Het artikel gaat hieronder verder.
Dat LinkedIn steeds meer bezig is de wereld van A.I. te omarmen, was al langer duidelijk. Maar niet eerder kwam het zo helder aan de oppervlakte als bij de introductie van de Hiring Assistant, die precies moet gaan doen wat de naam belooft. Oftewel: het is een digitale assistent, speciaal ontwikkeld om recruiters te ondersteunen in al hun werkzaamheden. Het idee is dat de A.I. door ervaring slimmer wordt. Geef je jouw Hiring Assistant na verloop van tijd bijvoorbeeld feedback op je voorkeuren? Dan gaat het systeem daar zelf mee aan de slag, zodat jij meer tijd overhoudt voor sollicitatiegesprekken en persoonlijk contact met kandidaten.
Volgens de makers gaat de Hiring Assistant vooral helpen bij de wereldwijd oplopende werkdruk van recruiters.
Volgens de makers gaat de assistent vooral helpen bij de oplopende werkdruk van recruiters. Want daar heeft meer dan de helft nu mee te maken, aldus LinkedIn. Althans: 55% van de HR-professionals wereldwijd zegt dat de verwachtingen van hen op het werk hoger zijn dan ooit tevoren en 42% voelt zich overweldigd door de vele beslissingen die ze elke dag moeten nemen. En met nieuwe technologieën zou dat dus te veranderen zijn, denkt LinkedIn.
Technologie achter de tool
LinkedIn belooft een aantal technologieën in te zetten om de nieuwe Hiring Assistant effectief te maken. Denk aan geavanceerde taalmodellen (LLM’s) en zoekmogelijkheden:
- Hiring Assistant leert van eerdere interacties en voorkeuren van de recruiter. Deze functie, genaamd experiential memory, helpt de assistent om steeds beter af te stemmen op de werkwijze van de recruiter. Dit betekent dat de assistent bijvoorbeeld onthoudt of een recruiter kandidaten zoekt met specifieke vaardigheden, zoals leiderschap.
- LinkedIn maakt een coördinatielaag waarmee de assistent makkelijk samenwerkt met recruiters en kan ondersteunen bij praktische taken. Omdat recruiters vaak veel verschillende tools gebruiken en meer doen dan alleen kandidaten zoeken, is deze zogenoemde agent orchestration layer ontwikkeld.
- Hiring Assistant bouwt voort op tools zoals Recruiter 2024, en maakt gebruik van LinkedIn’s semantische zoekmogelijkheden en A.I.-geassisteerde berichten. Dit helpt bij het beoordelen van kandidaten en ondersteunt bij geautomatiseerde, gepersonaliseerde communicatie.
Beoordelen op vaardigheden
Een van de beloftes van de Hiring Assistant is dat het kandidaten niet alleen kan beoordelen op expliciete, maar ook op impliciete vaardigheden. Deze vaardigheden haalt de tool uit werkervaring en profielteksten. ‘We kunnen het bewijs achter een vaardigheid begrijpen en evalueren door te kijken naar zowel ex- als impliciete vaardigheden die de kandidaat op zijn profiel heeft staan. Dit zorgt voor meer transparantie over waarom kandidaten worden gekozen op basis van het aantal kwalificaties waaraan ze voldoen, aldus een LinkedIn-woordvoerder tegen EuroNews.
Hoe de assistent deze talenten precies opspoort? Daar blijft LinkedIn wat vaag over.
Hoe de assistent deze talenten precies opspoort? Daar blijft LinkedIn evenwel wat vaag over. Voor nu moeten we het bedrijf maar op z’n blauwe ogen geloven dat de technologie daadwerkelijk begrijpt waar kandidaten in uitblinken. Op basis van wat LinkedIn wél bekend heeft gemaakt, kunnen we echter min of meer afleiden dat Hiring Assistant werkt met informatie uit de sectie ‘skills’, werkervaringen en profielteksten. Als een profiel bijvoorbeeld vermeldt dat iemand ‘teams heeft aangestuurd’, herkent de tool impliciet leidinggevende kwaliteiten.
Verdwijnt de recruiter van het toneel?
Hier en daar klinkt een kleine angstkreet op het internet. Niet iedereen voelt zich op zijn gemak bij deze technologische sprong van de Microsoft-dochter. Zo beschrijft recruitmentgoeroe Kevin Wheeler een toekomstbeeld waarin een A.I.-recruiter alle menselijke recruiters overbodig maakt. In het verhaal kijkt Sarah, een ervaren recruiter, toe hoe haar database overgezet wordt naar een volledig geautomatiseerd systeem, en hoe de A.I.-assistent Alex steeds beter wordt in haar vak.
Voor nu zegt LinkedIn dat de Hiring Assistant bedoeld is om te ondersteunen, niet om te vervangen.
Uiteindelijk zijn zelfs de meest persoonlijke taken, zoals relaties opbouwen met kandidaten, in handen van deze Alex (gebaseerd op LinkedIn’s Hiring Assistant en onze eigen Scotty). Alex herinnert zich persoonlijke details van kandidaten, plant sollicitatiegesprekken, en anticipeert zelfs op toekomstige personeelswisselingen, nog voordat er sprake is van een formeel ontslag. Misschien een wat overdreven scenario, maar het raakt een gevoelige snaar. Voor nu zegt LinkedIn dat de Hiring Assistant bedoeld is om te ondersteunen, niet om te vervangen. Maar de snelle technologische sprong maakt het begrijpelijk dat sommigen zich zorgen maken.
Josh Bersin is enthousiast
Iemand als Josh Bersin is overigens maar wat enthousiast over de lancering. ‘A pretty amazing product’, noemt de wereldwijd vermaarde HR-deskundige het. ‘De Hiring Assistant is de eerste sterk geïntegreerde agent die ik heb gezien en die perfect in de LinkedIn-workflow past. En de bedrijven die het nu gebruiken zien de productiviteit van de recruiters en de kwaliteit van de kandidaten nu al omhoog schieten. Met deze gloednieuwe Assistant denkt LinkedIn nu al bijna 80% van de pre-offer workflow te kunnen automatiseren. En de LinkedIn Hiring Assistant is nog maar net begonnen!’
‘Met de gloednieuwe Assistant denkt LinkedIn nu al bijna 80% van de pre-offer workflow te kunnen automatiseren!’
Na enkele screenshots van de workflow van de Hiring Assistant te hebben gedeeld, stelt hij dat de assistent de recruiter vraagt om intelligente antwoorden en vragen. ‘En tijdens het proces slaat hij steeds meer informatie op om steeds slimmer te worden.’ Bersin wijst ook op innovaties als iets wat LinkedIn Experiential Memory noemt, dat de zoek- en activiteitengeschiedenis van de recruiter opslaat voor toekomstig werk. ‘De Hiring Assistant leert wat deze recruiter doet, hoe hij communiceert en hoe hij te werk gaat, om zijn resultaten af te stemmen op de behoeften van elke recruiter.’
Ook wijst hij op de functie Projectgeheugen, die alle informatie over één zoekproject samenbrengt. ‘Dit betekent dat de selectiecriteria voor kandidaten, e-mails en input van hiring managers worden opgeslagen in het project, zodat de assistent de hele selectie-ervaring kan zien. Recruiters begrijpen deze uitdaging: elke aanwerving en elke hiring manager is anders en elk project heeft unieke en soms nieuwe vereisten die niets te maken hebben met de functieomschrijving.’
‘Enorm veel tijd bespaard’
Volgens Bersin maakt de ontwikkeling van de LinkedIn Hiring Assistant deel uit van wat hij Systemic HR noemt. Oftewel: het verplaatsen van Talent Acquisition van de rol van fulfillment center naar die van een talentadviseur die het bedrijf helpt na te denken over de beste manieren om te groeien. Hij haalt ook enkele recruiters aan die nu al enthousiast zijn over het product. Zoals Victoria Östryd Söderlind, Senior Recruitment Specialist, Toyota Material Handling Europe, die zegt: ‘Hiervóór duurde het meer dan 15 minuten om een normale zoekopdracht uit te voeren. Nu, met A.I.-ondersteund zoeken, duurt dat ongeveer 30 seconden. De bespaarde tijd is enorm.’
‘Wat het niet doet, is het wegnemen van geweldige gesprekken met kandidaten.’
Of Olivia Brown, Head of Talent Acquisition bij Octopus Energy, die zegt: ‘De A.I.-functies op LinkedIn hebben onze recruiters in staat gesteld meer te doen, beter te zijn en sneller te groeien in al onze activiteiten. Het gaat erom tijd te besteden op de juiste plaatsen waar onze tijd waardevoller is en de A.I.-functies van LinkedIn hebben ons in staat gesteld om dat te doen. Wat het niet doet, is het wegnemen van geweldige gesprekken met kandidaten, het stoppen van onze mogelijkheid om hen vragen te stellen of om kandidaten als mensen te leren kennen.’
En dan heeft hij het nog niet eens over de grotere waarde voor kandidaten. ‘Het bedrijf ontdekte echter dat A.I.-ondersteunde outreach-berichten een 44% hoger acceptatiepercentage genereren en 11% sneller worden geaccepteerd door werkzoekenden. En A.I.-gebaseerde zoekopdrachten leveren 18% meer acceptatie van kandidaten op.’ Tools als LinkedIn Hiring Assistant zijn belangrijker dan ooit, aldus Bersin, omdat ook werkzoekenden steeds meer A.I. gebruiken. ‘HR moet daarom zijn tools verbeteren om kandidaten beter te onderscheiden.’
Vaardigheden up-to-date houden
LinkedIn’s nieuwe Hiring Assistant is voorlopig trouwens nog lang niet voor iedereen beschikbaar. De tool wordt nu eerst aangeboden aan een select aantal personen en wordt geleidelijk verder uitgerold. Zoals Hari Srinivasan (VP of Product LinkedIn zegt: ‘Hiring Assistant is in handen van onze eigen recruiters en vandaag beschikbaar voor een selecte groep klanten, waaronder AMD, Canva, Siemens en Zurich Insurance.’
Voor alle kandidaten die niet op LinkedIn zitten heeft de A.I.-tool geen waarde.
Voor werkzoekenden betekent de introductie in elk geval echter dat het des te belangrijker is om profielen en vaardigheden up-to-date te houden. En voor recruiters betekent het trouwens ook nóg meer opletten. Want de tool mag dan razendsnel een shortlist kunnen samenstellen van potentieel geschikte kandidaten, het kan dat natuurlijk alleen voor mensen die daadwerkelijk een (actueel) LinkedIn-profiel hebben. Voor alle kandidaten die niet op LinkedIn zitten (en dat zijn er nog steeds heel veel), heeft de A.I.-tool generlei waarde.
Meer lezen?
- Waarom vooral vrouwen een voorkeur hebben voor A.I. in sollicitatieprocessen
- Maken nieuwe A.I.-agents ‘search’ tot iets van de verleden tijd?
Meer weten
Op 19 november vindt in Eindhoven het HR & AI-congres plaats, waar je alles kunt leren over hoe de komst van A.I. de wereld van HR kan veranderen. Een ruime week later, op 28 november, wordt dat congres gevolgd door het Jaarcongres AI & Recruitment, dat dan plaatsvindt bij Headfirst, en zich met name richt op de gevolgen voor de recruitmentwereld.