Je kent ze wel, sollicitatiegesprekken. Voor de meeste mensen niet de leukste bezigheid. De zenuwen vooraf. Overmatig transpireren. De pijn in je kaken van het neplachen. En: wat moet je aan?!
Sollicitatiegesprekken zijn voor de meeste mensen niet de leukste bezigheid.
Met iedere vezel en rode bloedcel in je lijf probeer je als kandidaat indruk te maken op degene die tegenover je zit. Wanhopig brabbel je de welbekende slechte eigenschap die eigenlijk een goede eigenschap is: ‘Ja, ik ben veel te perfectionistisch!’ Want, ja, je toekomst is afhankelijk van de persoon aan de andere kant van de tafel.
De kandidaat heeft macht
In de praktijk ligt de druk in een sollicitatiegesprek nog steeds vooral op de sollicitant. En dat vind ik raar. Waarom is de persoon aan de andere kant van de tafel niet zenuwachtig? Zij willen potdomme toch een goede medewerker binnenhalen? Waarom hoeft hij of zij geen slechte eigenschap van zichzelf te verzinnen?
We blijven op een of andere manier maar steeds bij het standaardmodel sollicitatiegesprek.
De laatste jaren is de markt toch compleet omgedraaid? Er is een tekort aan goede kandidaten. Zelfs COVID-19, professioneel-alles-op-z’n-kop-zetter, heeft dat nog niet helemaal veranderd. We zijn op de arbeidsmarkt nog lang niet terug op niveau kredietcrisis. Ook in de huidige markt heeft de kandidaat nog steeds veel macht. Maar we blijven op een of andere manier nog maar steeds bij het standaardmodel sollicitatiegesprek: werkgever vraagt, sollicitant moet indruk maken.
Net Tinder
Ontzettend scheef en ouderwets, als je het mij vraagt. Vergelijk het met daten. Je hebt lekker zitten swipen op Tinder. Leuke match. Je spreekt samen af een bakkie te gaan doen. Of nee, sorry. Je gaat samen een stuk wandelen, op 1,5 meter afstand. Tijdens die wandeling voer je als het goed is een leuk gesprek, stel je elkaar vragen en ben je gelijkwaardig gesprekspartner. Als je date jou onderwerpt aan een vragenvuur en zichzelf boven jou zet, komt er geen volgende wandeling.
Als je date jou onderwerpt aan een vragenvuur, komt er geen volgende wandeling.
Net als bij een date heb je bij een sollicitatiegesprek een gezamenlijk doel. Jij wil als kandidaat een nieuwe baan. De werkgever wil een nieuwe medewerker. De behoeftes zijn gelijkwaardig. Waarom is dan het gesprek niet ook net zo gelijkwaardig?
Jij moet daar ook wíllen werken
Nu heb ik niet de illusie dat ik eigenhandig een jarenlange gewoonte uit de wereld ga helpen. En ik weet: ook de opstelling van de sollicitant is hierin belangrijk. Toen ik nog intercedent was bereidde ik kandidaten regelmatig voor op sollicitatiegesprekken. Mijn boodschap was altijd: zie het als een kennismaking, niet als een vragenvuur.
Door als sollicitant je kijk op het gesprek te veranderen, verandert de hele dynamiek.
Ze moeten ook indruk op jou maken, want jij moet daar willen werken. Door als sollicitant je kijk op het gesprek te veranderen, verandert de hele dynamiek. Je bent minder zenuwachtig en bent opener. Je toekomstige baas maakt op die manier kennis met jou. En niet met een hert dat in de koplampen van een vrachtwagen kijkt.
Tip voor de werkgevers
Kandidaten moeten hun kijk op sollicitatiegesprekken veranderen. Maar werkgevers en recruiters kunnen uiteraard ook bijdragen aan een leukere conversatie. Tip voor hen: plaats jezelf niet op een voetstuk. Ga op hetzelfde niveau als je sollicitant staan. Want waarom kunnen we wel alle toeters, bellen en feestmutsen eruit halen bij het ‘onboarding-traject’? (jeukwoord). Dan moet er indruk gemaakt worden, en moet de sollicitant de allerbeste kant van je bedrijf zien.
Recruiter, maak je ook eens een beetje zenuwachtig van tevoren.
Maar waarom begin je niet gewoon met indruk maken op het allereerste moment? Zorg dat de kandidaat bij jou wil komen werken, in plaats van bij een concurrent. Maak je ook eens een beetje zenuwachtig van tevoren. Daar wordt het sollicitatiegesprek in elk geval meer gelijkwaardig van.
Over de auteur
Ik ben als een kind zo blij als je me een potje bellenblaas geeft. Of als ik een regenboog zie. Ik sta bekend om mijn enthousiasme. En dat heb ik voor alles wat met marketing en recruitment te maken heeft. Mijn enthousiasme over dit werkveld wissel ik graag af met een scherpe opinie. Mensen prikkelen en discussies uitlokken met tekst vind ik het allerleukst.
Na 8 jaar bij uitzendbureaus te hebben gewerkt als intercedent en marketeer ben ik recent samen met twee compagnons marketingbureau Flom & Co begonnen. Daar doen we alles wat met marketing te maken heeft, en focus ik me onder andere op recruitmentmarketing.