Hoeveel cv’s bekijken recruiters per dag? Hoe bereiden ze zich voor op een sollicitatiegesprek? En wat hebben ze verder allemaal nog op hun bordje liggen? Bij de collega’s van sollicitatiedokter.nl spraken ze de afgelopen weken hierover met recruiters Esmeralda van Santen, Pamela de Man en Bert Duisenberg. Ze gaven openheid over hun werkdag, vertelden wat prioriteit heeft en hoe ze zich voorbereiden.
> Hoeveel cv’s en brieven lees je vandaag?
Esmeralda van Santen: ‘Ik lees dagelijks 10 tot 20 cv’s en sollicitatiebrieven. Daarbij kijk ik natuurlijk naar de ervaring van een kandidaat, maar ik let ook op hun persoonlijkheid.’
‘De sollicitant moet in het team passen, het karakter van diegene is dus erg belangrijk.’
‘Ik wil weten waar de sollicitant naar op zoek is in een baan: wat voor werksfeer past bij hem of haar? De sollicitant moet in het team passen, het karakter van diegene is dus erg belangrijk.’
Bert Duisenberg: ‘Een aantal, allemaal voor een vacature voor accountmanager bij een opdrachtgever in de eHealth-sector. De inzenders die me interessant lijken ga ik hopelijk spreken, ik bel ze in elk geval op. Ongetwijfeld moet ik er ook een aantal afwijzen.’
Pamela de Man: ‘Vandaag zijn er niet veel nieuwe sollicitanten. Ik heb 5 brieven en cv’s gekregen. Die kijk ik eerst na op de harde eisen: heeft de kandidaat de benodigde diploma’s en voldoet hij of zij aan alle andere eisen? Zo ja, dan bel ik de kandidaat op om meer informatie te vragen. Dat doe ik omdat een brief en een cv vaak een beperkt beeld geven: in mijn ervaring hebben kandidaten meer te vertellen en te bieden dan wat er in hun sollicitatiedocumenten staat.’
‘Uit het cv kon je het totaal niet opmaken, maar doordat ik haar belde bleek ze supergeschikt te zijn voor de functie.’
‘In het algemeen valt me op dat de opbouw van de brieven en cv’s vaak minimaal is. Er staat alleen wat algemene info, maar ik wil juist weten wat je hebt gedaan. Mensen doen zichzelf eigenlijk bijna altijd tekort op hun cv. De andere kant is ook niet goed. Ik kreeg eens een cv van twee kantjes van een dame die al haar ervaring in de horeca, bij supermarkten en warenhuizen had opgelepeld en onderaan haar baan in de zorgsector had genoemd. Uit het cv kon je het totaal niet opmaken, maar doordat ik haar belde bleek ze supergeschikt te zijn voor de functie.’
> Welke gesprekken voer je vandaag?
De Man: ‘Ik heb vandaag 2 belafspraken met nieuwe kandidaten. Daarnaast heb ik 3 belafspraken met interne kandidaten. Zij zoeken een andere werkplek omdat hun locatie sluit. Met hen voer ik een voorgesprek om te achterhalen wie ze zijn en welke mogelijkheden ’s Heeren Loo voor ze heeft. Mensen die voldoende aansluiten gaan vervolgens door in de procedure en hebben een gesprek bij de manager.’
‘ Ik voer mijn sollicitatiegesprekken natuurlijk het liefst in het echt, maar in tijden van corona is het even niet anders.’
Van Santen: ‘Vandaag heb ik twee sollicitatiegesprekken, een met een elektromonteur en een met een field engineer. Ik voer mijn sollicitatiegesprekken natuurlijk het liefst in het echt, maar deze gesprekken gaan via Microsoft Teams. In tijden van corona is het even niet anders. Voor beide kandidaten is dit hun eerste gesprek.’
Duisenberg: ‘Vandaag voer ik vooral oriënterende gesprekken met kandidaten. Dit kunnen personen zijn die ik zelf gevonden heb in onze talentpool of via bijvoorbeeld LinkedIn, maar ook personen die gesolliciteerd hebben.Tijdens de gesprekken wil ik meer over ze te weten komen. Niet alleen inhoudelijk, maar ook op het gebied van ambitie en arbeidsvoorwaardelijke eisen en wensen.’
‘De kandidaten geef ik bijna altijd een tip mee, mochten ze op gesprek mogen komen bij mijn opdrachtgever.’
‘De kandidaten die ik geschikt acht bespreek ik later vandaag met de hiring manager. Dit dus op basis van mijn screening van cv’s, motivaties en de gevoerde gesprekken. Met de kandidaten die na het overleg met de hiring manager overblijven, plan ik een videogesprek in. Ik kan dan nog gerichter vragen stellen en antwoorden geven. De kandidaten geef ik bijna altijd een tip mee, mochten ze op gesprek mogen komen bij mijn opdrachtgever. Dit kan hen helpen om goed voor de dag te komen bij zo’n gesprek.’
> Hoe bereid jij je voor?
Duisenberg: ‘Voordat ik iemand opbel, neem ik goed het cv van de kandidaat door. Ik zorg er ook voor dat ik het functieprofiel van de opdrachtgever scherp op mijn netvlies heb. Ik weet daardoor op welke dingen ik tijdens een telefoongesprek moet inzoomen.’
Van Santen: ‘Ik lees de cv’s van de kandidaten natuurlijk grondig door. Ik heb verder geen standaardmethode voor een gesprek, ik voer ze op mijn gevoel. Uiteraard vraag ik kandidaten naar hun kennis en ervaring maar de hoofdvraag die ik beantwoord wil krijgen is: wie ben jij en wat zoek je? Daaruit blijkt of het karakter van de kandidaat bij mijn klant past.’
De Man: ‘Ik zit in principe nooit in sollicitatiecommissie. Ik doe de eerste intake en bereid me daar niet zo op voor. Ik stap de gesprekken altijd onbevangen in om zo een eerlijk en objectief beeld te krijgen.’
> Welke vragen stel je altijd tijdens een sollicitatiegesprek?
Van Santen:
- Wat is je woonplaats?
- Heb je een opzegtermijn?
- Heb je andere sollicitaties lopen?
- Wat wil je verdienen?
- Waar zie jij jezelf over 5 tot 10 jaar? (‘Deze vraag stel ik om ervoor te zorgen dat ik geen team creëer waarin iedereen dezelfde ambities heeft’)
De Man:
- Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je trots was op je werk? Wat was jouw rol daarin?
- Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarvan je achteraf vindt dat je hem niet goed hebt aangepakt?
- Als ik nu jouw cliënten bel, welke eigenschap van jou vinden ze dan het lastigst?
- Als je om 11 uur ’s avonds met een goed gevoel terugkijkt op je dienst, wat is er op die dag dan gebeurd?
Duisenberg:
- Kun je iets noemen waar je heel trots op bent, op professioneel gebied?
- Vertel eens over een project dat minder goed liep en wat was jouw aandeel daarin? Hoe is dat afgelopen en wat heb je ervan geleerd?
- Waarom moet de werkgever jou aannemen? ‘Ik stel die vraag omdat kandidaten die ook bij de klant kunnen verwachten. Sommigen hebben er al over nagedacht, anderen slaan dicht. Als dat gebeurt, help ik ze even op weg.’
> Heb je al een duidelijke favoriet, of niet?
De Man: ‘Nee, ik probeer van alle kandidaten een breed en objectief beeld te krijgen. Mijn beeld kan ik dan doorgeven aan de manager van de zorglocatie. Zaken die tijdens een telefoongesprek opvallen geef ik ook aan zo’n manager mee.
‘Zaken die met tijdens een telefoongesprek opvallen geef ik ook aan zo’n manager mee.’
Als een kandidaat aangeeft dat hij of zij bewust kiest voor een bepaalde doelgroep, maar vervolgens dingen vertelt die aansluiten op een andere doelgroep, druk ik een manager op het hart daar rekening mee te houden. Mogelijk past een andere doelgroep toch beter bij zo’n kandidaat.’
Duisenberg: ‘Vaak heb ik wel een lichte voorkeur, maar meestal deel ik die niet met de opdrachtgever. Wel geef ik mijn opdrachtgever een samenvatting van de gesprekken die ik met kandidaten heb gehad, inclusief de plussen en minnen.’
‘Vaak heb ik wel een lichte voorkeur, maar meestal deel ik die niet met de opdrachtgever.’
> Waar word je blij van?
Duisenberg: ‘Ik word altijd blij van een prettig gesprek. Vandaag had ik er een met een functioneel beheerder. Ze gaf duidelijk aan wat ze zocht en stond met beide voeten op de grond. Ze was een open boek, dat praat prettig. Toen ze me – weliswaar alleen op basis van mijn stem – ook nog een stuk jonger schatte, liep het gesprek helemaal goed, haha!’
Van Santen: ‘Ik word blij van mooie, duidelijk gemotiveerde sollicitatiebrieven. En van cv’s waar soft skills in staan en duidelijke functiebeschrijvingen, dus niet alleen de functietitel. Daarnaast word ik blij van kandidaten die telefonisch vragen stellen over een vacature voordat ze solliciteren. En als ze de website van het bedrijf goed hebben doorgespit en zich duidelijk hebben voorbereid op hun sollicitatiegesprek.’
De Man: ‘Ik word blij van kandidaten die met passie en betrokkenheid voor dit vak kiezen. Daar kom ik niet altijd achter door het lezen van hun brief en cv, maar door met hen in gesprek te gaan. Deze groep mensen heeft moeite met solliciteren, dat komt mede doordat ze bescheiden zijn.’
‘Ik word blij van kandidaten die met passie en betrokkenheid voor dit vak kiezen.’
‘Een tip die ik meegeef aan mensen zonder ervaring die toch solliciteren in de zorg: vertel hoe je ervaring in andere sectoren je in deze kan helpen. Heb je bijvoorbeeld in de horeca gewerkt, dan was je als barman of -vrouw al een halve therapeut voor alle gasten die met hun problemen naar jouw bar kwamen. En als een soort sociaal werker voorkwam je dat dronkenlappen een vechtpartij begonnen. Gebruik dat!’
> Wat voor taken heb je vandaag verder?
Van Santen: ‘Ik ga een aantal kandidaten afwijzen. Dat doe ik door ze te mailen en te bellen. Daarnaast voer ik evaluatiegesprekken met mijn cliënten. Tot slot adviseer ik mijn klanten over hoe ze hun recruitment kunnen verbeteren.’
De Man: ‘Ik ga oude cv’s doorlopen, mailtjes wegwerken en veel telefoongesprekken voeren.’
Duisenberg: ‘Ik heb mijn bureau opgeruimd en oudere e-mails afgehandeld. Dat moet ook gebeuren!’
Over de drie recruiters
Pamela de Man werkt als corporate recruiter bij ’s Heeren Loo, een organisatie die zorg en ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Bert Duisenberg is recruitment consultant bij Springstaff, een werving- en selectiebureau voor de zorg en ICT. Esmeralda van Santen ten slotte is eigenaar, recruitment business partner, matchmaker en senior recruiter van Work2GetThere, een bemiddelingsbureau van personeel in de techniek, bouw, engineering en IT.
Lees de volledige verhalen op sollicitatiedokter.nl.
Meer weten?
Op 12 november begint bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de Leergang Recruitment, een praktische recruitmentopleiding waar je alles leert om kandidaten te vinden en in beweging te brengen uitgaande van je eigen recruitmentkracht.