Hoe weet je of jouw werkgeversmerk kandidaten echt aanspreekt en bij hen de juiste boodschap overbrengt? Via een employer brand audit kun je erachter komen wat goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Met zo’n grondige evaluatie van jouw werkgeversmerk, zowel in- als extern, kun je gedetailleerd alle interactiepunten beoordelen die kandidaten hebben met jouw organisatie, van de vacatureteksten en sollicitatieprocedure tot de werkomgeving en de ervaringen van huidige en ex-medewerkers. Het doel is een holistisch beeld te krijgen van hoe potentiële werknemers jouw organisatie zien en wat de sterke en verbeterpunten zijn.
Wat meet je in een employer brand audit?
Onderdelen die je meet in een audit:
- Online aanwezigheid
- Social media aanwezigheid
- Recruitment- en hiring proces
- Candidate experience
- Huidige en voormalige medewerkers
- Brand positioning ten opzichte van concurrenten
De grootte van een audit verschilt per organisatie. Het hangt af van de complexiteit van jouw recruitment-activiteiten. Uiteindelijk streef je naar antwoord op de volgende vragen:
- Welke boodschap stuur ik naar de kandidaat?
- Hoe stuur ik deze boodschap?
- Werkt die boodschap?
- Hoe is de gebruikerservaring van mijn online kanalen?
- Wat zeggen mensen over mijn bedrijf?
- Waar moet ik nog tijd aan besteden?
- Waar moet ik geen tijd meer aan besteden?
- Hoe staat jouw employer brand in verhouding met die van concurrenten?
Geen knopje
Een sterk employer brand staat erom bekend bij te dragen aan het succes van organisaties. Het zorgt er niet alleen voor dat je de juiste mensen voor je bedrijf aantrekt, het vergroot ook de kans dat deze mensen langer blijven en er online positief gesproken wordt over je organisatie. Als je eenmaal een employer brand hebt weten te vormen en deze uitdraagt tijdens alle interactiemomenten, kun je niet achterover leunen. Het is essentieel om de interactiemomenten regelmatig te evalueren en te monitoren. Eén negatieve ervaring van een kandidaat met jouw bedrijf kan de complete employer branding beschadigen.
Eén negatieve ervaring van een kandidaat met jouw bedrijf kan de complete employer branding beschadigen.
Medewerkers brengen gemiddeld 8 uur per dag door met je bedrijf en verwachten dat de werkomgeving motiverend en inspirerend is. Er is geen knopje dat je kunt indrukken dat daarvoor zorgt. Elke organisatie heeft bepaalde waarden en een cultuur, maar dit betekent niet dat dit ook zo overkomt. Zorg dus dat je erachter komt waar je employer brand de juiste impact heeft en waar dit niet zo is. Daar kun je een employer brand audit goed voor gebruiken.
Heeft mijn organisatie een audit nodig?
Er zijn (dus) vele redenen waarom een employer brand audit nuttig kan zijn. Het helpt je controle te krijgen over elke stap in de candidate journey wat de candidate experience weer verbetert. Ook als je merkt dat je recruitmentproces in de loop van tijd minder efficiënt en effectief is geworden kan een audit helpen. Het identificeert de punten waar je meer tijd in moet investeren om de ervaring van kandidaten te verbeteren en daarmee je employer brand te optimaliseren.
Een employer brand audit kan:
- helpen bepalen waar en hoe je middelen kunt inzetten;
- een dieper inzicht geven in hoe je online kanalen presteren;
- helpen bij het verbeteren van je werkenbij-pagina’s;
- helpen identificeren van problemen in je recruitment- en hiring-proces;
- laten zien wat je kunt verbeteren in je recruitment-en hiring-proces;
- helpen bij het prioriteren van waar je mee moet stoppen en waar je juist meer aandacht aan moet besteden.
Bovenal geeft een audit je opheldering over de totale employer brand. Je krijgt controle over alle touchpoints die kandidaten hebben met je bedrijf en dit geeft je de mogelijkheid om deze te verbeteren en de concurrentie voor te blijven.
Employer brand audit template
Je kunt een employer brand audit natuurlijk zelf in een document maken, maar wat als je een kant-en-klaar template hebt dat je gemakkelijk kunt invullen? In dit template kun je aanvinken welke onderdelen je hebt gecontroleerd en kun je opschrijven waarin je meer tijd wilt investeren en waar juist niet meer. Download het template hier:
Over de auteur
Mandy Drost is online marketeer bij SendtoDeliver/Loyall en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).