De voortekenen waren er al langer. ‘Recruiters weer volop gewild’, kopten we al in mei, naar aanleiding van het nieuws dat er 7 keer zoveel vacatures zijn voor recruiters als dat er actief zoekende recruiters zijn. En ook bij het UWV dook het recruitersvak al op binnen de lijst met meest kansrijke beroepen. Maar de grote vraag naar (ervaren) recruiters houdt maar aan, en lijkt alleen maar te groeien.
‘Als je ermee worstelt om nu goede recruiters te vinden, dan ben je niet de enige.’
‘Als je ermee worstelt om nu goede recruiters te vinden, dan ben je niet de enige’, schreef het LinkedIn-blog vorige week al. Momenteel telt het platform wereldwijd bijna 365.000 vacatures voor recruiters. Daarmee wordt zelfs de notoir moeilijk te vinden ‘software engineer’ verslagen, waar ‘slechts’ zo’n 342.500 open rollen voor te vinden zijn. In het eerste halfjaar van 2021 waren er maar liefst bijna 7 keer zoveel (!) recruitervacatures te vinden als in de eerste helft van vorig jaar. Er staat ongeveer 1 recruiter-vacature open op elke 3 recruiters in de wereld, rekende Jan Tegze al uit.
En dat speelt (minstens) net zo goed in Nederland. Ook Yacht constateerde bijvoorbeeld recent dat er onvoldoende recruiters zijn om het personeelstekort weg te werken. En wel ‘door alle sectoren heen’, zoals commercieel manager HR Ellen Berg het zei tegenover BNR.
Meta-probleem
Het is een soort ‘meta-probleem’: overal is een tekort aan goede mensen. Het aantal sollicitanten per vacature neemt razendsnel af. Maar de mensen die zulke goede mensen zouden moeten vinden zijn er dus ook al (bijna) niet. ‘Met een geschatte 40 procent werkenden die het komende jaar een overstap naar een nieuwe baan wil maken, is het nog nooit zo belangrijk geweest om te investeren in de ontwikkeling en retentie van je talentteam’, concludeert daarom Amy Schultz, hoofd talent acquisition bij de Australische ontwerpsoftwaremaker Canva.
‘Het is nog nooit zo belangrijk geweest om te investeren in de ontwikkeling van je talentteam.’
Maar ook daar is een bottleneck aan het ontstaan. ‘Méér recruiters is niet de oplossing voor de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt’, schreef bijvoorbeeld de bekende Nederlandse recruiter Jurriaan Pennartz, in reactie op het LinkedIn-artikel. ‘Maar misschien is bétere recruiters een goed begin.’ Alleen: hoe vínd je die betere recruiters dan? Hoe zorg je dat recruiters daadwerkelijk uitgroeien tot ‘talentadviseurs’, zoals Pennartz hoopt?
Volgeboekt
Ook de opleidingsinstituten merken momenteel namelijk de krapte – en daaruit afgeleid: een sterk groeiende belangstelling. Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie hebben ze bijvoorbeeld te maken met een ‘run op opleidingen’, aldus coördinator Tamara de Man. ‘Voor sommige trainingen zijn we bijna uitverkocht, en plannen we al – coronaproof – extra trainingen in voor het najaar. Ook zitten we behoorlijk vol met inhouse trainingen.’
‘Voor sommige trainingen zijn we bijna uitverkocht. Ook zitten we behoorlijk vol met inhouse trainingen.’
Steeds meer bedrijven lijken in te zien dat goed opgeleide recruiters het verschil kunnen maken. Dat is waarschijnlijk ook een verklaring voor het feit dat steeds vaker gezocht wordt naar ervaring. Was vóór de coronapandemie nog maar 1 op de 3 recruiters in zijn of haar vorige baan ook werkzaam als recruiter, dat is momenteel opgelopen naar bijna 6 op de 10, aldus LinkedIn. ‘Met andere woorden: bedrijven zijn steeds meer in gevecht om de beperkte vijver aan kandidaten.’
Zoals Eric Scruggs, hoofd talent acquisition bij LinkedIn, het zelf uitdrukt: ‘De huidige snelheid in recruitment maakt het meer uitdagend om mensen van buiten recruitment aan te nemen. Het kost immers tijd om nieuwelingen up-to-speed te krijgen met de specifieke hard skills die voor werving en selectie nodig zijn.’ Al zal die aanpak vaak toch nodig zijn, concludeert hij ook, simpelweg omdat lang zoeken naar ervaren recruiters óók veel tijd en moeite kost.
Goed opleiden dus
En dus zullen ook de (schaarse) goede opleidingen voor recruiters ook nog wel even in de belangstelling blijven staan. De vijver wordt immers niet vanzelf groter. ‘De afgelopen jaren is nauwelijks geïnvesteerd in het slimmer en beter maken van de recruiters binnen organisaties’, constateert bijvoorbeeld Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl. ‘De oplossing ligt volgens mij dan ook vooral in: investeren in ‘slimmer werven’ met de recruiters die er al zijn. Zij die het lef hebben om in het oog van de storm het anders en slimmer gaan doen, worden volgens mij zo de winnaar van de war for the recruiter…’