Het artikel gaat hieronder verder.

In de (gehandicapten)zorg zijn de kandidaten schaars. Ook het onderscheidende vermogen per zorgorganisatie is vaak moeilijk te duiden. In deze case laat zorgorganisatie Lievegoed zien dat je met scherpe (en tikkie gewaagde) propositie toch het verschil kan maken! Een wervingscampagne die van bestaande vooroordelen aantrekkelijke voordelen maakt!
In de praktijk blijkt het beeld dat potentiële kandidaten hebben van antroposofie vaak niet te kloppen.
Lievegoed een antroposofische zorginstelling. In de praktijk blijkt het beeld dat potentiële kandidaten hebben van antroposofie, vaak niet te kloppen. Deze typische vooroordelen zorgden voor een grote barrière bij potentiële kandidaten.
De positieve, verbindende en menselijke waarden die bij antroposofie horen, zorgen ervoor dat er mensen van heinde en verre bij Lievegoed komen werken. Toch kleven er aan de term antroposofie ook nog veel vooroordelen. Vooral het zweverige imago blijkt vaak een barrière te zijn waardoor veel zorgprofessionals niet eens overwegen om bij de ‘club van geitenwollen sokken’ te solliciteren. Om korte metten met deze barrières te maken, lanceerde Lievegoed de campagne Wat nou geitenwollen sokken?!
Van vooroordelen naar voordelen
Met deze opvallende wervingscampagne ontkracht Lievegoed met een knipoog én een tikkie zelfspot direct de clichés en belichten ze de menselijkheid en gezonde werkomgeving. Van vooroordelen naar voordelen dus. De creatieve content in de touch-laag van de campagne draait primair om het slechten van de voordelen en de bewijsvoering dat Lievegoed een frisse en moderne organisatie is.
Zelfs in vacature-uitingen (de sell-laag) staan de sokken centraal.
In de campagne is de hoofdrol weggelegd voor kleurrijke en diverse sokken. Deze stonden symbool voor de diverse en kleurrijke medewerkers. In testimonials zijn medewerkers aan het woord die stuk voor stuk bevestigen dat het geitenwollen sokken imago niet klopt en dat antroposofische zorg draait om menselijke waarden, natuur en creativiteit. Zelfs in vacature-uitingen (de sell-laag) staan de sokken centraal.
Wat was de impact van de case?
Door de ‘geitenwollen sok’ eenduidig als advertising property in te zetten, ontstond al snel campagneherkenning binnen de sector. Lievegoed werd ‘die club van de geitenwollen sokken’. De waardering voor de luchtige en vrolijke social posts bleek uit de vele interactie en reposts. Huidige medewerkers voelen zichzelf gehoord en maken dankbaar gebruik van de uitingen om te delen dat er helemaal niks wolligs aan ‘hun’ antroposofische werkgever is. Bij navraag blijkt dat medewerkers een veel grotere gedeelde trots voelen vanaf het moment dat de directeur via een luchtige maar indringende videoboodschap de campagne lanceerde.
Het aantal sollicitanten is met meer dan 300% toegenomen.
Vanaf de eerste week van de campagne is er een enorme groei in interesse en sollicitaties. Waarbij nog steeds heel veel sollicitanten bij het eerste gesprek spontaan hun sokken laten zien. Vergeleken met de periode voor de campagne is het aantal sollicitanten met meer dan 300% toegenomen. Van wie een groot deel aangaf nooit hebben overwogen om bij een antroposofische organisatie te gaan werken maar dat deze campagne het grote verschil maakte!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Lievegoed getuigt van lef en zelfkennis door volledig in te zetten op bestaande negatieve vooroordelen. Hiermee bewijzen ze dat als een scherpe propositie ook nog opvallend wordt gebracht dit veel kan opleveren. Door felkleurde sokken consistent (en relevant) de hoofdrol te geven in alle visuals en middelen is de campagneboodschap door alle middelen eenduidig en de campagneherkenning enorm gebleken.
Credits case
De volgende externe partijen en mensen zijn betrokken geweest bij deze case:
- Klant: Hilde Hooijman (bestuursvoorzitter Lievegoed) en Bianca van der Zwaan (Employer brand specialist)
- Workstuff
- Films: Jorn Prinsen Productions
- Fotografie: Studio033 – Thomas Thijssen
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.