Feedback blijft in recruitment op een of andere manier een moeilijk dingetje. Niet alleen klagen veel kandidaten erover dat ze geen of nauwelijks feedback krijgen van recruiters en werkgevers op hun sollicitaties, ook de andere kant op is feedback bepaald nog geen gewoonte. Uit de 2020 en 2021 benchmark-onderzoeken van de Talent Board blijkt dat (voorafgaand aan een sollicitatiegesprek) slechts 4% (!) van de werkgevers aan al zijn sollicitanten vraagt om feedback op hun procedure.
Slechts 4% (!) van de werkgevers vraagt aan al zijn sollicitanten om feedback op hun procedure.
Daarnaast vraagt 18% nog wel om zulke feedback ná het eerste gesprek, maar doet 44% dat pas nadat een kandidaat is aangenomen (en dus niet aan degenen die zijn afgewezen). En 16% van de werkgevers vraagt zijn kandidaten tijdens geen enkele fase van het proces om feedback. Gek, want feedback ophalen tijdens zulke cruciale onderdelen van het recruitmentproces biedt werkgevers een grote kans om hun wervingsmethodes significant te verbeteren, aldus Kevin Grossman, die de onderzoeken naar de candidate experience jaarlijks uitvoert.
Feedback als pijler
‘Feedback geven en erom vragen zijn pijlers van de best gewaardeerde candidate experiences‘, aldus Grossman. ‘Dat laat ons onderzoek keer op keer zien. Vragen om feedback laat zien dat je als werkgever waarde hecht aan de opinie van de sollicitant; het zorgt voor positieve percepties en ratings. Helaas laten nog te veel werkgever deze voordelen schieten.’
‘Vragen om feedback laat zien dat je als werkgever waarde hecht aan de opinie van de sollicitant.’
Uit het onderzoek blijkt dat kandidaten die om feedback wordt gevraagd na de eerste sollicitatie, 38% meer kans hebben om nog eens bij dezelfde werkgever te solliciteren. Als ze om feedback wordt gevraagd na een eerste gesprek, levert dat zelfs 74% meer kans op een aanbeveling van hetzelfde bedrijf aan anderen op. En kregen kandidaten de vraag naar hun feedback tijdens de interviewfase? Dan was er zelfs een toename van 93% in het aantal oordelen als ‘great candidate experience‘. Hierin valt dus nog veel te verbeteren, concludeert Grossman.
Overal reviews, behalve in recruitment
Een gevoel dat op instemming kan rekenen bij de bekende Australische recruiter Ross Clennett. ‘In de huidige economie krijg ik bij werkelijk alles de vraag of ik een review wil achterlaten. Maar – ongeacht of hij of zij doorgaat naar een interview of niet, of een aanbod krijgt of juist niet – hoe vaak krijgt de kandidaat de vraag om feedback over zijn of haar recruitment-ervaring na een sollicitatie? Zeer zelden, lijkt het antwoord.’
Hoe vaak krijgt de kandidaat de vraag om feedback te geven? ‘Zeer zelden.’
Een overload aan vragen om reviews elders, een vrijwel compleet gebrek eraan tijdens recruitment, Clennett zegt zich erover te verbazen. Hij noemt het zelfs ‘verbijsterend’ dat werkgevers ‘zo ongeïnteresseerd zijn in het ontvangen van feedback van kandidaten.’ En dan vooral vanwege het gemak en de lage kosten hiervan in elke fase van het proces. Hij noemt het zelfs ‘a huge opportunity’ om snel je employer brand te verbeteren en de efficiëntie in je proces te verhogen. Juist omdat dit soort communicatie zo van invloed blijkt op de totale candidate experience, zoals het Talent Board-onderzoek aantoont.