Meer dan 70 procent van onze tijd als recruiter draagt niet bij aan de juiste hire. Geen wonder dat er zoveel interesse is in een meer agile vorm van werving en selectie. Maar hoe moet dat dan? Tijdens een drukbezocht seminar leerden we daar meer over.
Agile gaat om is een way of working die de wendbaarheid van het proces aangeeft. Het gaat erom dat je continu in verandering bent en steeds kijkt wat wel of wat niet werkt. De hele recruitmentwereld kan van deze filosofie zeker een graantje meepikken, want zoals op een vraag van dagvoorzitter Geert-Jan van Waasdorp tijdens het seminar bleek, is nog steeds meer dan 70% van onze recruitmenttijd wasted.
'Hoeveel van onze recruitmentijd is 'wasted' aan zaken die niet bijdragen aan de juiste hire?' vraagt @WaasdorpiGI tijdens #agile19. Meer dan 70% is het antwoord.
— Werf& (@werfen) March 14, 2019
Agile gaat om waarde toevoegen
Mensen vinden het belangrijk dat ze waarde toevoegen aan hun werk, dat wat ze doen gezien wordt en dat andere mensen dit ook bevestigen. Agile kan daarbij helpen door bijvoorbeeld een bord met post-its te gebruiken. Op die post-its schrijf je jouw compliment voor je collega.
Agile werken zorgt voor minder overleg, toenemende focus en meer efficiëntie in informatiedeling, zegt Shahira Othman. #agile19 pic.twitter.com/YyhjZlJPsL
— Werf& (@werfen) March 14, 2019
Bij KPN ICT Consulting, een van de eerste recruitmentteams in Nederlands die agile werkt, pakte Shahira Othman dit op. Drie jaar geleden was ze toe aan een andere uitdaging, na managementtrainees te hebben gecoacht. Ze verdiepte zich in recruitment, omdat ze zag dat dat steeds meer de kant van marketing op ging. Bij KPN ICT Consulting introduceerde ze vervolgens het Tony-bord: omdat de werknemers zo van Tony’s Chocolonely houden, krijgt degene met de meeste complimenten op het bord een stuk chocolade. Een goede motivatie en manier om waarde toe te voegen aan je team.
Complimenten zorgen voor verbinding in het team
Agile begint met de klant
Volgens Marieke Por, Manager Talent Sourcing & Development bij Boskalis, doe je agile uiteindelijk niet voor jezelf (hoewel je er zelf ook blijer van wordt), maar begint het met je klant. Voor haar zijn dat primair de kandidaten en secundair de hiring managers.
'Voeg bij internationale kandidaten een stap toe, namelijk het telefonische gesprek. Dit zorgt voor minder declines en er is een connectie. De kandidaat is dan niet slechts een naam op het cv.' – @MariekePor #agile19 pic.twitter.com/5l1jeDTvwt
— Werf& (@werfen) March 14, 2019
Zo bleek bij Boskalis dat het reschedulen van interviews killing was. Ze hebben namelijk vaak te maken met internationale kandidaten die ingevlogen moeten worden en waar visum en hotel voor geregeld moet worden. De oplossing? Een stap toevoegen. Dat leek niet logisch, maar leverde uiteindelijk wel veel op. Door telefonische interviews toe te voegen is de kandidaat opeens een persoon geworden in plaats van puur een naam op het cv. Door het eerder spreken van de kandidaat waren er minder declines en minder gesprekken nodig. Het gaat dus niet per se om zo min mogelijk stappen, maar om de relevantie van al die stappen, zo was de les.
Het gaat niet per se om zo min mogelijk stappen, maar om de relevantie van die stappen
Agile gaat om het beginnen, niet om de theorie
Ook banken gaan aan de slag met agile, zoals Head Talent Attraction Ruth Bielderman van ABN Amro. In zo’n grote organisatie kan dat lastig zijn, vertelt ze. Er zijn early adopters die het omarmen, maar ook criticasters die het willen snappen, maar hun eiland steeds verder weg zien drijven. Vaak zeggen mensen tegen haar: ‘Ik wil een agile training.’ Maar volgens Ruth is het juist belangrijk om vooral te beginnen en dan te kijken waar je uit komt. Agile werken betekent namelijk continu in ontwikkeling te zijn, zegt ze.
'We wilden niet meer mensen naar het werk brengen, maar het werk naar een team.' – @rbielderman81 #agile19 pic.twitter.com/8pvjGlwyPO
— Werf& (@werfen) March 14, 2019
Om relevant te blijven in het vak en als organisatie was het belangrijk voor ABN Amro om hierin mee te gaan. Tot voor kort gingen mensen uit verschillende teams bij elkaar zitten als er een project was en uit elkaar wanneer het klaar was. Dit is niet effectief en daarom hebben ze nu gekozen voor een grid-situatie waarbij het werk naar het team wordt gebracht in plaats van de mensen naar het werk. De opbrengst? Meer commitment en engagement, aldus Bielderman.