Gem. leestijd 3 min  581x gelezen

Waarom is de respons op sourcing ineens bezig aan een duikvlucht?

Waar het eerste kwartaal van dit jaar nog juist een record optekende, is in het tweede kwartaal de respons op pogingen tot sourcing ineens gekelderd. Wat is er aan de hand?

Waarom is de respons op sourcing ineens bezig aan een duikvlucht?

Ze hebben hun aanpak niet aangepast. Toch zien ze bij sourcing-specialist Cooble (‘Wij vinden onvindbaar talent’) de afgelopen maanden een opvallende trend. Waar in het begin van het jaar nog meer mensen dan ooit reageerden op een benaderingspoging van een van hun sourcers, is dat in het tweede kwartaal van dit jaar ineens omgeslagen. ‘En we zien dat de respons-ratio dit kwartaal elke maand iets verder zakt’, aldus Miloe Verhoeks, een van de oprichters van het bureau. ‘Dit zou erop kunnen wijzen dat óf de sourcingsdruk gestegen is óf dat mensen steeds iets minder actief gebruik maken van LinkedIn.’

respons rate

Het is waarschijnlijk de meest opvallende trend in de tiende editie van de Sourcing Benchmark, zoals Cooble die elk kwartaal uitbrengt. Paniek is er bij Verhoeks evenwel nog niet. ‘De response rate is een goede graadmeter of onze berichten de doelgroep nog bereiken en of wij de aandacht van kandidaten weten te trekken. Idealiter ligt dit getal boven de 40%. Dat is nu dus ook nog het geval. En bij de huidige lagere response rate moet je ook in ogenschouw nemen dat er eerdere jaren ook hogere ratio’s waren aan het begin van het jaar, plus dat het eerste kwartaal van 2024 in dat opzicht een record was.’

261 vacatures voor 31 sourcers

Cooble werkte in het tweede kwartaal met in totaal 31 sourcers voor 51 organisaties aan 261 vacatures. ‘In totaal hebben we bijna 7.500 berichten uitgestuurd waarop we bijna 3.000 reacties ontvingen’, aldus Verhoeks. ‘Dit kwartaal hebben we 39 vacatures weten te vullen door middel van sourcing.’ De sourcers bij het bedrijf spraken in het tweede kwartaal exact 500 kandidaten, 4,5% van het aantal benaderde kandidaten. ‘Ook dat betekent een flinke daling ten opzichte van het eerste kwartaal, toen dit nog 6,6% was. Een trend die aansluit op de gedaalde response rate.’

‘Een terugblikvraag verbindt het verleden met het heden.’

Om de respons hoog te houden, werkt Cooble overigens zelf vaak met de zogenoemde ‘terugblikvraag’. Verhoeks: ‘Hiermee probeer je op een persoonlijke manier contact te leggen met je kandidaat. Je laat hiermee zien dat je het profiel goed hebt gelezen en dat je interesse toont in de kandidaat. Vraag bijvoorbeeld naar een specifiek moment op ervaring uit het verleden welke maakt dat iemand de keuze maakte voor die carrièremove. Deze manier van benaderen toont zowel persoonlijke als zakelijke interesse en creëert ook ruimte voor een goed en boeiend gesprek hierover. Het verbindt bovendien het verleden met het heden.’

‘Werven iets makkelijker’

De lichtjes veranderende arbeidsmarkt wordt ook in andere delen van de Sourcing Benchmark zichtbaar. Zo zegt Verhoeks bij ‘veel van onze klanten te zien dat het iets makkelijker wordt om kandidaten te werven. Hierdoor kan er een betere selectie gemaakt worden voor de sollicitatiegesprekken.’ Wel ziet ze ook dat vacaturehouders nog steeds graag ‘het schaap met vijf poten’ willen. ‘Zorg dus ervoor dat je de vacaturehouder duidelijk maakt wat de haalbaarheid van zijn sourcingopdracht is. En wanneer je tijdens het sourcen merkt dat je na een groot aantal uur nog geen resultaat hebt, ga dan opnieuw dat gesprek aan.’

Waar het eerste kwartaal van dit jaar nog juist een record optekende, is in het tweede kwartaal de respons op pogingen tot sourcing ineens gekelderd. Wat is er aan de hand?

Opvallend is verder dat maar liefst 28,2% van de kandidaten zich na een eerste sollicitatiegesprek zelf terugtrekt. Het gemiddelde aantal uren dat Cooble per vacature aan sourcing kwijt was (van het vinden tot benaderen van kandidaten) bedroeg in het tweede kwartaal 94,7 uur, een daling in verhouding tot het eerste kwartaal. Ook een signaal van een veranderende arbeidsmarkt? Verhoeks: ‘Besef goed dat dit een gemiddelde is. Soms gaat het snel, soms is het een kwestie van langere adem. Zo hadden we bij een organisatie in de energiesector dit kwartaal slechts 7,5 uur nodig om voor hen een SAP Reporting Consultant te vinden.’

Meer weten?

Download de volledige benchmark

Sourcing Benchmark Q2 2024

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners