Gem. leestijd 4 min  2874x gelezen

Wake-up call: waarom je recruitment juist nu níet moet stoppen

We zagen het in de crisis van 2008 en we zien het nu weer: organisaties zijn er als de kippen bij om te schrappen in de budgetten voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Maar hoe verstandig is dat?

Wake-up call: waarom je recruitment juist nu níet moet stoppen

Veel organisaties doen aan kortetermijndenken. Zeker in tijden van crisis. Ze krijgen het plots benauwd van de economische ontwikkelingen en schrappen dan zo snel mogelijk alle budgetten waarvan ze denken dat ze die niet nodig hebben. Helaas horen de recruitmentbudgetten daarbij vaak tot de eerste slachtoffers.

Is kortetermijndenken niet gewoon een gebrek aan visie?

Maar is dit de slimste aanpak? Is kortetermijndenken niet gewoon een gebrek aan visie? Iedereen werkt hard – en in een crisis werkt iedereen nog wat harder. Maar plannen voor de toekomst zijn er niet. Dus hoe ga je dan als organisatie om met de onzekerheden en hoe maak je juist gebruik van een crisistijd? In een praktische ad hoc-organisatie lukt het vaak niet om verder te kijken dan een paar weken. En in deze crisistijd van corona weet al helemaal niemand waar het naartoe gaat en hoe lang alles nog gaat duren.

Duiken we nu weg? Nee toch?

Maar zetten we dan maar alles stil? Duiken we dan weg voor nieuwe kansen en ideeën? Dan weet je in elk geval zeker dat je na de crisis weer helemaal opnieuw kunt beginnen. En even naar alle managers en directeuren, die nu snel de budgetten schrappen: maak je borst maar nat. Want na de crisis heb je dan een flinke pot geld nodig om op te pakken wat je nu hebt laten schieten.

Daarom, als wake-up call, even een opsomming van de gevolgen als je nu alles rondom recruitment en employer branding volledig stopzet:

  • Alle kwaliteit die je hebt opgebouwd qua werving en selectie verdwijnt weer.
  • Waar interne processen verder verbeterd hadden kunnen worden, ligt het nu stil.
  • Je speelt veel te laat in op actuele ontwikkelingen in de markt en loopt zo achter de feiten aan.
  • Je raakt als werkgever verder verwijderd van de arbeidsmarkt.
  • Strategisch HR-beleid en strategische personeelsplanning verdwijnen naar de achtergrond.
  • Je schaadt het vertrouwen van je medewerkers in jou als organisatie.
  • Als de crisis voorbij is, sta je achteraan bij het werven van nieuw talent.
  • Na de crisis heb je flinke budgetten nodig om alles weer op peil te krijgen.

Wake-up call voor management en directie

In het kader van je employer brand: wat denk je dat er gebeurt als je als directie en management vooral denkt en handelt vanuit angst? Als je je steeds laat leiden door kortetermijndenken en onzekerheid? Denk je dat dan je medewerkers geïnspireerd raken om zaken structureel aan te pakken? Willen ze dan toewerken naar een werksituatie waar níet iedereen stijf staat van de stress? Want dat is wat er gebeurt. Als jij als ondernemer of leidinggevende angst uitstraalt, voelen je medewerkers continu een onaangename druk. Niet echt lekker voor de productiviteit en het werkplezier. Dus… is het misschien tijd voor visie?

Een andere crisis dan in 2008

Wellicht heb je wat minder medewerkers nodig, omdat jouw organisatie geraakt is door deze crisis. Hoewel de overheid momenteel mooie regelingen biedt, waardoor velen niet direct mensen hoeven te laten gaan. En deze crisis is ook niet helemaal te vergelijken met de crisis in 2008/2009, toen een recordaantal bedrijven failliet ging.

Dus de vraag is: hoe ga jij je als organisatie voorbereiden op het herstel dat eraan komt?

Zo hebben we nu een groter vangnet na de abrupte stop door het Coronavirus. De crisis in 2008 begon vanuit de banken en sloeg over op de rest van de economie. Nu begint de crisis in de reële economie en is het nog helemaal niet zeker of het de banken hard gaat raken. Er bestaat een grote kans dat we snel weer kunnen herstellen als we het virus onder controle hebben en de maatregelen versoepeld kunnen worden. Daarom is het echt tijd voor de wake-up call: hoe ga jij je als organisatie voorbereiden op het herstel dat eraan komt? Of dat nu over 2 of over 4 maanden is.

Recruitment anno 2020: actie!

Dit is hét moment om zaken op te pakken, die in de drukte van normale tijden blijven liggen. Zaken als employer branding, een verbeterd werving- en selectieproces, slimme arbeidsmarktcommunicatie, recruitment marketing automation. Allemaal zaken die je nu naar een hoger niveau kunt tillen. Zodat je straks, als deze crisis voorbij is, direct grote stappen kunt zetten naar groei en herstel. Laat zien dat jouw organisatie ook in deze tijd positiviteit kent en vooruit durft te kijken.

Dit is hét moment om zaken op te pakken, die in de drukte van normale tijden blijven liggen.

Ontwikkel met elkaar een visie en strategie op werkgeverschap en je werkgeversmerk. Vertaal dit naar concrete doelstellingen voor bijvoorbeeld een termijn van zes maanden. En maak indruk op je eigen medewerkers én op de externe arbeidsmarkt. Bijkomend voordeel: als je als hele organisatie vertrouwen uitstraalt, vergroot dat ook je aantrekkingskracht op (potentiële) klanten. En laat duidelijk zijn: het moet echt heel zwaar zijn ineens je zaak te moeten sluiten vanwege het coronavirus. Maar ook dan kun je nog steeds 2 dingen doen: bij de pakken neerzitten óf een strategie bedenken voor een positieve, bloeiende toekomst. Wat kies jij?

Een sterk werkgeversmerk begint altijd intern, zegt Chantal van Kuyen (Employer Brander). Werkgevers die zich dus nú van hun goede kant tonen, staan straks vooraan als de ergste crisis voorbij is. 'Employer branding is zóveel meer dan een mooi plaatje naar buiten.'Over de auteur

Dit blog is geschreven door Chantal van Kuyen, naar eigen zeggen ‘vakfanaat’ als het gaat om employer branding en als zodanig initiatiefnemer van Employer Brander, een bureau dat zich helemaal in deze tak van sport heeft gespecialiseerd.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners