Gem. leestijd 3 min  1687x gelezen

Waarom je kandidaten via WhatsApp zou moeten laten solliciteren

Ruim 12 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks WhatsApp. Waarom zouden sollicitanten dit niet ook mogen gebruiken? Uit onderzoek blijkt dat het de conversie met 25% verhoogt. Luuk van Neerven vertelt er meer over tijdens de Webinar Week.

Waarom je kandidaten via WhatsApp zou moeten laten solliciteren

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? De app staat tegenwoordig bij bijna iedereen op de telefoon, en maakt de drempel om te solliciteren dus veel lager, aldus Luuk van Neerven (Joboti), die hierover tijdens de Webinar Week van Werf een webinar geeft.

  • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Volgens Van Neerven vinden kandidaten solliciteren via WhatsApp niet alleen veel makkelijker en prettiger dan via een formulier, ze reageren hierdoor ook veel sneller. En bovenal: onderzoek wijst uit dat je conversie met 25% hoger wordt als je kandidaten via chat laat solliciteren in plaats van een formulier, zegt hij. Maar hoe integreer je WhatsApp nou goed in je recruitmentproces en benut je alle voordelen? Een voorproefje.

> Waarom moeten mensen zich inschrijven voor je webinar?

‘Recruiters zijn elke dag bezig met de vraag: hoe krijg ik meer kandidaten? Met WhatsApp bied je ze een heel laagdrempelig kanaal aan. We zien dat veel sollicitanten een chatgesprek prettiger vinden dan een draak van een sollicitatieformulier waar ze zich doorheen moeten worstelen. Kandidaten zitten toch al de hele dag in WhatsApp met vrienden, dus is dit een logische stap.’

> Is WhatsApp voor elk soort vacature geschikt?

‘Je denkt misschien aan jongeren die bij de McDonald’s willen werken, maar er zijn ook veel bedrijven die zich richten op interim professionals. Die kunnen een chatbot in WhatsApp gebruiken om snel de beschikbaarheid van de freelancer te checken in plaats van bellen of mailen. Op een appje reageer je toch sneller dan op een mail of telefoontje. Professionals vinden het meer dan prima om even kort via WhatsApp een afspraak te plannen en vinden het vaak makkelijk dan bellen.’

‘Op een appje reageer je sneller dan op een mail of telefoontje.’

> Hoe werkt een chatbot op WhatsApp?

‘Je stelt zelf in welke vragen je kandidaten wil stellen en dit koppel je aan je recruitmentsysteem. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wie je uitnodigt, niet de chatbot. Je kunt de chatbot niet alleen inzetten om kandidaten te laten solliciteren, maar ook om ze op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie. Ik kom zelf ook uit de recruitmentwereld, heb zowel aan de bureau als corporate kant gewerkt, en geloof heilig in de impact van de recruiter. Maar met deze technologie hoef je geen tijd meer te verspillen met het inspreken van voicemails en heb je meer ruimte voor andere belangrijke zaken.’

> Welke tone-of-voice kies je op WhatsApp?

‘Wees allereerst eerlijk dat je een virtuele assistent gebruikt en dat je het niet zelf bent. Schep de juiste verwachting, maar gebruik wel dezelfde taal als normaal. Als daar normaal een gif bij hoort of smileys, dan kun je die dus nu ook prima gebruiken.’

> Kun je alvast een tip weggeven?

‘Je verwacht misschien dat solliciteren via WhatsApp alleen voor de grote organisaties is weggelegd. Het tegendeel is waar; je kunt ook als kleinere organisatie WhatsApp eenvoudig aan je recruitmentsysteem koppelen en al binnen 4 weken de mogelijkheid aanbieden aan je kandidaten.’

Meer weten?

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? En hoe doe je dat dan? Op dinsdag 11 februari geeft Luuk van Neerven daarop het antwoord in zijn webinar tijdens de webinar week van Werf&. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners