Gem. leestijd 5 min  1226x gelezen

Wat is er ook dit jaar weer veel moois gemaakt in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

Bijna 50 inzendingen kwamen er dit jaar binnen voor de Werf& Awards (die 19 mei worden uitgereikt). En wat was er ook nu weer een boel moois en verrassends bij. Een overzicht van een aantal opvallende trends en ontwikkelingen.

Wat is er ook dit jaar weer veel moois gemaakt in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

‘Jeetje, wat gebeurt er toch veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’, schreven we drie jaar geleden al over de ruim 50 inzendingen die we destijds mochten ontvangen voor de Werf& Awards. Daar kwamen in de jaren die volgden (2020 en 2021) nog eens flinke aantallen bij. En ook dit jaar mochten we ons in bijna 50 inzendingen verheugen. Van divers pluimage, rijp en groen, groot en klein, maar altijd met iets waarvan je zegt: hé, dat is bijzonder.

Uit alle inzendingen blijkt ook dit jaar weer dat recruitment écht een volwassen beroep geworden is.

Uit alle inzendingen blijkt ook dit jaar weer dat zowel arbeidsmarktcommunicatie als recruitment écht een volwassen beroep geworden is. Met tal van old skool wervingscampagnes via social media, radio en tv, maar ook vol nieuwe technologie, en vol vernieuwende initiatieven om kandidaten te bereiken die je anders misschien niet zo snel bereikt. En ook manieren om de vijver aan kandidaten te vergroten komen steeds vaker terug.

Veel onboarding en diversiteit

Als redactie hebben we natuurlijk geen uitgesproken favorieten, dat laten we liever over aan de jury. Maar een paar dingen vallen natuurlijk wel op. En dat is dat er dit jaar veel meer aandacht dan in andere jaren is voor onboarding. Denk aan het uitgebreide welkomstpakket dat medewerkers van PostNL tegenwoordig krijgen, of het programma waarmee accountantsbureau Flynth zijn nieuwe medewerkers welkom heet. Ook opvallend in deze categorie: de arbeidsovereenkomst op één pagina van A.S. Watson. En natuurlijk het bamitegoed en welkomstboekje van Freshheads.

Een andere opvallende ‘trend’ is diversiteit en inclusiviteit, in de breedste zin van het woord. Met speciaal oog voor ‘nieuwe’ doelgroepen. Zoals bijvoorbeeld de case van Olympia laat zien, of de Open Hiring-aanpak van A.S. Watson. Ook de case van Mammoet kunnen we hier met enige goede wil onder scharen. Net als natuurlijk de case van Agora. Of Kentalis, dat zelfs via gebarentaal op zoek ging naar IT’ers. En Timing wist nu al een groot bereik te scoren met een opvallende case van boomerang-recruitment, in de stijl van All You Need is Love.

Veel selectie en gamification

Ook viel op dat er – meer dan in andere jaren – aandacht was voor de selectiekant van werving en selectie. Daaronder vallen bijvoorbeeld het TalentenDNA van Langenhuizen en Portier, en de voorspellende assessments van Thomas International & Createment. Of, helemaal aan de andere kant van het spectrum: de robot-recruiter Scotty die YoungCapital inzet. Of de competentiegerichte Brain Based Assessment Games die EN HR solutions voor VGZ inzet.

Ook anderen stuurden vaak een game in, of een challenge, of een andere vorm van gamification. Zo bouwde Happy Horizon een ‘SwipeGame’, die inspeelt op de trend dat (young) professionals vaker een cultural match zoeken in plaats van een concrete vacature. Unigarant maakte op zijn beurt een succesvolle Banen Bingo. En de AIVD kwam met een uitdagende challenge voor IT’ers. Terwijl YoungCapital het meer ludiek aanpakte, met een inhaker op de vooral onder jongeren razend populaire Netflix-serie Squid Game.

Veel IT en internationaal

Hoe dan ook: ook dit jaar waren het weer veel IT’ers om wie gevochten werd. En voor wie ook veel creativiteit van stal gehaald werd. En veel moois werd bedacht. In allerlei vormen en maten. Wat bijvoorbeeld te denken van de nostalgische 8-bit games van Wortell, of – iets heel anders – de interne IT-opleiding die NS aanbiedt, of de 5-delige podcastserie voor IT’ers (Van code tot coupé) van hetzelfde spoorbedrijf?

veel moois

Ook viel op dat de focus vaker dan andere jaren internationaal lag. Zoals zorginstelling Tragel, die over de zuidgrens op zoek ging naar nieuwe medewerkers. Of Cocoroco, een wervingsplatform dat bedrijven samenbrengt met meertalige en getalenteerde customer service-medewerkers van over de hele wereld. En dan hadden we ook nog Mavim, een softwarebedrijf uit Noordwijk, dat via LinkedIn, Teams en Pro Contact IT’ers op maar liefst drie continenten wist te werven. Danone stuurde zijn case zelfs helemaal in het Engels in. Maar hier ging het dan ook om een méga-case: een heel nieuw wereldwijd EVP, met een nieuwe werkenbij-site in tal van lokale varianten.

Veel klassieke campagnes

Ook dit jaar waren onder de inzendingen nog redelijk veel min of meer ‘klassieke’ recruitmentcampagnes te vinden. Zoals de wervingscampagne voor de BAZ-opleiding van het Maastricht UMC+. Of – ook al uit Limburg: de zorgmedewerkers die met hun hobby centraal staan in de wervingscampagne van Sevagram. Een aanpak die we ook terugvinden bij de TikTok-achtige video’s van BDO. En net zoals dit accountantskantoor beriep ook Nespresso zich op de hobby’s van zijn medewerkers om bij de doelgroep onder de aandacht te komen.

Ook de ‘monteurmakelaar’-campagne met Theo Janssen, voor Croonwolter&dros, kunnen we hier met enige goede wil toe rekenen. Net als de spannende, hyperrealistische film by night die het Maasstad Ziekenhuis instuurde. En de fel geel/blauwe campagne van het Brabantse bouwbedrijf Heijmans. Of het hippe freelancerbedrijf YoungOnes, dat zich voor zijn inzending tot de vijf populaire influencers van het YouTube-kanaal Bankzitters wendde.

Veel innovatie

De zuivelmachinemakers van Lely kozen daarentegen meer voor een strategie van de lange adem dan van de korte campagne-klap. En ook de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants koos niet voor een grootschalige ‘generieke’ campagne, maar bouwde de aanpak van vorig jaar dit jaar uit met interactieve off- en online colleges met jonge accountants uit het werkveld. En dan sluiten we deze categorie af met T-Mobile, dat een 360-graden experience bouwde met veel moois: interactieve hotspots, audio samples, links en video’s.

Sowieso was er ook dit jaar weer veel innovatie te vinden in de cases. Zoals de app met een recruitment dashboard die NS bouwde, of de digitale cultuurscan die PwC inzet. En mogen we het whatsappen naar een baan bij A.S. Watson gerust ook nog innovatief noemen? Je zou ze de kost moeten geven waar het nog niet kan…

Veel Jumbo en volume

En dan blijven we meteen maar even in de retailsector, want het valt op hoeveel inzendingen we dit jaar uit die hoek hebben mogen ontvangen. Zo was Jumbo traditiegetrouw goed vertegenwoordigd, met veel moois. Zoals een traineeship-campagne, compleet met maaltijdpakket en eigen Dragon’s Den, de Good Vibes-campagne voor eindexamers en de effectieve campagne waarmee het supermarktconcern bijna 1.700 nieuwe bezorgers wist te werven.

Maar niet alleen Jumbo liet van zich horen. Ook Indeed deed een duit in het zakje, met online sollicitatiedagen voor 9 verschillende retailers als H&M, Kwantum, Jysk, C&A en Hunkemöller. En nu we het toch hebben over ‘volumerecruitment’: New York Pizza profileerde zich als ‘de tofste werkgever voor pizzabezorgers’ met een ‘film die nooit gemaakt is’. Welkoop wist orderpickers voor zijn distributiecentra aan te trekken door ze rond te leiden in plaats van om een cv te vragen. En Intergas vond in de ‘moeilijke regio’ Coevorden 60 assemblagemedewerkers via een vernieuwend recruitmentmodel op abonnementsbasis.

Veel moois dus

Zo zie je maar weer: ook dit jaar was er weer veel te genieten wat de inzendingen van de Werf& Awards betreft. En dan hebben we nog niet eens de opvallende musical genoemd waarmee Compass Group 500 horecamedewerkers wist te werven. Of de persoonlijke Meet & Seat-aanpak van Rijkswaterstaat. Laat staan de ‘omgekeerde aanpak’ van MTA, het bedrijf dat solliciteerde bij zijn potentiële kandidaten en hen een cv van de eigen organisatie opstuurde. Een case die duidelijk laat zien dat ook een relatief klein bedrijf toch best kan opvallen tussen al dat recruitmentgeweld van de grote bedrijven.

En ook dat is altijd weer het mooie van de Werf& Awards. Wie al deze inzendingen zo bekijkt valt op dat het heus niet alleen de ‘grote jongens’ zijn die het verschil kunnen maken en met iets moois op de proppen komen. Het blijkt juist vaak een mix van een goed idee, eigen medewerkers aan het woord, en vooral ook: dúrven vernieuwen. Dus dat belooft nog wat voor het komende jaar!

Alle inzendingen

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners