Als we ergens merken dat het klimaat verandert, dan is het wel in onze waterhuishouding. Extreme droogte in de zomer wordt steeds vaker afgewisseld met een kletsnatte herfst, met toenemende wateroverlast tijdens hevige regenval en tegenstrijdige watertekorten in droge periodes tot gevolg. Een flinke opgave voor de waterschappen in Nederland, de overheidslaag die bekend staat als de oudste democratische instelling van ons land en al eeuwen onder meer ervoor verantwoordelijk is dat we droge voeten houden.
Bij HDSR zagen ze de afgelopen jaren het aantal werknemers al oplopen van ongeveer 350 naar zo’n 700.
Voor die grote opgave zijn dan ook veel mensen nodig. Hydrologen, ecologen, maar ook IT’ers, ingenieurs, handhavers en bijvoorbeeld muskusratbestrijders. Bij het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) zagen ze de afgelopen jaren het aantal werknemers al oplopen van ongeveer 350 naar zo’n 700. Deze groei heeft enerzijds te maken met de toenemend aantal taken en de complexiteit ervan. Anderzijds is er nu een ambitieus bestuur dat graag meer wil realiseren en beseft dat je recruitment beter in huis kunt hebben, dan dat je dat duur uitbesteedt. Reden waarom sinds kort een volledig nieuwe website live is, en op tal van plekken een campagne te zien zal zijn, onder de mooie kapstok Wat-er toe doet (ook in varianten als Wat-er werkt, Wat-er bijzonder is, Wat-er speelt, of: Wat-er belangrijk is).
Je carrière in het water
Het A&O-fonds van de sector heeft onderzoek gedaan naar de bekendheid van het werk van de waterschappen. Daaruit bleek een behoorlijke kloof tussen enerzijds het belang van het werk en anderzijds de bekendheid ervan. ‘Dat heeft wel urgentie gecreëerd’, vertelt Vincent Hollander, die nu precies een jaar bij HDSR actief is als Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie.
‘Er bleek een behoorlijke kloof tussen enerzijds het belang van het werk en anderzijds de bekendheid ervan.’
Hij is de eerste bij het waterschap die employer branding in zijn functie heeft. ‘Voorheen was het onderdeel van de taak van de HR-adviseurs’, zegt hij. Marion de Vries heeft via Recruitment Builders met hem samen de Employer Value Proposition geformuleerd, waarna het afgelopen jaar hard aan de campagne is gewerkt. Een eerder concept (‘Gooi je carrière in het water’) ‘paste niet meer bij de nieuwe werkgeversbelofte’, Floyd & Hamilton werd aangezocht voor de nieuwe site, Ubeeo voor een nieuw ATS, en het Utrechtse branding bureau Today werd in de arm genomen voor een nieuwe creatieve vertaling van het EVP.
Geen 10 dijkwachters
‘We kwamen er snel achter: mensen hebben vaak geen idee wat een waterschap doet’, aldus Hollander. ‘Bovendien hebben we te maken met heel uiteenlopende doelgroepen. We zoeken bijvoorbeeld niet 10 dijkwachters, maar echt allerlei verschillende functies. Ook mensen die in hun opleiding lang niet altijd gehoord hebben over het werk van waterschappen. Daar wilden we dus één gezamenlijke boodschap voor ontwikkelen.’
De campagne berust op 3 pijlers, legt Hollander uit. De urgentie van het werk – in het licht van de klimaatverandering – is de eerste. Maar de campagne wil ook de individuele expertise van kandidaten aanspreken, en bovendien duidelijk maken dat het werk veel mensen de gelegenheid geeft dichtbij huis te werken (het HDSR-kantoor staat in Houten), en daar direct de impact ervan te zien. ‘Als je bijvoorbeeld werkt aan een dijkversterking, geeft het een bijzonder gevoel als je over diezelfde dijk ‘s avonds naar huis fietst.’
Trots van collega’s
Die trots van medewerkers heeft een belangrijke plek in de campagne gekregen, aldus Hollander. Veilige dijken, voldoende schoon water, samenwerken met boeren, bedrijven en inwoners, de gevolgen van klimaatverandering in goede banen leiden: ‘Die urgentie leeft bij al onze collega’s. Onze purpose is heel helder: wij werken écht aan duurzaamheid. In alle functies die je hier kunt doen. Wij hoeven niet aan greenwashing te doen. Zodra mensen bij ons op gesprek komen, zijn ze ook altijd bovengemiddeld geïnteresseerd om voor ons te werken. We moeten ze alleen aan de poort krijgen. We hebben geen overtuigingsprobleem, maar echt een bekendheidsprobleem.’
‘We hebben geen overtuigingsprobleem, maar een bekendheidsprobleem.’
De urgentie van het werk van het waterschap wordt door andere overheden steeds meer erkend. Waar een gemeente bijvoorbeeld eerst pas aan het eind van een ontwikkeling bij een waterschap aanklopte of het watertechnisch wel allemaal uit kon, gebeurt dat nu steeds vaker al aan de voorkant. Nu is het alleen nog zaak die why van het water ook aan de arbeidsmarkt duidelijk te maken, aldus Hollander. ‘De sneeuwbal moet gaan rollen’, zoals hij het uitdrukt. ‘Het is lang voor lief genomen dat we in Nederland onder zeeniveau leven. Dat was allemaal goed geregeld, toch? Nu zien steeds meer mensen in dat dat niet zo vanzelfsprekend is.’
Video’s komen nog
De eerste uitingen van de campagne zijn nu live. Video’s moeten bijvoorbeeld nog gemaakt worden. Maar de urgentie was zo groot, dat HDSR ook niet wilde wachten, aldus Hollander. Laatste vraag: als het werk van de waterschappen nog zo onbekend is, kun je dan niet beter met de andere waterschappen de handen ineenslaan, en samen een campagne beginnen? ‘Die initiatieven lopen nog’, zegt Hollander. ‘We hopen dat onze campagne die van de gezamenlijke kan versterken. Maar ik moet ook zeggen: de uitdagingen verschillen wel. De vacatureproblemen ook. Dus zo makkelijk is dat niet. En ik ben blij dat wij een organisatie hebben die de urgentie serieus nam en nu al met deze campagne besloot te starten.’
Lees ook
- Waarom de nieuwe werkgeversbelofte van Rabobank niet in één slogan is te vatten
- Campagne van de week: Hoe de hovenierssector meer groene vingers zoekt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.