Werkgeluk en betrokkenheid zijn niet alleen belangrijke dingen voor mensen die al bij je werken, maar juist óók om talent aan te trekken. Een kijkje in de keuken bij Randstad Groep Nederland.
Het blijkt er in de wereld slecht voor te staan als we het hebben over werkgeluk. Betrokkenheid wordt gezien als de belangrijkste graadmeter hiervoor en wereldwijd is slechts 13% van de mensen betrokken bij hun werk, blijkt uit Gallup-onderzoek. In Nederland is de situatie nog slechter te benoemen. Daar voelt slechts 9% van de medewerkers zich betrokken bij wat ze doen.
Je mag schrikken
Van die cijfers mag je best schrikken. Want een betrokken medewerker is van groot belang voor het bedrijfsresultaat van elke organisatie. Werkgeluk betekent een hogere productiviteit, minder verloop, minder (ziekte)verzuim en een hogere groei. Kortom, werkgeluk behelst vele facetten meer dan alleen een fijne sfeer op de werkvloer.
Werkgeluk betekent: meer groei en productiviteit, minder verloop en verzuim
Nooit genoegen met een 7
Bij Randstad Groep Nederland werken we dan ook al lang aan werkgeluk en betrokkenheid. Zo nemen we elk jaar landelijk een personeelstevredenheidsenquête af. Op het gebied van betrokkenheid scoren we een keurige 7+ (Great People Survey, 2017). Keurig, maar ik nam op school nooit genoegen met een 7.
Elke dag vol energie en passie
Veronne van der Meijs, manager talent acquisition van Randstad Groep Nederland, gelukkig ook niet. Haar droom, zegt ze: ‘Alleen maar betrokken en bevlogen medewerkers, die iedere dag vol energie en passie naar hun werk komen. Een organisatie waar iedereen wil werken omdat je er gelukkig kan en mag zijn.’
Oók om talent aan te trekken
Randstad, dat ooit begon met één uitzendkracht achter op de fiets, gaat voor een dikke 8 in werkgeluk en betrokkenheid. En niet alleen om talent te behouden, maar ook om het aan te trekken. En dat is waar Van der Meijs dagelijks mee bezig is: de kracht van de interne organisatie één op één doorvertalen naar employer branding. Zo klopt het plaatje in én extern. Dat blijkt ook in de praktijk: niet alleen herkennen medewerkers zich sterk in deze branding, ook extern wordt het onderkend, getuige een sterke 3,9 voor Randstad op Glassdoor, waarbij 76 van de respondenten de organisatie aanraadt.
Waar de één energie krijgt van het behalen van onmogelijke targets, slaat de ander dicht
Wat is geluk nu precies?
Maar wat is werkgeluk nu precies? Bij Randstad Groep Nederland hebben we het dan over zaken als purpose, autonomie, het verschil mogen maken vanuit je talent en hier zichtbare vooruitgang in zien. Werkgeluk begint bij jezelf. Wat voor de één geldt, kan voor de ander heel anders zijn. Zeker bij een organisatie zo groot als de onze. Waar de één energie krijgt van het behalen van onmogelijke targets, slaat de ander dicht.
Lol in wat je doet
Zet een groep van 40 werknemers van Randstad Groep Nederland bij elkaar en vraag waarom zij gelukkig zijn en voor deze organisatie willen werken, hoor je dingen als:
- ‘Veel vrijheid. Je krijgt alle ruimte om jezelf te ontwikkelen’
- ‘De mogelijkheid om jezelf iedere dag weer beter te maken’
- ‘Zingeving! Wij helpen mensen aan een mooie baan! Wij zijn trots om dit te kunnen doen met de vrijheid en mogelijkheden die Randstad Groep Nederland biedt’
- ‘Ruimte hebben om je te ontwikkelen waardoor je lol hebt in wat je doet en alles kan bereiken‘
One size doesn’t fit all
Werkgeluk is dus maatwerk, one size doesn’t fit all. Iedereen haalt op zijn eigen manier ‘geluk’ uit zijn werk. Door voortdurend in gesprek te zijn met medewerkers en hen te begeleiden om optimaal talent te benutten en van betekenis te laten zijn voor organisatie en maatschappij. Bij Randstad Groep Nederland noemen we dit tegenwoordig ‘Great Conversations’; gesprekken waarbij ontwikkeling, autonomie en de wensen van medewerkers centraal staan. Natuurlijk kan niet alles. Zelfs hier kun je niet van de ene op de andere dag astronaut worden, maar binnen de kaders is heel veel mogelijk.
Zelfs hier kun je niet van de ene op de andere dag astronaut worden
Werkgeluk is een keuze! Heb jij hem al gemaakt?
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.
Lees haar eerdere blogs:
- De 5 tools die iedere recruiter zou moeten kennen
- Jobboards, vinden jullie de weg naar de kandidaat nog wel?
- Tools? Bots? Candidate Experience? Héél belangrijk. Maar nu, kom op: sourcen allemaal!
Of lees hier alles van Annelies