strategie? Deze vraag behoeft antwoord, al is het maar op experimenteel niveau. Vergeet niet dat waar we nu zijn aangekomen al meer dan 10 jaar in de maak is. In de komende 10 jaar verwacht ik dat we getuige zullen zijn van verdere groei in de schepperseconomie, die de Metaverse verder aanwakkert en tegelijkertijd nieuwe wervingsbehoeften creëert.’
Dit verhaal verscheen in aangepaste versie eerder ook bij Recruitment Tech.
Lees ook
Meer trends?
Meer weten over de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt? Welke trends en kengetallen zijn in 2022 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Je leert het op 23 maart tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends 2022-2026 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.