Welke kant gaat de arbeidsmarkt op? Wie goed kijkt in de Google-resultaten, kan het antwoord vinden. Vijf branches nader belicht.
Nieuwe banen enerzijds, verdwijnende banen anderzijds, het is van alle tijden. De melkboer verdween, de e-commerce-manager deed zijn intrede. Wie goed kijkt naar de 22.200 maandelijkse zoekopdrachten in Google naar het woord ‘vacature’, kan kijken welke kant de arbeidsmarkt zich op beweegt.
#1. Techniek
Al jaren is er sprake van een dreigend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. Het zoekgedrag in Google bevestigt dit beeld. Het gemiddelde aantal zoekopdrachten naar technische vacatures lag in 2014 elke maand lager in vergelijking met 2013 (zie afbeelding). Daarentegen is de concurrentie op dit soort zoekwoorden erg hoog, te zien aan de hoeveelheid advertenties op een gemiddelde SERP (Search Engine Result Page) bij een zoekterm als ‘vacature techniek’. Aanbieders van technische functies hebben het dan ook moeilijk om de juiste doelgroep te bereiken en kwalitatieve sollicitaties binnen te halen.
Bron: Google
#2. Bouw
Naar verwachting neemt de werkgelegenheid in de bouw dit jaar toe. Ook het zoekvolume naar vacatures in de bouwsector vertoont een stijgende lijn: dit betekent dat meer mensen actief een baan binnen de bouwsector zoeken. Google verwacht dat het aantal zoekopdrachten in 2016 verder toeneemt. Vooral in Den Haag en Rotterdam wordt actief gezocht naar bouwgerelateerde vacatures, meldt Google Trends.
Zoekgedrag naar bouw gerelateerde vacatures per plaats. Bron: Google Trends
#3. ICT
Vorig jaar is de werkgelegenheid in de ICT-sector flink toegenomen. Vooral hoger opgeleid ICT-personeel is schaars, wat de online concurrentie voor ICT-gerelateerde vacatures in Google AdWords hoog maakt. Die toenemende concurrentie drijft de prijs per klik op een advertentie flink op, waardoor de adverteerder steeds meer betaalt om een prominente positie in de zoekmachine te behalen. Google zelf geeft aan dat de CPC’s een stijgende lijn hebben: een trend die ingezet is sinds maart 2013. De gemiddelde CPC voor het zoekwoord ‘ict vacatures’ bedraagt al snel tussen de 1,50 en 3 euro.
Hoge concurrentie op de SERP in Google
#4. Zorg
In de zorg is het een heel ander verhaal. Jobfeed bevestigt dat de gezondheidszorg de grootste daler is in de totale Nederlandse vacaturemarkt. Een adverteerder die zorgvacatures aanbiedt, zal een lage klikprijs voor de advertentie betalen omdat de concurrentie op dit gebied gering is. Al valt het in Friesland nogal mee, zo blijkt.
Zoekgedrag naar zorg gerelateerde vacatures per regio. Bron: Google Trends
#5. Detailhandel
Ook in de detailhandel is zacht gezegd nogal wat aan de hand. Free Record Shop, Polare, V&D, Blokker, Schoenenreus, House of Shoes, allemaal gingen ze ten onder of hebben ze anderszins hun problemen. Uit onderzoek van de universiteit van Oxford naar verdwijnende banen blijkt dat de kassamedewerker het hoogst genomineerd staat om te worden vervangen door automatisering. Ook in de online advertenties zien we dat niet wordt geadverteerd op vacaturegerelateerde zoekwoorden in combinatie met ‘winkel’ of ‘winkelmedewerker’.
Geen advertenties op de SERP in Google bij het zoekwoord ‘vacatures winkelmedewerker’
Conclusie
Dus: wil je kijken hoe schaars personeel in jouw sector is? Check dan hoe duur een AdWords-advertentie is in jouw richting. Of google gewoon eens ‘vacatures’ in combinatie met jouw branche. Zijn er helemaal geen advertenties te vinden op de SERP-pagina? Ga er dan maar vanuit dat het met de schaarste in jouw sector wel meevalt. Betaal je echter een hoge AdWords-prijs? Maak je borst dan maar nat: de goede kandidaten liggen niet voor het oprapen.
Dit artikel is een bewerkte versie van een blog van het recruitmentteam van Expand Online. Foto via Flickr.com