Gem. leestijd 3 min  392x gelezen

Enkele lessen van graduate recruitment in Amerika

Als de Verenigde Staten nog steeds ons voorland zijn als het om recruitment gaat: wat kunnen we van hen leren op het gebied van werving van net afgestudeerden? Bas van de Haterd steekt zijn licht op, en deelt wat hij leerde.

Enkele lessen van graduate recruitment in Amerika

Recentelijk heb ik twee webinars gevolgd over graduate recruitment in de USA. De een was georganiseerd door CodeSignal en ging over het werven van IT-stagiairs en graduates, met sprekers van onder meer Zoom, eBay en Asana. De ander was van Forage, een platform dat studenten korte werkervaringen van (ongeveer) een dag biedt, en voor zover ik weet zijn gelijke niet kent in Nederland (of zelfs Europa).

Te veel sollicitanten

Bijzonder genoeg spraken zowel Ebay, Zoom en Asana vooral over het feit dat ze te veel IT-sollicitanten hadden voor hun stages en traineeships. Tot mijn grote verbazing krijgt eBay nog steeds 20.000 sollicitaties per jaar voor een IT-stageplek. Dit gaat over stages tíjdens de studie, en niet – zoals in Amerika ook wel eens gebruikelijk: post graduation stages.

eBay gaf aan dat ze alleen op basis van harde criteria mensen afwijzen. En dat is in hun geval: dat je verwachte afstudeerdatum niet mag liggen in het jaar waarin je stage wil lopen. Mensen die geen IT-studie doen krijgen eerst een paar vragen, naar hun ervaring met IT of waarom ze een IT-stage willen doen. Vervolgens krijgt elke sollicitant een IT-assessment. Ze testen dus op feitelijke programmeervaardigheden, het belangrijkste criterium waarop ze selecteren.

5.000 tot 10.000 kandidaten

Asana gaf aan elk jaar tussen de 5.000 en 10.000 sollicitanten te krijgen voor hun IT-traineeships. En ook deze worden allemaal als eerste stap in het proces getest op hun programmeervaardigheden. Er wordt ook hier geen andere selectie op toegepast aangezien ‘een diploma niet zoveel zegt bij developers’, aldus Asana.

Blijkbaar zijn er in Amerika nog steeds meer dan genoeg developers die studeren en willen werken.

Mijn lessen van deze webinars: blijkbaar zijn er in Amerika nog steeds meer dan genoeg developers die studeren en willen werken, alleen weten veel werkgevers ze niet goed te bereiken. Misschien door hun locaties, misschien door hun gebrek aan een aantrekkelijk werkgeversmerk, maar ik was persoonlijk extreem verbaasd over de hoeveelheid IT-sollicitanten, ook al gaat het om stagiairs en trainees, die deze organisaties ontvangen.

Te weinig graduates

Aan de andere kant van de medaille zijn er ook veel werkgevers met een tekort aan potentiële werknemers en dat kwam aan bod in het webinar van Forage. Zoals gezegd: Forage biedt zelf virtuele stages aan met kleine leerelementen. Bijvoorbeeld van banken, waar je in 6 tot 8 uur kunt leren hoe fusies en overnames werken. Of van accountants waar je kunt leren over een tax audit. Door deze virtuele stages, waar je uiteraard ook testen aan kunt koppelen om de kennis van de stagiairs-voor-een-dag te testen, kun je breder selecteren.

Een andere mogelijkheid, die ik erg interessant vind, komt van Google. De zoekmachinegigant heeft zelfs een hele developers-training met certificaat voor iedereen die dat wil. Nu is een hele academische of hbo-studie natuurlijk niet zomaar digitaal te vervangen, maar goede opleidingen tot programmeur, data-analist of andere beroepen zijn in de basis natuurlijk best online aan te bieden. Met alle moderne mogelijkheden is het bovendien in veel gevallen mogelijk om ook de kennis en vaardigheden te testen en op basis daarvan een certificaat te bieden, met als gevolg dat je je eigen doelgroep vergroot.

Niet voor elk beroep

Natuurlijk werkt dit niet voor elk beroep. Zo zul je een vrachtwagenchauffeur nog altijd moeten opleiden achter het stuur. En ook een elektricien moet je nog altijd praktijktraining geven. Maar de theorie zou je in de basis gratis online kunnen aanbieden. En daarmee kun je meteen zowel iemands motivatie als het benodigde kennisniveau kunnen testen.

De theorie van veel beroepen kun je in de basis gratis online aanbieden.

Zoek je inspiratie uit eigen land? Digitaal-Werven op 26 oktober heeft dit jaar als thema: ‘next generation recruitment’. Daarbij gaan we in op alle ontwikkelingen van de nieuwe generaties en de werving van hen. Met experts als Kim Jansen en Mathijs Hamster en cases van onder meer de Rijksoverheid, Bol.com, Handelsbanken en het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis. Een hybride event, dus je mag zelf bepalen of je fysiek of digitaal erbij wilt zijn. Zoals het bij de nieuwe generatie hoort…

Over de auteur

Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken.

Lees ook

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners