Voorkomen dat goede medewerkers vertrekken is de goedkoopste vorm van recruitment. Vertrek blijkt vaak met de baas te maken te hebben, het vertrekmoment echter niet.
Steeds meer bedrijven zien in dat het zinvol is om te voorspellen wie wil vertrekken. In een artikel in de Harvard Business Review valt te lezen dat strategieën daarvoor variëren van kijken wat mensen op sociale media doen tot in de gaten houden of ze op carrièresites zitten en wie wanneer uitcheckt op kantoor.
Vertrekredenen constant
De redenen om te vertrekken blijken al een paar jaar constant:
- Mensen kunnen niet (meer) overweg met hun baas
- Mensen zien geen kans (meer) voor promotie of groei
- Mensen krijgen elders een beter aanbod (en vaak beter betaald)
Leuk, de reünie
Nieuw onderzoek van CEB laat zien dat het precieze vertrekmoment echter niet zozeer te maken heeft met de baas, maar veel vaker met sociale vergelijking: momenten waarop mensen hun carrière overdenken en zich afvragen hoe ze ervoor staan in verhouding met anderen, of in verhouding tot hun eigen verwachtingen. Denk:
- Een verjaardag, vooral een ‘ronde’ verjaardag (30, 40, 50) leidt tot 12% extra werkzoekenden
- Een ‘verjaardag’ bij een bedrijf of in een functie: 3 jaar, 7 jaar, 10 jaar in dienst: het aantal werkzoekers stijgt dan tot 9 procent
- Een reünie van school of de studie: het aantal werkzoekenden stijgt dan tot wel 16 procent (!)
Focus leggen
Volgens CEB loont het zeer de moeite juist op dit soort momenten de focus te leggen. “Het is niet wat gebeurt op het werk dat aanzet tot het zoeken naar een nieuwe baan”, zegt onderzoeker Brian Kropp. “Het is wat gebeurt in iemands persoonlijke leven dat bepaalt of hij of zij iets anders gaat zoeken.”
“Het is wat gebeurt in iemands persoonlijke leven dat bepaalt of hij of zij iets anders gaat zoeken.”
Joberate heeft de techniek
Het HBR-artikel haalt Joberate aan, een Amerikaanse start-up die technologie heeft die op basis van bijvoorbeeld gedrag op sociale media zegt te kunnen voorspellen wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Vergelijk het met kredietanalyse bij leningen, zegt ceo Michael Beygelman: dan kijk je ook naar data om te voorspellen wie kredietwaardig is en wie niet.
Toepassingen legio
De toepassingen van de techniek zijn legio. Van het voorspellen op individueel niveau, tot anticiperen op teamniveau. Eén bedrijf gebruikt de technologie zelfs om te kijken wie ze kunnen weglokken bij de concurrent. En investeerders gebruiken het om te kijken of een bedrijf hun geld waard is.
Credit Suisse doet het ook
Een bedrijf als Credit Suisse schijnt de voorspellende analyses al te gebruiken. De bank identificeert werknemers die van plan zijn te vertrekken en gaat met hen in gesprek: of ze misschien intern een andere uitdaging willen aanvaarden? Het programma wist in 2014 al 300 medewerkers op een andere positie te krijgen, die anders misschien waren vertrokken. Volgens de financiële dienstverlener scheelt dat 75 tot 100 miljoen dollar in wervings- en trainingskosten.
interne aanbiedingen schelen credit suisse 75 tot 100 miljoen dollar (!) in wervings- en trainingskosten.
Beter dan een tegenvoorstel
De CEB-onderzoekers geloven dat dergelijke proactieve interventie een betere manier is om ongewenst verloop tegen te gaan dan wachten tot iemand een aanbod krijgt en dan een tegenaanbod voorleggen. Volgens data van CEB gaat 50 procent van de mensen die zo’n tegenaanbod accepteert binnen 12 maanden alsnog weg. Kropp: “Mensen die op zo’n moment besluiten te blijven, hebben meestal besloten toch al weg te willen, en de meesten doen dat binnen een jaar dus alsnog.”
Foto boven via Flickr.com