Contact met collega’s, investeren om (mentaal) gezond te blijven, leren en vaardigheden blijven ontwikkelen en tegelijkertijd niet teruggaan naar de oude manier van werken. Werknemers zijn het blijkbaar behoorlijk eens over wat ze van hun werkgever willen voor de toekomst. Dit zal de werkgever dus ook moeten beseffen om ervoor te zorgen dat ze de béste kandidaat kunnen aannemen, aldus het rapport What Workers Want 2022 van recruitmentbureau Hays. Managing Director Nederland David Trollope deelt enkele belangrijke inzichten.
> Hoe liggen de kaarten momenteel op de arbeidsmarkt?
‘Als ons het afgelopen jaar één ding duidelijk is geworden, dan is het dat de toekomst zich niet laat plannen. Waar we vorig jaar nog keken naar een ongekende stijging van de werkloosheid en een ontslaggolf, zien we nu vooral een arbeidsmarkt die gekenmerkt wordt door personeelstekorten in diverse sectoren en de war for talent. Dat heeft veel impact op werkgevers en op hun medewerkers.’
‘Van de kandidaten zegt ruim 60% dat zij (heel) positief kijken naar hun toekomst qua werk.’
‘Aan het begin van dit jaar nam het aantal werklozen nog toe. Een jaar later blijkt de werkloosheid zelfs afgenomen, ondanks de economische impact van de lockdowns. Uit onderzoek van UWV blijkt zelfs dat 61% van de werknemers die tussen maart en oktober 2020 hun baan verloren, binnen 6 maanden alweer nieuw werk vond.
Een werkgever zal nu meer dan ooit moeten beseffen dat de wensen van werknemers significant veranderd zijn het afgelopen jaar, om zo ervoor te zorgen dat ze de béste kandidaat kunnen aannemen. Ook kandidaten merken deze shift in de arbeidsmarkt: van onze ondervraagden geeft ruim 60% aan dat zij (heel) positief kijken naar hun eigen toekomst qua werk.’
> Hoe maak je je bedrijf aantrekkelijk voor talent?
‘Je bedrijf aantrekkelijk maken en mensen blijvend binden, gaat over meer dan alleen het aanbieden van een aantrekkelijk salaris. Dat is volgens onze respondenten pas de vierde reden om bij hun huidige baan te blijven. Met stip op nummer 1 staan de collega’s, daarbij ook nog autonomie die zij hebben binnen hun functie en de werk/privébalans.’
‘Het salaris blijkt pas de vierde reden om bij een baan te blijven.’
‘Tegelijkertijd geeft 44% aan dat zij een slechtere band hebben gekregen met hun collega’s. Daarbij geeft 81% van de ondervraagden aan dat de werkgever een (gedeelde) verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn van medewerkers. Dat steekt af tegen de bijna 5 op de 10 die aangeeft geen support te hebben gekregen het afgelopen jaar. Dat geeft stof tot nadenken.’
Meer weten?
Natascha van Beek (Hays) verzorgt tijdens de Webinar Week van ZiPconomy en Werf& het webinar What workers want: welke thema’s vinden zij belangrijk? Inschrijven voor deze sessie (dinsdag 15 februari, 10:00) uur kan hier:
WebinarVraag het rapport What workers want 2022 aan op de website van Hays.
Wat werknemers willen