Tot voor kort stond genderdiversiteit nog hoog – al dan niet bovenaan – op de agenda bij veel bedrijven. Maar nu alles over corona lijkt te gaan, dreigt het onderwerp minder belangrijk te worden. En dat terwijl diversiteit juist in crisistijd belangrijk is. Volgens een artikel van Harvard Business School (waaraan ook de Nederlandse onderzoeker Mark van Vugt meedeed) laten leidinggevende vrouwen bijvoorbeeld meer ruimte open voor participatie in hun leiderschap.
Nu alles over corona lijkt te gaan, dreigt (gender)diversiteit minder belangrijk te worden.
Bovendien hebben vrouwelijke waarden als morele besluitvorming, hogere risicogevoeligheid en een meer empathische communicatiestijl bijgedragen aan effectiever leiderschap. En we weten allemaal hoe belangrijk effectief leiderschap is in tijden van onzekerheid. De Sociaal Economische Raad (SER) zei recent – ter gelegenheid van Diversity Day – nog dat het logisch zou zijn als bedrijven de reorganisaties in deze crisis anders aanpakken dan tijdens de vorige crisis. Zeker omdat keer op keer blijkt dat meer diverse bedrijven echt beter presteren.
Transparante gegevens
Een andere reden om de diversiteitsdoelen nu niet te laten varen, is omdat het voor een positieve ervaring bij alle medewerkers zorgt. Bovendien worden bedrijven die een Chief Diversity Officer hebben ervaren als ‘inclusiever’, wees recent onderzoek van adviesbureau Willis Towers Watson uit. In het onderzoek zijn 1,3 miljoen werknemers ondervraagd bij 39 verschillende bedrijven die zijn opgenomen in de Bloomberg Gender Equality Index (GEI) 2020. Het GEI volgt de prestaties van bedrijven die transparant rapporteren over hun gender- en inclusiviteitsgegevens. Deze gegevens zijn vervolgens gebruikt om verbanden tussen gender- en diversiteitsbeleid en de mening van werknemers te onderzoeken.
Voordelen genderdiversiteit
De positieve werkervaringen die genoemd worden gaan vooral om algemene carrièregroei, eerlijke beloning en ontwikkeling van vaardigheden. Ook vertrouwen in leiders en ondersteuning van leidinggevenden komt vaak terug. Verder is de kans om te blijven bij genderdiverse bedrijven aanzienlijk groter dan bij bedrijven die minder vrouwelijke leidinggevenden hebben. De voordelen zijn vooral duidelijk als ten minste één derde van de vrouwen in het management zit en één vijfde in een leidinggevende functie.
Heldere doelen
Als het gaat om betrokkenheid, hebben werknemers van bedrijven met meer vrouwen in hun 10 procent hoogst betaalde personeel vaker het gevoel dat hun stem ertoe doet. Ook hebben ze eerder het gevoel deel uit te maken van een innovatieve, toonaangevende organisatie.
Medewerkers van een genderdivers en inclusief bedrijf hebben eerder het gevoel deel uit te maken van een innovatieve, toonaangevende organisatie.
Daarnaast geeft een genderdivers en inclusief bedrijf werknemers een beter begrip van hun doelen en functies. Bedrijven met een Chief Diversity Officer (of een gelijkwaardige functie) hebben een voordeel van 11 procent als het gaat om inclusiviteit ten opzichte van bedrijven zonder die rol.
Leiderschap
Ook het vertrouwen in leiders en ondersteuning voor inclusie wordt positiever ervaren bij bedrijven die meer vrouwen promoten. Dit komt doordat het bedrijf bijvoorbeeld financiële educatie en leiderschapsontwikkelingsprogramma’s voor vrouwen aanbiedt en vrouwelijke klanten proberen te behouden. Deze organisaties bieden vaak ook gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan voor vrouwen.