In onze werving gaat het vooral om vacatures vervullen en de werkgever als geheel goed over het voetlicht brengen. Waarom is het team eigenlijk zo onderbelicht?
En dat terwijl teams steeds belangrijker worden, stelt Erica van Ommen van women-at-work. ‘Verankerde en afgebakende functies worden meer en meer vervangen door tijdelijke en flexibele inzet’, zegt ze. En dat wordt alleen maar meer, ‘met het oog op multidisciplinair werken en opleveren via scrum, agile, squad of welke vorm dan ook.’ Teambranding is volgens haar dan ook hard nodig.
Verbazing
Van Ommen sprak eerder onder meer in een whitepaper al haar verbazing uit over het gebrek aan teambranding in werving en selectie (met 6 tips over hoe dat gebrek op te lossen). Maandag 22 augustus gaat ze er nader op in een van de 12 gratis webinars die dan bij Intelligence Group worden gehouden: Teambranding bij werving.
Te veel verstopt
‘Opvallend genoeg wordt teambranding bij werving nauwelijks ingezet’, constateert ze. ‘Teams zitten nog te veel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn helemaal ‘hot’. Wat ons betreft voegen we daar in sneltreinvaart het begrip teambranding aan toe.’
‘De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’. Laten we daaraan in sneltreinvaart het begrip teambranding toevoegen.’
Kans voor de toekomst
Als sollicitant weet je momenteel zelden iets over het team van de functie waar je interesse in toont’, zegt ze. ‘En dat terwijl wij heel vaak horen hoe belangrijk men collega’s vindt.’ Hier ligt een kans voor de toekomst, aldus Van Ommen. ‘In deze tijd van veel openlijk delen en communiceren is het wat ons betreft ook tijd dat teams zich veel gerichter gaan presenteren naar buiten.’
Teamrunners
Van Ommen spreekt de ambitie uit dat bedrijven zogeheten teamrunners introduceren. ‘Wat houdt dit in? Laat je team spreken. Met een (roulerende) teamrunner als ambassadeur en verbinder van het team. Naar binnen en naar buiten.
‘Laat je team spreken. Met een (roulerende) teamrunner als ambassadeur en verbinder van het team. Naar binnen en naar buiten.’
Wij verwachten dat de vaak wat statische functiebeschrijving in de komende jaren plaatsmaakt voor zorgvuldige formulering van de behoefte voor een specifieke periode. Aanvullend en uiteraard in afstemming met de manager heeft een teamrunner namens het team een helder verhaal over hoe het team is ingericht en welke projecten en uitdagingen er liggen. Welke successen kun je als team delen en waar werk je aan? En als het gaat om extra (tijdelijke) capaciteit, wat heb je als team nodig in iemand?’
Het gaat om bezieling
Teambranding vraagt wat van alle mensen uit een organisatie, stelt Van Ommen. ‘Het gaat veel verder dan je baan beschrijven in een functieprofiel. Het gaat om de bezieling die je erin legt, om een duidelijk antwoord te geven waarom je voor een organisatie werkt en waarom je doet wat je doet. Teams mogen echt meer uitstralen waarvoor ze staan, maar dat kan alleen als een team met trots over de vakinhoudelijke uitdagingen en sfeer kan vertellen.’
‘Teams mogen echt meer uitstralen waarvoor ze staan, maar dat kan alleen als ze trots kunnen vertellen over de uitdagingen en de sfeer.’
Het juiste talent for the job
Het begrip teambranding bestaat al wel in het kader van organisatieontwikkeling en versterking van binnenuit, weet Van Ommen. Nu wordt het tijd dat ook in de werving terug te laten komen. ‘Als we kijken naar de toekomst van werk, met een verschuiving van ‘verankerde functies’ naar ‘flexibele rollen’ dan moet bij het aantrekken van nieuw personeel al geanticipeerd worden op teams die continu in beweging zijn. Waardoor écht het juiste talent for the job wordt aangetrokken.’
Doe mee aan het webinar
Benieuwd hoe Women-At-Work het begrip teambranding in de praktijk vormgeeft? En welke tips ze voor recruiters hebben om ook zelf het begrip handen en voeten te geven?
- Neem dan maandag 22 augustus van 13.00 – 14.00 uur live vanaf je werkplek deel aan het gratis webinar: Teambranding bij werving. Inschrijven? Dat kan hier.
- Of kijk naar een van de andere 12 gratis webinars die je maandag kunt volgen om weer helemaal bij te zijn op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment, employability en mobiliteit.
Foto boven via Pixabay.