Gem. leestijd 4 min  930x gelezen

Deze zelfgebouwde machine laat zien welke impact je bij Jacobs Douwe Egberts kunt hebben

Deze zelfgebouwde machine laat zien welke impact je bij Jacobs Douwe Egberts kunt hebben

‘Wat je bij Jacobs Douwe Egberts kunt doen, heeft impact’. Maar hoe maak je deze belofte tastbaar? Met een unieke Rube Goldberg-machine. Al moest die nog wel even zelf gebouwd worden…

Lees de hele case van Jacobs Douwe Egberts en Vuur Utrecht die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

In 2015 fuseerden het Duitse Jacobs en het Nederlandse Douwe Egberts en ontstond een nieuw bedrijf: Jacobs Douwe Egberts (JDE). En hoewel iedereen de merken van het bedrijf goed kent (denk aan Douwe Egberts, Pickwick en Senseo), bleek al snel dat het merk JDE als aantrekkelijke, innovatieve werkgever wel een boost kon gebruiken.

jde key visual douwe egberts

Een unieke Rube Goldberg-machine

Dus gingen wij bij bureau Vuur in Utrecht aan de slag en ontwikkelden we na intern onderzoek bij JDE de belofte: “Wat jij bij JDE doet, heeft impact”. Het heeft impact op de merken, op de organisatie, maar ook op je eigen ontwikkeling. ‘Impact’ is echter een vrij abstract begrip dat je tastbaar moet maken. Dat deden we door een unieke zogeheten Rube Goldberg-machine te bouwen. Dit is een installatie die laat zien dat als jij als werknemer iets in gang zet er in korte tijd heel veel gebeurt. Het is een verbeelding van de processen binnen JDE, de invloed die jij daarop uitoefent en het resultaat daarvan.

De Rube Goldberg-machine is een verbeelding van de jde-processen, de invloed die jij daarop uitoefent en het resultaat daarvan

Om dit idee te laten landen, lanceerden we een internationale campagne waarin met name online media werden ingezet. Specifieke doelgroepen kregen trailers te zien (om awareness te creëren) die leidden naar het informatief campagneplatform. Hier werd de campagneclaim ondersteund door 10 testimonials waarin eigen werknemers vertelden hoe zij impact hebben gehad. Vervolgens brachten we via retargeting de voor de bezoekers relevante vacatures onder de aandacht (om conversie te genereren).

jde jacobs douwe egberts

Binnen JDE werd de campagne groots afgetrapt. Tijdens de kick-off werd eigen medewerkers gevraagd de campagne te delen. De installatie werd opnieuw opgebouwd op een zichtbare plek in de hal. Daarnaast werden campagneresultaten tussentijds gedeeld zodat deze top of mind bleef.

Wat was de impact van de case?

Resultaat: de mediacampagne scoort goed op zowel bereik als clicks, 60% kijkt de video voor 50% uit, de CTR op LinkedIn is 1,38%, ruim boven de benchmark. Maar ook het organische bereik van de campagne was ruim boven verwachting, doordat eigen medewerkers de content massaal hebben gedeeld.

Het wordt makkelijker om toptalenten aan te trekken en te binden

De campagne (met brand manager Charlotte Breuking) zorgt ervoor dat Jacobs Douwe Egberts gezien wordt als een aantrekkelijke innovatieve werkgever met internationale merken. Hierdoor wordt het makkelijker om toptalenten aan te trekken en aan ons te binden. De campagne loopt nog niet lang genoeg om hieraan al cijfers te koppelen, maar de mediacijfers en het organische bereik van de campagne zijn veelbelovend.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij zijn trots dat het ons gelukt is om op een originele, opvallende en efficiënte manier campagne te voeren. Door de inzet van de op Jacobs Douwe Egberts ontwikkelde Rube Goldberg-machine laten we alle aspecten van deze werkgever aan bod komen. We maken visueel impact, zonder te vervallen in standaard quotes en testimonials. Door daarnaast ook nog eens slim online technieken te gebruiken zorgen we ervoor dat de juiste vacatures bij de juiste mensen terechtkomen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Bureau: Vuur
Klant: Jacobs Douwe Egberts, Judith Bejczy & Jenny Coolen
Account: Bert de Jong, Stella Nulens & Yvette Bolink
Creatie: Niels Megens & Laura Bording
Producer: Niels Scheide
Productie: Big Shots Group
Director: Robert-Jan Glas & Dominic Soete

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners